Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Τη ναυτιλία και την αεροπορική βιομηχανία προτείνει εμμέσως πλην σαφώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως «χρηματοδότες» του φιλόδοξου σχεδίου ύψους 750 δισ. ευρώ ανάκαμψης της Ευρωζώνης και εξόδου από την πανδημική κρίση.
Σύμφωνα με σχετικά έγγραφα της Κομισιόν, που εξηγούν τους τρόπους χρηματοδότησης αυτού του προγράμματος, η Ε.Ε. ελπίζει ότι θα αξιοποιηθεί εκτός των άλλων και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων, το οποίο - όπως σημειώνεται - θα επεκταθεί με την ένταξη σε αυτό της ναυτιλίας και των αερομεταφορών.
Η επέκταση του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων (Emissions Trading System), στη ναυτιλία και τις αερομεταφορές, θα συνεισφέρει στο σχέδιο ανάκαμψης περί τα 10 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, εκτιμά η Κομισιόν, η οποία σύμφωνα με παράγοντες του ναυτιλιακού κλάδου έρχεται με την πρότασή της αυτή να στηρίξει μια κατά βάση σωστή πολιτική αναπτέρωσης της ευρωπαϊκής οικονομίας με ένα εντελώς λανθασμένο μέτρο, την ένταξη της ναυτιλίας στο ETS.
Μέχρι τώρα η ναυτιλία έχει μείνει εκτός των συστημάτων εμπορίας ρύπων λόγω του διεθνούς χαρακτήρα των δραστηριοτήτων της. Εξ αυτού του λόγου και η ευρωπαϊκή ναυτιλία με επανειλημμένες παρεμβάσεις της έχει χαρακτηρίσει ολέθριο λάθος την ανάμιξη του κλάδου στο ETS, καθώς μία τέτοια εξέλιξη είναι μη λειτουργική, αναποτελεσματική και σε βάρος της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
Επίσης παράγοντες της ναυτιλιακής βιομηχανίας επισημαίνουν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την προηγούμενη σύνθεσή της έχει λάβει απόφαση να αναμένει μέχρι το 2023 τη ρύθμιση του θέματος των αερίων ρύπων του θερμοκηπίου σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και στη συνέχεια, ανάλογα με την απόφαση, θα αναλάβει πρωτοβουλίες. Συνεπώς μέχρι το 2023 στον βαθμό που υπάρχει συνέχεια στην Κομισιόν δεν θα πρέπει να υπονομευθεί το έργο του ΙΜΟ με μονομερείς αποφάσεις της Ε.Ε.
Σε κάθε περίπτωση η διεθνής ναυτιλία είναι αντίθετη στη συμμετοχή της στο σύστημα εμπορίας ρύπων «ως μη προσήκουσα στη φύση της ναυτιλιακής δραστηριότητας», ενώ όπως εύστοχα έχει υπογραμμίσει και ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, «είναι και ανειλικρινής, αφού στηρίζεται στην αρχή ότι όποιος πληρώνει μπορεί να συνεχίσει να ρυπαίνει».
Αντί της συμμετοχής στο ETS η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία έχει προτείνει την επιβολή ενός τέλους επί των καυσίμων το οποίο θα χρηματοδοτήσει μέσω ειδικού ταμείου σε επίπεδο ΙΜΟ επενδύσεις για μια ναυτιλία πιο «πράσινη» και φιλική στο περιβάλλον.