Από την έντυπη έκδοση
Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Αντιμέτωποι με νέες αυξήσεις τιμών σε μια πλειάδα προϊόντων «πρώτης γραμμής» και καθημερινής κατανάλωσης και χρήσης θα βρεθούν πολύ σύντομα οι καταναλωτές, καθώς οι αυξήσεις της τιμής του ρεύματος και των πρώτων υλών λόγω των ειδικών συνθηκών στις διεθνείς μεταφορές που έχει επιφέρει η πανδημία του νέου κορονοϊού περνούν στις τιμές χονδρικής από πλευράς της βιομηχανίας-μεταποίησης και όπως είναι φυσικό ανεβάζουν και τις τιμές λιανικής μέσω των αλυσίδων λιανεμπορίου.
Όπως αναφέρει στη «Ν» ο επικεφαλής αλυσίδας λιανεμπορίου της περιφέρειας, η βιομηχανία-μεταποίηση έχει ενημερώσει τα δίκτυα λιανεμπορίου για αυξήσεις τιμών σε εννέα κατηγορίες προϊόντων εντός του Σεπτεμβρίου. Ο ίδιος επισημαίνει χαρακτηριστικά: «Δεν αυξάνονται οι τιμές στα σούπερ μάρκετ επειδή μας... αρέσει, αλλά επειδή αλλάζουν και τα δικά μας κόστη».
Οι εν λόγω αυξήσεις, επίσης, προέρχονται τόσο από πολυεθνικές όσο και από ελληνικές επιχειρήσεις.
Συγκεκριμένα, οι επικείμενες αυξήσεις στις τιμές χονδρικής, σύμφωνα με την ίδια πηγή, είναι: ζυμαρικά 6%-8%, απορρυπαντικά 2,5%-5%, σνακς 3%-5%, καλλυντικά 2%-5%, άλευρα 5%-6%, αλοιφές 10%-12%, καφές στιγμιαίος 2%-5%, καφές ελληνικός 5%, τυροκομικά προϊόντα 5%-6%. Κατά συνέπεια, το «καλάθι της νοικοκυράς» αναμένεται να επιβαρυνθεί σημαντικά λίαν συντόμως.
Σε κάποιες από τις παραπάνω κατηγορίες, οι εταιρείες που παράγουν τα εν λόγω προϊόντα, λ.χ., τα απορρυπαντικά είναι στη συντριπτική τους πλειονότητα πολυεθνικές, αλλά άλλες όπως, λ.χ., στα τυροκομικά προϊόντα είναι κατά κανόνα ελληνικές.
Από πλευράς αλυσίδων λιανεμπορίου, σύμφωνα με πληροφορίες, γίνεται προσπάθεια στοκαρίσματος προϊόντων στις σημερινές τιμές, ώστε να μετατεθούν οι αυξήσεις έστω για λίγες εβδομάδες. Με δεδομένη όμως τη συνέχιση της πανδημίας παγκοσμίως και της μη επίτευξης των επιθυμητών ποσοστών εμβολιασμού που θα την ανέκοπταν, αλλά και των «αναταράξεων» που αυτή προκαλεί στη διεθνή οικονομία και ιδιαίτερα στις μεταφορές με κατακόρυφες αυξήσεις στις τιμές των containers κ.ο.κ. θεωρείται αναπόφευκτη η αύξηση των τιμών λιανικής μέχρι το τέλος του έτους ακόμη και στις μεγαλύτερες αλυσίδες-δίκτυα λιανεμπορίου.