«Οι ελληνικές αρχές δεν υπέβαλαν συγκεκριμένο αίτημα παροχής βοήθειας» για κινητοποίηση του κοινοτικού μηχανισμού πολιτικής προστασίας ώστε να εκκενωθούν οι 400 τόνοι καυσίμου που παραμένουν στο ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond.
Αυτό αναφέρει Επίτροπος Περιβάλλοντος της Ε.Ε., Σταύρος Δήμας, σε απάντηση του προς τον ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημ. Παπαδημούλη σχετικά με την θαλάσσια ρύπανση από το ναυάγιο στην Καλντέρα της Σαντορίνης.
Με την ερώτηση του ο έλληνας ευρωβουλευτής ζητούσε να πληροφορηθεί εάν οι ελληνικές αρχές ζήτησαν την ενεργοποίηση του κοινοτικού μηχανισμού πολιτικής προστασίας για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος της Καλντέρας. Σημειώνεται ότι οι περιπτώσεις θαλάσσιας ρύπανσης θεωρούνται ως σοβαρές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, στις οποίες προβλέπεται η κινητοποίηση του κοινοτικού μηχανισμού μετά από αίτηση του κράτους μέλους.
Σύμφωνα με τον κ. Δήμα, «το κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond εξακολουθεί να περιέχει πάνω από 400 τόνους καυσίμου που πρέπει να εκκενωθούν από το ναυάγιο» και «η Επιτροπή, μέσω του οικείου Κέντρου Παρακολούθησης και Πληροφόρησης (MIC), βρίσκεται σε τακτική επικοινωνία με τις ελληνικές αρχές και με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) για να παρακολουθεί την κατάσταση, ιδίως δε τις απειλές για το τοπικό θαλάσσιο οικοσύστημα».
Στην απάντησή του, ο έλληνας Επίτροπος υπογραμμίζει ότι σε περίπτωση που ένα κράτος μέλος δεν διαθέτει επαρκείς πόρους για να αντιμετωπίσει κατάλληλα μια καταστροφή, μπορεί να ζητήσει, μέσω του μηχανισμού αυτού, τη βοήθεια των άλλων συμμετεχόντων κρατών μελών». Στη συνέχεια δε, τονίζει με νόημα ότι «οι ελληνικές αρχές δεν υπέβαλαν συγκεκριμένο αίτημα παροχής βοήθειας».
Σε ό,τι αφορά τη δυνατότα συγχρηματοδότησης των δραστηριοτήτων απορρύπανσης και αποκατάστασης του κόλπου και των ακτών, στην απάντηση της Επιτροπής αναφέρεται ότι η παρέμβαση του Ταμείου Αλληλεγγύης της Ευρωπαϊκής Ένωσης «περιορίζεται κατά κανόνα στις περιπτώσεις μεγάλων φυσικών καταστροφών και μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνο κατόπιν αιτήματος του ενδιαφερόμενου κράτους μέλους, εφόσον οι ζημίες υπερβαίνουν ένα κατώτατο όριο, που για την Ελλάδα έχει καθοριστεί σε 0,6% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος (ΑΕΕ) (δηλ. 1,066 δισ. ευρώ)», καθώς και ότι «δεν είναι δυνατόν να καταβληθεί αποζημίωση όταν υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη ή ευθύνη τρίτου για τις ζημίες».
«Εξήντα επτά ημέρες μετά και ενώ η τουριστική περίοδος έχει ήδη ξεκινήσει, 400 και πλέον τόνοι καυσίμων απειλούν με μια τεράστια οικολογική καταστροφή. Γιατί ο κ. Κεφαλογιάννης και οι λοιποί κυβερνητικοί αρμόδιοι αρνήθηκαν, για πολλοστή φορά, να αξιοποιήσουν τον κοινοτικό μηχανισμό πολιτικής προστασίας; Τόσο η άγνοια όσο και η αίσθηση αυτάρκειας μπροστά σε έναν τέτοιο κίνδυνο είναι απαράδεκτες. Αναμένουμε τις εξηγήσεις των κυβερνητικών αρμοδίων. Τις χρωστούν κυρίως στους κατοίκους της Σαντορίνης αλλά και της ευρύτερης περιοχής του Αιγαίου», σχολίασε ο κ.Παπαδημούλης.