Λιανική: Αναμένεται ανάπτυξη γύρω στο 2,5% για το 2022

Τετάρτη, 29 Σεπτεμβρίου 2021 07:00
Shutterstock

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Η εγχώρια λιανική δεν αναμένεται να εμφανίσει διψήφια ποσοστά ανάπτυξης όπως προβλέπεται για την οικονομία, αλλά να κινηθεί σε ένα επίπεδο της τάξεως του 2,5-2,7% nominal growth για το 2022 ή και ενδεχομένως και το 2023, εκτίμησε ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας μιλώντας στο 14ο Συνέδριο του ECR με τίτλο «Το μέλλον μας Τώρα: Αποτελεσματική ανταπόκριση σε έναν κόσμο που αλλάζει».

Όπως ανέφερε ο ίδιος σήμερα το 20% του μέσου εισοδήματος πάει στην κατανάλωση τροφίμων κατ’οίκον, από 28% που ήταν την περασμένη δεκαετία. Περίπου 350 ευρώ το μήνα δαπανώνται σε είδη οικιακής κατανάλωσης εκ των οποίων τα 250 ευρώ αφορούν στα ψώνια στο σούπερ μάρκετ.

«Την τελευταία δεκαετία έχουμε βιώσει μεγάλες καταναλωτικές αλλαγές από τις μαζικές αγορές στις προσωποποιημένες πωλήσεις. Από τα φυσικά καταστήματα full service οδηγηθήκαμε σε self service σημεία και τελικά πωλήσεις από απόσταση. Οι οργανισμοί που αντιλήφθησαν τις επερχόμενες αλλαγές στο επίπεδο του καταναλωτή και επένδυσαν στην διαφοροποίηση και δημιούργησαν χρηματοοικονομικές βάσεις, ακόμα και εάν έχασαν τζίρο στην πανδημία ή την περίοδο των μνημονίων, εξακολουθούν να είναι υγιείς και να βλέπουν το μέλλον θετικότερα. Η πρόκληση για τις εταιρείες είναι να ακούσουν,  αφουγκραστούν και φιλτράρουν τις νέες ανάγκες των επερχόμενων γενεών» επισήμανε ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ. 

Τεχνολογία

Αναφερόμενος στο κεφάλαιο τεχνολογία ο ίδιος σημείωσε ότι 33% των κεφαλαίων των λιανεμπόρων θα επενδυθεί στο οn line κανάλι, 47% θα επενδυθεί και στα δυο κανάλια φυσικά και ηλεκτρονικά, 19% στα φυσικά σημεία και 1% πουθενά.

Με χρέωση οι υπηρεσίες e-shop

Σχετικά με το ηλεκτρονικό κανάλι που έχει αναδειχθεί δυναμικά στην πανδημία εντείνοντας την αναγκαιότητα της πολυκαναλικότητας για τα σούπερ μάρκετ, ο Διευθύνων Σύμβουλος της METRO AEBE Αριστοτέλης Παντελιάδης, σχολίασε ότι ο συγκερασμός αύξησης εσόδων και ποιοτικότερων παροχών μέσα από το omnichannel περιβάλλον είναι τόσο εύκολος όσο το να τετραγωνιστεί ο κύκλος. 

Ο ίδιος εκτίμησε ότι «οι αλυσίδες πρέπει να βελτιώσουν κι άλλο τις υπηρεσίες, να μειωθούν τα χρονικά slots και να είναι πιο ακριβείς στις παραδόσεις. Αυτό όμως κοστίζει τη στιγμή που το ηλεκτρονικό κανάλι δεν είναι κερδοφόρο. Για να υπάρξει συγκερασμός αναπόφευκτα θα οδηγηθούμε στο σημείο που θα καλέσουμε το πελάτη μας να πληρώσει τις παραπάνω υπηρεσίες που επιθυμεί να λαμβάνει. Τάση που έχει αρχίσει στο εξωτερικό. Θέλεις παράδοση σε δύο ώρες; Υπάρχει η δυνατότητα αλλά θα υπάρχει χρέωση. Εκτιμώ ότι μόνο με αυτό το τρόπο θα υπάρξει βελτίωση των υπηρεσιών και κυρίως θα γίνει βιώσιμο το ηλεκτρονικό κανάλι.

Σχολιάζοντας τη πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου στα είδη σούπερ μάρκετ η CEO της e-Fresh.gr Ζήνα Μαυροειδή, ανέφερε ότι τα μηνύματα δείχνουν μια αποκλιμάκωση στην ανάπτυξη των πωλήσεων ωστόσο σημείωσε « η δυναμική του ηλεκτρονικού καναλιού στο μέλλον θα εξαρτηθεί τόσο από τη κατανάλωση όσο και από τις επενδύσεις των επιχειρήσεων σε αυτό».

Αγορά

Δύο σημαντικές αλλαγές για την αγορά που επέφερε η πανδημία επεσήμανε ο κ. Βασίλης Σταύρου, Brand President ΑΒ Βασιλόπουλος. Η πρώτη αφορά στην αλλαγή στον ανταγωνισμό με την είσοδο εναλλακτικών καναλιών και παικτών που θα αποτελέσει νέα βάση για την αγορά, ενώ  η δεύτερη αφορά  στο νέο μοντέλο ηγεσίας που πλέον επικεντρώνεται στην ταχύτητα και ευελιξία σε ένα περιβάλλον μόνιμης αβεβαιότητας.

Brand royalty

Σχετικά με την πιστότητα στις μάρκες ο κ. Μαχαίρας υποστήριξε ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να προτιμούν τις μάρκες που εμπιστεύονται και συνάδουν με τις αξίες τους. Ωστόσο ο ίδιος εκτίμησε ότι η ιδιωτική ετικέτα θα γίνει mainstream επισημαίνοντας ότι τα PL αποτελούν το 40% των πωλήσεων παντοπωλείου στην Ευρώπη.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα