«Κόκκινο» χτύπησε η αγωνία των εμπόρων

Το καταναλωτικό κλίμα επιδεινώνεται - Χάνει τζίρο η αγορά
Παρασκευή, 05 Φεβρουαρίου 2021 11:26
MotionTeam/ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Από την έντυπη έκδοση

Των Σοφίας Εμμανουήλ και Φάνη Ζώη

Δεν έχουν τέλος οι προκλήσεις για το λιανεμπόριο, όπου η αβεβαιότητα εν όψει πιθανής αυστηροποίησης των μέτρων περιορισμού υπονομεύει τις πενιχρές προσδοκίες για τον τζίρο της εκπτωτικής περιόδου, ειδικά για τις μικρές επιχειρήσεις, ενώ από την άλλη μεριά οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, όπως η Zara, δοκιμάζουν τις αντοχές των συστημάτων τους για να αντεπεξέλθουν στο νέο μοντέλο συναλλαγών με τους καταναλωτές.

Πάντως, καθώς παρατείνεται η περίοδος που η αγορά λειτουργεί υπό περιορισμό και το καταναλωτικό κλίμα επιδεινώνεται όσο εξανεμίζονται οι προσδοκίες των νοικοκυριών για οικονομική ανάκαμψη, κατεβαίνει και ο πήχης της αγοράς για τον τζίρο των εκπτώσεων που τυπικά τελειώνουν σε τρεις εβδομάδες. Παράγοντες της αγοράς μιλούν για το 40% της περσινής χρονιάς, το οποίο θα αμφισβητήσει πιθανό lockdown. Η εμπορική κίνηση, ειδικά στα καταστήματα του κέντρου της Αθήνας, έχει υποχωρήσει κατακόρυφα. Μετά την αγοραστική φρενίτιδα που επικράτησε τις πρώτες ημέρες της επανεκκίνησης της αγοράς, οι ρυθμοί έπεσαν τη δεύτερη εβδομάδα, ενώ τις τελευταίες ημέρες, παρά τον καλό καιρό, η αβεβαιότητα για την επόμενη μέρα της πανδημίας, τότε που δεν θα υπάρχουν μέτρα στήριξης αλλά και τα συλλαλητήρια αποθάρρυναν πολλούς καταναλωτές από το να μεταβούν στο ιστορικό κέντρο για ψώνια. Για τις μικρές επιχειρήσεις αυτή η εικόνα της ζήτησης είναι εξαιρετικά προβληματική και χωρίς στήριξη δύσκολα θα κρατηθούν όρθιες.

 Πρόσθετα μέτρα

Ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος, εν όψει της κατάθεσης του σχεδίου αξιοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης, ζητά από την κυβέρνηση ενισχυμένη βοήθεια προς τις επιχειρήσεις και διάλογο για το θέμα με τις παραγωγικές τάξεις, ώστε να υπάρξει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απόδοση των ενισχύσεων. Αναφερόμενος στην κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην αγορά, εξαιτίας και των όσων φημολογούνται για νέο σκληρό lockdown, είπε ότι οι επιχειρήσεις στην πλειονότητά τους βιώνουν σήμερα εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση. Επικαλέστηκε τις δηλώσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Reuters, ότι υπάρχει σημαντική υστέρηση στη συνολική λειτουργία της αγοράς, και ενστερνίστηκε τη συγκρατημένη αισιοδοξία του ότι το 2021 η κατάσταση θα αρχίσει να βελτιώνεται και θα πάμε καλύτερα από πέρυσι. «Τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα, επιστρεπτέες προκαταβολές, αναστολή πληρωμών των δόσεων ρυθμισμένων φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών, ενίσχυση των εργαζομένων που έχουν τεθεί σε αναστολή κ.ά., δίνουν κάποιες ανάσες και αποτρέπουν μέχρι στιγμής έκρηξη “λουκέτων”» σημείωσε ο κ. Μίχαλος, για να προσθέσει ότι το μεγάλο ζητούμενο είναι να υπάρξει ακόμη πιο ενισχυμένη βοήθεια προς τις επιχειρήσεις, όπως, για παράδειγμα, αυτή που ανακοινώθηκε για τα επιπλέον 7,5 δισ. ευρώ το 2021 στη στήριξη των επιχειρήσεων και εργαζομένων στον κλάδο του τουρισμού.

Αποκλειστικά μέσω e-shop

Από χθες τα καταστήματα γνωστής αλυσίδας εξυπηρετούν αγορές αποκλειστικά μέσω e-shop, σε συνέχεια της υπερφόρτωσης της πλατφόρμας υποδοχής των ραντεβού για το click inside, μοντέλο με το οποίο λειτουργούσε από την Τρίτη. Κλειστά για ραντεβού είναι και τα καταστήματα των υπόλοιπων αλυσίδων του ισπανικού ομίλου Inditex, Sradivarius, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti και Oysho, τόσο στην Αττική όσο και στις άλλες «κόκκινες» περιοχές. Εξυπηρετούν τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω click away, με παράδοση από το κατάστημα εφόσον η αγορά έχει γίνει ηλεκτρονικά. Η εταιρεία δεν εγκατέλειψε το μοντέλο του click inside αλλά επιχειρεί να δώσει λύση στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε μετά τον μεγάλο όγκο αιτημάτων που δέχθηκε για ραντεβού. Το τεχνικό θέμα διαχειρίζεται κεντρικά ο όμιλος Inditex και με βάση τις εκτιμήσεις θα απαιτηθούν κάποια 24ωρα για την αναβάθμιση.

Η εικόνα των κλειστών καταστημάτων της Zara και των υπόλοιπων αλυσίδων του ομίλου στο κέντρο της Αθήνας προκάλεσε αίσθηση, ενώ συμπτωματικά από χθες είναι κλειστά και τα Jumbo, σύμφωνα με νεότερη απόφαση της εταιρείας το βράδυ της Τετάρτης.

Η Jumbo είχε ανακαλέσει δύο φορές τις αποφάσεις της για το άνοιγμα ή μη των καταστημάτων της στις «κόκκινες» περιοχές, μετά τις ανακοινώσεις των μέτρων της κυβέρνησης την περασμένη Παρασκευή 29 Ιανουαρίου.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα