Σε λειτουργία η νέα ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis

Πέμπτη, 05 Μαρτίου 2020 13:08
UPD:15:22
Eurokinissi/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis εγκαινίασε σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), στου Ρέντη.

Εγκαινιάζοντας το παρατηρητήριο τιμών, ο κ. Γεωργιάδης υπογράμμισε ότι είναι ένα σημαντικό εργαλείο, προσβάσιμο σε κάθε καταναλωτή. Πρόκειται για ένα καλάθι 1.000 προϊόντων που καταγράφει τις τιμές η ΕΛΣΤΑΤ.

«Θέλουμε ένα έργο που θα πάει σε ψηφιακή εποχή το σύνολο των λειτουργιών της κεντρικής αγοράς και να ελέγχεται η λειτουργία των καρτέλ. Είμαστε αμείλικτοι στα καρτέλ» είπε ο υπουργός και γνωστοποίησε ότι από σήμερα είναι έτοιμη η εφαρμογή για περιβάλλον Android και η εφαρμογή για iOS θα λειτουργεί από τη Δευτέρα.

Η νέα εφαρμογή αποτελεί ένα σύγχρονο, εύχρηστο, διαλειτουργικό ψηφιακό μέσο, με το οποίο οι καταναλωτές και οι θεσμικοί φορείς της αγοράς θα μπορούν να παρατηρούν τη διαχρονική εξέλιξη της μέσης τιμής των βασικών αγαθών, όπως αυτή διαμορφώνεται στα σούπερ μάρκετ.

Επιπλέον, οι χρήστες θα μπορούν να διαμορφώνουν το καλάθι με τα αγαθά της προτίμησής τους, προκειμένου να συγκρίνουν το τελικό κόστος, ώστε να επιλέγουν το κατάστημα που τους συμφέρει στην περιοχή τους, καθώς και να λαμβάνουν ενημερώσεις για συμφέρουσες αγορές.

Με τη νέα εφαρμογή θα αποστέλλονται στα κινητά των καταναλωτών οι τιμές βασικών προϊόντων. Αυτό θα αφορά τόσο τις τιμές των σούπερ μάρκετ, όσο και τις τιμές των καυσίμων. Οι καταναλωτές μάλιστα θα μπορούν να πληροφορούνται για τις τιμές σε οποιοδήποτε κατάστημα ή πρατήριο στην περιοχή που βρίσκονται. Αυτό λόγω της χρήσης της υπηρεσίας του γεωεντοπισμού.

Πρόκειται στην ουσία για μια ψηφιακή πλατφόρμα στην οποία θα αναρτώνται καθημερινά οι τιμές λιανικής αγαθών και καυσίμων. Η πλατφόρμα αυτή θα καταλήγει σε application. Μέσω της ενεργοποίησής της, οι καταναλωτές θα εντοπίζονται γεωγραφικά και ενημερώνονται σχετικά.

Η νέα υπηρεσία θα αντικαταστήσει το παρατηρητήριο τιμών (e-prices). Το τελευταίο στην ουσία έχει εδώ και χρόνια εγκαταλειφθεί.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι οι λιανέμποροι καθημερινά θα αναρτούν τις τιμές βασικών προϊόντων που θα οριστούν από το υπουργείο. Η αρχή θα γίνει με το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς». Στη συνέχεια, η λίστα θα εμπλουτίζεται με περισσότερα προϊόντα. Η πλατφόρμα θα ταξινομεί τα προϊόντα και τις τιμές. Στο κινητό του καταναλωτή θα εμφανίζεται ένας πλήρης τιμοκατάλογος για τα συγκεκριμένα προϊόντα ανά κατάστημα στην περιοχή που βρίσκεται. Έτσι, ο καταναλωτής θα μπορεί να συγκρίνει τις τιμές σε όμοια προϊόντα και να επισκέπτεται για τις αγορές του το φθηνότερο κατάστημα. Επίσης, εξετάζεται το ενδεχόμενο να υπάρχει και χάρτης που θα υποδεικνύει το φθηνότερο σημείο.

Το ίδιο θα ισχύει και για τα πρατήρια καυσίμων. Ο καταναλωτής θα μπορεί να πληροφορείται σε πραγματικό χρόνο για τις τιμές των καυσίμων στην περιοχή που βρίσκεται.

Επιπρόσθετα, οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα αφενός να ενημερώνονται για τα δικαιώματά τους και αφετέρου να επικοινωνούν με το 1520 και την Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος για τη Βιομηχανία και το Εμπόριο, Νίκος Παπαθανάσης, σημείωσε ότι είναι πρωτοποριακό για όλη την Ευρώπη, καθώς πρόκειται για ένα εργαλείο εποπτείας ενός υπουργείου το οποίο είναι ταυτόχρονα και ανοικτό στην κοινωνία.

Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, ανέφερε ότι είναι η πρώτη ψηφιακή εφαρμογή της κυβέρνησης στην οποία συμμετέχουν αυτοβούλως οι επιχειρήσεις. Και είναι επιτυχία των ίδιων των επιχειρήσεων αυτή η εφαρμογή, καθώς σηματοδοτεί έναν νέο τύπο επικοινωνίας του ιδιωτικού τομέα με το Δημόσιο και τους καταναλωτές κι απενοχοποιείται μια σχέση ιδιωτικού τομέα και Δημοσίου.

Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι η εφαρμογή, εκτός από τις τιμές, θα έχει στο μέλλον και τιμές καυσίμων και σχολικών και άλλων ειδών, ενώ έχει μέσα και χρηστικές πληροφορίες για τους καταναλωτές.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΚΑΑ, Απόστολος Αποστολάκος, είπε ότι ο ΟΚΑΑ διασυνδέει τον πρωτογενή τομέα της παραγωγής με τους τελικούς καταναλωτές μέσα από τις 13 στρατηγικές εγκαταστάσεις του, αλλά και με τη ψηφιακή εφαρμογή. Όπως είπε, από το σύστημα θα ωφεληθούν οι ίδιες οι επιχειρήσεις, ενώ οι πρώτες επιχειρήσεις θα λειτουργήσουν ως «ιεραπόστολοι» και θα γίνει ένα δεύτερο παρατηρητήριο χονδρικής.

Ερωτήσεις & απαντήσεις για την πλατφόρμα

1. Ποια η διαφορά αυτής της προσπάθειας από το υφιστάμενο παρατηρητήριο τιμών;

Το παρατηρητήριο τιμών της ΓΓΕκΠΚ  αποτελούσε ένα στατικό σύστημα δημοσίευσης τιμών που γινόταν με τιμοληψίες από υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας, χωρίς να παρέχει πλήρη στοιχεία και χαρακτηριστικά των προμηθευτών και των αγαθών. Επίσης το υπάρχον σύστημα έχει καταστεί  ανενεργό πριν τον Ιούλιο του 2019.

2. Γιατί επιλέχθηκε η πληροφορία να δοθεί μέσω εφαρμογής κινητών τηλεφώνων;

Γιατί οι καταναλωτές χρησιμοποιούν το κινητό ως μέσο για πολλές συναλλαγές και σίγουρα για πληροφορίες και έρευνα αγαθών.

3. Η εφαρμογή αποτελεί μηχανή αναζήτησης και αγοράς αγαθών για τους καταναλωτές;

Όχι. Η εφαρμογή αποτελεί το ψηφιακό παρατηρητήριο της ΓΓΕκΠΚ το οποίο επιλέχθηκε από την πολιτική ηγεσία να είναι προσβάσιμο από το κοινό στα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής για ανοιχτά δεδομένα και διαφάνεια στις εμπορικές πρακτικές.

4. Ποια προϊόντα περιέχει η εφαρμογή και από ποιες κατηγορίες;

Βασικά καταναλωτικά αγαθά (καλάθι της νοικοκυράς).

5. Κάθε πότε γίνεται η ανανέωση των τιμών;

Οι τιμές ανανεώνονται κάθε πρωί.

6. Πώς επιλέγονται οι προμηθευτές;

Με βάση το μερίδιό τους στις βασικές κατηγορίες του καλαθιού της νοικοκυράς.

7. Ποιοι συμμετέχουν στην πρώτη φάση λανσαρίσματος του έργου, ποιο το μερίδιο αγοράς και οι ειδικές συνθήκες αγοράς που καλύπτουν;

Από οργανωμένες αλυσίδες λιανικής συμμετέχουν οι Σκλαβενίτης, ΑΒ, Lidl, MyMarket, Μασουτης. Από online καταστήματα το E-fresh. 

Οι παραπάνω αντιστοιχούν σε ένα αθροιστικό μερίδιο αγοράς πολύ πάνω από 80% στο οργανωμένο λιανεμπόριο.

8. Πώς ενσωματώνονται/παρουσιάζονται οι προσφορές (πχ. 1+1, 1+2, πολλαπλά προϊόντα (bundle), αξιακές/ποσοστιαίες εκπτώσεις, κουπόνια προμηθευτών);

Ενσωματώνονται στην τιμή και ύστερα βγαίνει η μέση τιμή πώλησης. Κάθε μέρα η εφαρμογή ανανεώνει τιμές πώλησης ανά προϊόν και αλυσίδα με την μέση τιμή πώλησης της προηγούμενης ημέρας.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΜΠΕ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα