Οι σημαντικότερες αλλαγές στον Αναπτυξιακό Νόμο

Παρασκευή, 06 Ιουλίου 2007 13:23

Στη συνέχεια της χθεσινής συνυπογραφής από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργο Αλογοσκούφη, τον υπουργό Ανάπτυξης Δημήτρη Σιούφα και τον υφυπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Χρήστο Φώλια των κανονιστικών υπουργικών αποφάσεων, ολοκληρώνεται η εισαγωγή των αλλαγών και διαφοροποιήσεων που εισήχθησαν στο Νόμο 3299/2004 με το Νόμο 3522/2006.

Όπως δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Δημήτρης Σιούφας, οι υπουργικές αυτές αποφάσεις έχουν καθοριστικό ρόλο για τη λειτουργία του Αναπτυξιακού Νόμου και για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Οι σημαντικότερες από τις αλλαγές και τις διαφοροποιήσεις αυτές είναι οι ακόλουθες:

Βασικές Μεταβολές:

1. Απλοποιούνται οι κατηγορίες ενίσχυσης επενδυτικών σχεδίων από 5 σε 2. Τα Ε/Σ των παλαιών κατηγοριών 3,4 και 5 (ειδικά επενδυτικά σχεδία) εντάσσονται στην νέα ομογενοποιημένη κατηγόρια 1, λαμβάνοντας εξ’ ορισμού 5% πρόσθετη επιδότηση σε σχέση με τα «παραδοσιακά» Ε/Σ που ομαδοποιούνται στην κατηγορία 1. Για όλα τα επενδυτικά σχέδια που εκτελούνται από ΜΜΕ, το επιπλέον ποσοστό επιχορήγησης δύναται να ανέρχεται για τις μεσαίες επιχειρήσεις μέχρι και στο 10% και για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις μέχρι και στο 20%. Ειδικότερα για τις παραμεθόριες περιοχές όπως η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, προβλέπονται ενισχύσεις για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις ποσοστό επιχορήγησης 60% και για τις μεσαίες επιχειρήσεις 50%. Για την περιοχή της κεντρικής Ελλάδος όπως η Θεσσαλία προβλέπεται για τους νομούς Τρικάλων και Καρδίτσας για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ποσοστό ενίσχυσης από 40% έως και 50% και για τους νομούς Λάρισας και Μαγνησίας το ποσοστό αυτό κυμαίνεται από 37% έως 44%. Ανάλογα με το ΑΕΠ το ποσοστό ανεργίας και την γεωγραφικής θέση κάθε Περιφέρειας και νομού καθορίζονται τα ποσοστά ενίσχυσης για κάθε νομό της χώρας.

2. Με την υιοθέτηση του νέου χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων, η υπάρχουσα διαίρεση της χώρας σε τέσσερις ζώνες αντικαθίσταται από την νέα απλούστερη διαίρεση σε τρεις περιοχές. Ως αποτέλεσμα, τα ποσοστά ενίσχυσης μπορούν να φθάσουν από 40% για τις επενδύσεις των μεγάλων επιχειρήσεων έως και 60% για τις μικρές επιχειρήσεις (από το 55% που ήταν η προηγούμενη δυνατότητα.)

3. Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής για όλες τις επιχειρήσεις και τα Ε/Σ. Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε πάνω από το 90% της χώρας δύναται να λαμβάνουν φορολογικές απαλλαγές που ανέρχονται στο 100% της επένδυσης.

4. Λαμβάνεται ειδική μέριμνα για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται ή επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν εντός οργανωμένων Βιομηχανικών και Επιχειρηματικών Περιοχών.

5. Θεσπίζονται σαφείς κανόνες και στόχοι για το περιεχόμενο των επενδυτικών σχεδίων. Τα Ε/Σ θα πρέπει να αφορούν :

1. Την δημιουργία νέας μονάδας.

2. Την επέκταση υπάρχουσας μονάδας.

3. Την διαφοροποίηση της παραγωγής μιας μονάδας προς νέα, πρόσθετα προϊόντα.

4. Την θεμελιώδη αλλαγή στη συνολική παραγωγική διαδικασία υπάρχουσας μονάδας.

6. Παρέχεται μεγαλύτερη ευελιξία στις επιχειρήσεις για την εκτέλεση και ολοκλήρωση των Ε/Σ και συγκεκριμένα :

1. Παρότι η έναρξη της υλοποίησης των Ε/Σ γίνεται πλέον μετά την δημοσίευση της απόφασης υπαγωγής, η έναρξη πραγματοποίησης του Ε/Σ μπορεί να αρχίσει με ευθύνη του επενδύτη εφόσον του χορηγηθεί επιβεβαίωση επιλεξιμότητας για έναρξη πραγματοποίησης επενδυτικού σχεδίου η οποία πρέπει να δίδεται εντός 5 εργάσιμων ημερών από την υποβολή του Ε/Σ.

2. Επιταχύνεται και ενισχύεται ακόμα περισσότερο η καταβολή των προβλεπόμενων ενισχύσεων στους δικαιούχους με την θέσπιση της δυνατότητας προκαταβολής ίσης με το 50% του εγκεκριμένου ύψους της επένδυσης αντί για 30% του Ν.3299/04.

3. Προβλέπεται η ηλεκτρονική υποβολή, αξιολόγηση και παρακολούθηση των προτάσεων με αυτόματο πληροφοριακό σύστημα.

4. Επιτρέπεται η αγορά παγίων στοιχείων ενεργητικού που συνδέονται άμεσα με μια παραγωγική μονάδα και υπό την προϋπόθεση ότι :

- Η μονάδα αυτή έχει παύσει τη λειτουργία της.

- Αποκτάται από ανεξάρτητο επενδυτή.

- Η σχετική συναλλαγή πραγματοποιείται από τους συνήθεις όρους της αγοράς.

Βελτιώσεις υπέρ των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και των Ειδικών Επενδυτικών Στοιχείων του ΥΠΑΝ.

Ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι διαφοροποιήσεις που εισάγονται με σκοπό την ειδική μέριμνα για τις ΜΜΕ και τα ειδικά επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Συγκεκριμένα:

1. Για τις μικρές και πολύ μικρές μεταποιητικές και μεταλλευτικές επιχειρήσεις ενισχύονται για πρώτη φορά ολοκληρωμένα πολυετή επιχειρηματικά σχέδια (2-5 ετών) για τις οποίες έχει παρέλθει τριετία αντί για πενταετία από την σύσταση τους και με ελάχιστο συνολικό κόστος της επένδυσης να ανέρχεται στα 1.500.000 ευρώ αντί για τα 3.000.000 €.

2. Ύστερα από προηγούμενη έγκριση της ΕΕ με προβλεπόμενη ΚΥΑ των Υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης προβλέπεται για πρώτη φορά, η ενίσχυση της ίδρυσης πολύ μικρών ή μικρών επιχειρήσεων καθώς και η ενίσχυση υλοποίησης λειτουργικών δαπανών των επιχειρήσεων αυτών που έχουν ιδρυθεί κατά την τελευταία πενταετία.

3. Ειδικά για μικρές επιχειρήσεις επιτρέπεται η αγορά γηπέδων έως 10% της ενισχυόμενης δαπάνης της επένδυσης.

4. Ενισχύονται δαπάνες για αμοιβές μελετών συμβουλών για ΜΜΕ σε ποσοστό που ανέρχεται πλέον στο 10% αντί για 8% που ήταν μέχρι τώρα του κόστους του επενδυτικού σχεδίου.

5. Για τα ολοκληρωμένα πολυετή Επιχειρηματικά Σχέδια, το σύνολο των κτιριακών δαπανών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 40% του συνολικού προϋπολογισμού αντί για 35% που ήταν μέχρι τώρα.

6. Για όλα τα επενδυτικά σχέδια αρμοδιότητας ΥΠΑΝ (Ειδικές επενδύσεις και ολοκληρωμένα πολυετή επιχειρηματικά σχέδια) το επιπλέον ποσοστό επιχορήγησης για τις Μεσαίες Επιχειρήσεις είναι 10% και για τις Μικρές και Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις 20%.

Ο κ. Σιούφας κάνει ειδικότερη αναφορά στις 11 κανονιστικές Υπουργικές αποφάσεις εκ των οποίων οι 7 αφορούν το σύνολο των Επενδυτικών Σχεδίων του νόμου και οι 4 ρυθμίζουν εξειδικευμένα θέματα επενδύσεων που υποβάλλονται στη Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Ανάπτυξης. Αναλυτικότερα, οι αποφάσεις αυτές περιλαμβάνουν τα εξής:

1) Καθορισμός επιπρόσθετων ποσοστών για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις.

2) Καθορισμός των δικαιολογητικών και των τεχνο-οικονομικών στοιχείων για την ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων.

3) Καθορισμός ενισχυόμενων δαπανών.

4) Τροποποίηση της απόφασης για τα στοιχεία αξιολόγησης, λειτουργίας, βαθμολόγησης, καθώς και ο τρόπος εφαρμογής των κριτηρίων εφαρμογής.

5) Καθορισμός των επενδυτικών σχεδίων που αφορούν της παραγωγή, μεταποίηση και εμπορία των γεωργικών προϊόντων.

6) Καθορισμός προδιαγραφών, όρων και προϋποθέσεων για εξειδίκευση των επενδυτικών σχεδίων παροχής υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας.

7) Καθορισμός του ποσού των επιχορηγήσεων για τα επενδυτικά σχέδια του έτους 2007.

8) Καθορισμοί προδιαγραφών όρων και προϋποθέσεων για εξειδίκευση των επενδυτικών σχεδίων που υποβάλλονται στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.

9) Στοιχεία αξιολόγησης, λειτουργίας, βαθμολόγησης και τρόπος εφαρμογής των κριτηρίων για τα επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.

10) Καθορισμοί ενισχυόμενων δαπανών που υποβάλλονται στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.

11) Διαδικασία και απαιτούμενα δικαιολογητικά για την καταβολή της επιχορήγησης για τα επιχειρηματικά σχέδια που υποβάλλονται στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι οι αποφάσεις αυτές αποτελούν προϊόν σκληρής δουλειάς, καλής συνεργασίας του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών με το Υπουργείο Ανάπτυξης, αξιοποίησης της αποκτηθείσας εμπειρίας και της προσεκτικής επεξεργασίας των προτάσεων όλων των κοινωνικών και οικονομικών εταίρων.

Έτσι ολοκληρώνεται όλο το θεσμικό πλαίσιο που είναι απαραίτητο για την λειτουργία ενός σύγχρονου Αναπτυξιακού Συστήματος, συνεχώς προσαρμοζόμενου στις συνθήκες και ανάγκες της Ελληνικής οικονομίας, της Ελληνικής Περιφέρειας και των Ελληνικών επιχειρήσεων, το οποίο καλούνται οι επενδυτές να αξιοποιήσουν.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα