Ενοποίηση της φορολογίας πετρελαίου θέρμανσης - κίνησης

Το υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται ήδη το σχέδιο
Δευτέρα, 01 Οκτωβρίου 2007 09:54

ΕΠΙΣΠΕΥΔΕΤΑΙ αιφνιδιαστικά από φέτος η εξίσωση της φορολογίας του πετρελαίου θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης, προκειμένου να αντληθούν έσοδα που θα χρηματοδοτήσουν τις προεκλογικές παροχές. Το υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται ήδη σχέδιο για την ενοποίηση της φορολογίας πετρελαίου θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης, με στόχο την πάταξη του λαθρεμπορίου και την εξοικονόμηση 1,5 δισ. ευρώ.

Με την υπόθεση εργασίας ότι θα εισπραχθεί το ποσό αυτό, σε συνδυασμό και με την επιβολή του «ενιαίου» φόρου κατοχής στα ακίνητα, αλλά και με την ένταξη στον προϋπολογισμό των πλεονασματικών ειδικών λογαριασμών, το έλλειμμα του προϋπολογισμού μειώνεται στο 1,8% του ΑΕΠ, από 2,5%, που προβλέπεται να φτάσει φέτος, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που αναγράφονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, το οποίο κατατίθεται σήμερα στη Βουλή.

Οι ειδικοί λογαριασμοί

Οι ειδικοί λογαριασμοί, που επικρίθηκαν στο παρελθόν, ότι συντελούν στην αδιαφάνεια των δημοσιονομικών μεγεθών, χρησιμοποιούνται τώρα επισήμως για τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος. Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2008, προβλέπει την ένταξή τους στα επίσημα μεγέθη, γεγονός που οδηγεί σε μείωση του ελλείμματος κατά 3,7 δισ. ευρώ, το 2008, από 4,3 δισ. ευρώ, το 2007.

Τα ποσά αυτά, αποτελούν τη διαφορά μεταξύ των εσόδων και των δαπανών των ειδικών λογαριασμών, όπως απεικονίζονται στο νέο προϋπολογισμό. Ωστόσο πέρυσι, η εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού του 2007, εκτιμούσε ότι για το 2007 οι εισπράξεις των ειδικών λογαριασμών εκτιμώνται σε 3.095,7 εκ. ευρώ και οι πληρωμές τους σε 2.675,4 εκ. ευρώ, αφήνοντας ένα πλεόνασμα περίπου 420 εκ. ευρώ.

Οι ειδικοί λογαριασμοί έχουν συσταθεί με ειδικές διατάξεις νόμων στα υπουργεία και στα εποπτευόμενα από αυτά ΝΠΔΔ για την εξυπηρέτηση ειδικών σκοπών. Κατ' εξουσιοδότηση ειδικών διατάξεων εκδίδονται κοινές αποφάσεις των αρμοδίων υπουργών και του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών που καθορίζουν το πλαίσιο λειτουργίας και ελέγχου τους.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2771/99 όλοι οι ειδικοί λογαριασμοί που λειτουργούν είτε στα υπουργεία είτε σε νομικά πρόσωπα υποχρεούνται να καταρτίζουν ετήσιο προϋπολογισμό και απολογισμό.

Οι ειδικοί λογαριασμοί ανάλογα με τον τρόπο λειτουργίας τους διακρίνονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες:

- Ειδικοί λογαριασμοί εκτός προϋπολογισμού που συστάθηκαν σε υπουργεία και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου για την εξυπηρέτηση ειδικών σκοπών ή δράσεων και τηρούνται είτε στην Τράπεζα της Ελλάδος είτε σε εμπορικές τράπεζες. Οι λογαριασμοί αυτοί έχουν ίδια έσοδα, δεν αντλούν πιστώσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό και θεωρούνται «οιονεί» νομικά πρόσωπα.

- Ειδικοί λογαριασμοί εντός προϋπολογισμού που έχουν ανοιχτεί στην Τράπεζα της Ελλάδος με απόφαση του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών ή με σύμπραξή του με τον αρμόδιο κατά περίπτωση υπουργό, για τη διευκόλυνση του ελέγχου και της αξιολόγησης των αποτελεσμάτων δράσεων ή προγραμμάτων σε διάφορους τομείς. Πρόκειται για ενδιάμεσους λογαριασμούς τα έσοδα των οποίων μεταφέρονται στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού, μέσω του οποίου πραγματοποιούνται οι δαπάνες για την εκπλήρωση του σκοπού για τον οποίο συστάθηκαν.

Επίσης οι ειδικοί λογαριασμοί ανάλογα με τη λειτουργικότητά τους μπορούν να ομαδοποιηθούν ως εξής:

- Λογαριασμοί για την αντιμετώπιση ορισμένων σκοπών και κοινωνικών αναγκών (κυρίως λογαριασμοί υπουργείων).

- Λογαριασμοί κονδυλίων έρευνας (λειτουργούν στα ΑΕΙ, ΤΕΙ, Ερευνητικά Κέντρα).

- Λογαριασμοί εφαρμογής προγραμμάτων επιδοτούμενων από την Ε.Ε.

Λοιποί Λογαριασμοί (ΕΛΑ, ΠΙ, Κοινωνικών Βοηθειών).

Τέλος ακινήτων

Πρόσθετα έσοδα θα εισπράξει το Δημόσιο, από την επιβολή του φόρου κατοχής στα ακίνητα. Πρόκειται για τον κατ΄ επίφαση «ενιαίο» φόρο, αφού δεν απορροφά όλους τους φόρους και τα τέλη που βαρύνουν σήμερα τα ακίνητα, όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο, αλλά ορισμένους φόρους.

Οι υπόλοιποι φόροι, που βαρύνουν σήμερα τα ακίνητα θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν, οδηγώντας σε επιβάρυνση των ιδιοκτητών, η οποία άλλωστε προκύπτει σαφώς, από τα αυξημένα έσοδα, που προβλέπει ο νέος προϋπολογισμός, από τη συγκεκριμένη φορολογία.

Τι αλλάζει στο πετρέλαιο θέρμανσης

Όπως προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, το πετρέλαιο θέρμανσης θα διατίθεται στην κατανάλωση από τις 15 Οκτωβρίου στην ίδια λιανική τιμή με το πετρέλαιο κίνησης, δηλαδή περίπου στο 1 ευρώ το λίτρο αν και ανώτερος παράγοντας του ΥΠΟΙΟ, είχε διαβεβαιώσει προ δεκαημέρου, ότι το σύστημα αυτό, δεν θα ίσχυε από φέτος.

Στο πλαίσιο της νέας απόφασης του ΥΠΟΙΟ, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης (ΕΦΚ) που επιβαρύνει το πετρέλαιο θέρμανσης, δεν θα μειωθεί στα 0,021 ευρώ το χιλιόλιτρο, όπως γινόταν μέχρι πέρυσι, αλλά θα παραμείνει στα 0,276 ευρώ ανά χιλιόλιτρο όσο είναι και στο πετρέλαιο κίνησης.

Ο καταναλωτής, δηλαδή, θα πληρώνει φέτος το πετρέλαιο θέρμανσης προς περίπου 90 λεπτά έως 1 ευρώ το λίτρο, από 60-65 λεπτά, που θα πλήρωνε αν ίσχυσε το περυσινό καθεστώς με τη μείωση του φόρου.

Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει ότι ο καταναλωτής που προμηθεύτηκε πετρέλαιο για θέρμανση, με την απόδειξη λιανικής πώλησης που εκδίδει ο πρατηριούχος και με μία υπεύθυνη δήλωση, στην οποία θα αναγράφει την ποσότητα πετρελαίου που αγόρασε και θα βεβαιώνει ότι θα τη χρησιμοποιήσει αποκλειστικά για θέρμανση, θα προσέρχεται στο υποκατάστημα οποιασδήποτε τράπεζας ή στην αρμόδια ΔΟΥ και θα παίρνει πίσω τη διαφορά των φόρων.

ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα