Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Ρεκόρ δεκαπενταετίας σημείωσαν τα έσοδα των σούπερ μάρκετ το 2020, καθώς, όπως υποδεικνύουν τα στοιχεία της Nielsen, η αύξηση στις πωλήσεις ανήλθε στο 9,7%.
Η εξάπλωση της πανδημίας, τα lockdown στο κανάλι της εστίασης και το λοιπό λιανικό εμπόριο και η αναγκαστική κατ’ οίκον κατανάλωση «πριμοδοτεί» την οργανωμένη λιανική τροφίμων - ποτών, η οποία κατά την περσινή χρονιά υποδέχθηκε μια εκτοξευμένη κατανάλωση, ενώ «έκλεψε» τζίρο από κλειστά σημεία λιανικής που δραστηριοποιούνται σε κατηγορίες και εκτός των βασικών αγαθών που συνθέτουν το τυπικό καλάθι της νοικοκυράς.
Η διατήρηση του δεύτερου lockdown και το επικείμενο τρίτο κύμα της πανδημίας αναμένεται να διατηρήσουν την ανοδική πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, που επί της ουσίας αποτελούν τους μεγάλους πρωταγωνιστές του λιανεμπορίου.
Υψηλές επενδύσεις
Από πλευράς αλυσίδων, στελέχη μιλώντας στη «Ν» σχολιάζουν ότι η σημαντική τόνωση του τζίρου συνοδεύεται από υψηλές επενδύσεις που πραγματοποίησαν σχεδόν όλοι οι παίκτες για να μπορέσουν να ανταποκριθούν, σημειώνοντας ωστόσο ότι το δεύτερο lockdown βοήθησε ώστε να «μαζευτούν» εν μέρει τα έκτακτα λειτουργικά έξοδα που προέκυψαν.
Εξίσου σημαντικό στοιχείο για τους παίχτες που διατηρούν παρουσία και στην οργανωμένη χονδρική αφορά τη δυνατότητα αντιστάθμισης των ηχηρών απωλειών των cash and carry μέσα από τις υψηλές ταχύτητες που κατέγραψε η λιανική.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, το bottom line για τα σούπερ μάρκετ είναι ιδιαίτερα θετικό, με την πλειονότητα των εγχώριων αλυσίδων να ενισχύει την εικόνα των κερδών και της ρευστότητας.
Εξορθολογισμός
Σε ό,τι αφορά τη νέα χρονιά, τα ίδια στελέχη εκτιμούν ότι το 2021 δεν θα διατηρήσει την ίδια δυναμική και με την εκτόνωση της πανδημίας και τον καθολικό εμβολιασμό η κατανάλωση θα επιστρέψει σε κανονικά επίπεδα. Το στοίχημα για τη νέα χρονιά για τις αλυσίδες θα είναι να διατηρήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερα μερίδια από την αυξημένη «πίτα» του 2020 και κυρίως την πιστότητα των νέων καταναλωτών που κέρδισαν.
Σε αυτό το επίπεδο το θέμα των τιμών αλλά και του εξορθολογισμού του κωδικολογίου θα βρεθεί υψηλά στην ατζέντα των στρατηγικών διαχείρισης του ανταγωνισμού.
Τα στοιχεία της Nielsen
Σε ό,τι αφορά τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Nielsen, ο συνολικός τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (αίθουσες άνω 100 τ.μ. ηπειρωτικής Ελλάδας και Κρήτης, συμπεριλαμβανομένων και των discounters) παρουσίασε αύξηση της τάξης του 9,7% τη χρονιά που πέρασε - συγκρίνοντας τις 52 εβδομάδες που τελείωσαν 27 Δεκεμβρίου με τις αντίστοιχες 52 εβδομάδες του 2019. Η ανάπτυξη αυτή, που αποτελεί την υψηλότερη ετήσια μεταβολή τουλάχιστον της τελευταίας δεκαπενταετίας, προήλθε από όλες τις ευρύτερες υπερ-κατηγορίες προϊόντων. Συγκεκριμένα, τα φρέσκα/χύμα προϊόντα αυξήθηκαν κατά 7,2%, τα είδη bazaar κατά 10,7% (παρότι για αρκετές εβδομάδες τους δύο τελευταίους μήνες, σε πολλά από αυτά τα είδη, δεν πραγματοποιήθηκαν περαιτέρω πωλήσεις, λόγω των κυβερνητικών ρυθμιστικών απαγορεύσεων), ενώ τέλος τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα αναπτύχθηκαν κατά 10,5%. Η αύξηση των ταχυκίνητων καταναλωτικών ειδών οδηγήθηκε κυρίως από τις κατηγορίες καθαρισμού και υγιεινής του σπιτιού (18%), καθώς και από τα τυποποιημένα τρόφιμα και ροφήματα (9,8%), ενώ χαμηλότερος συγκριτικά ήταν ο ρυθμός ανάπτυξης για τις κατηγορίες των καλλυντικών και της ατομικής περιποίησης (5,4%).
Οι Θεσσαλονικείς αναδεικνύονται οι πλέον «δυνατοί» καταναλωτές τη χρονιά που έφυγε, ενώ οι Κρητικοί -που παραδοσιακά εμφανίζουν το ακριβότερο καλάθι- έριξαν ταχύτητες. Σύμφωνα με τη Nielsen, σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές της χώρας οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ήταν ανοδικές, με τον νομό Θεσσαλονίκης να καταγράφει την υψηλότερη ανάπτυξη (11,8%) και την Κρήτη τη χαμηλότερη (+3,1%), επηρεαζόμενη προφανώς από τη μειωμένη τουριστική κίνηση.