ΕΒΕΠ-έρευνα: Πώς κινήθηκε η εορταστική αγορά - Στα 3,5 δισ. ο τζίρος

Τετάρτη, 08 Ιανουαρίου 2020 14:47
UPD:14:48
EUROKINISSI/ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ

Περίπου στα 3,5 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε ο συνολικός τζίρος των εορτών, τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τα ευρήματα σχετικής έρευνας.

Ειδικότερα, όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, με βάση τα πρώτα στοιχεία που προκύπτουν από σχετική τηλεφωνική έρευνα του τμήματος Μελετών του ΕΒΕΠ σε επιχειρήσεις λιανικής στην Αττική, το 2019 ο τζίρος των εορτών κινήθηκε περίπου στα περυσινά επίπεδα. Όμως, η αγοραστική κίνηση που παρατηρήθηκε στις διάφορες αγορές του Λεκανοπεδίου ήταν αλλού έντονη κι αλλού υποτονική. Πανελλαδικά, με τα καταστήματα να είναι και εφέτος ανοικτά τις τρεις τελευταίες Κυριακές του έτους, εκτιμάται πως ο συνολικός τζίρος του Δεκεμβρίου κυμάνθηκε κοντά στα περυσινά 3,5 δισ. ευρώ, αλλά βεβαίως πολύ μακριά από τα 5,4 δισ. ευρώ του 2009.

Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, η σωρευτική μείωση «υπερδεκαετίας» του τζίρου του Δεκεμβρίου υπολογίζεται στο -35%, με απώλειες σχεδόν 2 δισ. ευρώ στις πωλήσεις. «Σε ετήσια βάση, τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του 2019, δείχνουν σταθεροποίηση του επιπέδου τζίρου λιανικής, με πρόβλεψη να έχει κλείσει κοντά στα 42 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων και 36 δισ. εκτός καυσίμων. Οι πρώτες προβολές στοιχείων και οι εκτιμήσεις για το δωδεκάμηνο του 2019 επίσης δείχνουν μία οριακή αύξηση στον συνολικό τζίρο της λιανικής περίπου 1,5%, επιβεβαιώνοντας εν μέρει τις προβλέψεις οριακής αύξησης 1,8% της ιδιωτικής κατανάλωσης και της βελτίωσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης κατά περίπου 2 μονάδες» αναφέρει.

Τί αγόρασαν οι καταναλωτές

Τα στοιχεία στις επιχειρήσεις της περιφέρειας Αττικής είναι ενδεικτικά, αφού στο Λεκανοπέδιο κατοικεί το 40% των φορολογουμένων, δηλώνεται το 48% του εισοδήματος της χώρας, το 59% του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και το 58% του κύκλου εργασιών στο εμπόριο. Όπως προκύπτει από την εν λόγω έρευνα, η πλειονότητα των καταναλωτών, οκτώ στους δέκα, ξεκίνησε τις αγορές το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, την περίοδο 15-24 Δεκεμβρίου και κυρίως μετά την καταβολή του δώρου, ενώ μόνο δύο στους δέκα έκαναν τις αγορές της τελευταίας στιγμής έως και την 31η Δεκεμβρίου. Επίσης, η συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών οικογενειών στράφηκε στα φυσικά καταστήματα και το παραδοσιακό εμπόριο, συνδυάζοντας διασκέδαση και αγορές, ενώ στις γιορτές το Διαδίκτυο επιλέχθηκε περισσότερο για ιδέες και τιμές.

Έξι στους δέκα Έλληνες καταναλωτές ήταν προσεκτικοί να μην υπερβούν το διαθέσιμο οικογενειακό προϋπολογισμό, ενώ οι τέσσερις στους δέκα ήταν διστακτικοί εάν θα κατάφερναν να καλύψουν όλες τις υποχρεώσεις τους. Εντούτοις, η πλειοψηφία των Ελλήνων εστίασε στην εύρεση έξυπνων αγορών για τις οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις τους, με αποτέλεσμα να καταγραφούν αρκετές αλλαγές στις προτιμήσεις κι επιλογές των καταναλωτών. Η ένδυση-υπόδηση παραμένει μεν πρώτη προτίμηση, αλλά με μικρότερη ένταση από τις εννέα στις δέκα αγορές, που ήταν παλαιότερα.

Ειδικότερα, η σειρά της καταναλωτικής προτίμησης το 2019 και, κατ' επέκταση, την περίοδο των εορτών στην Αττική δείχνει τα εξής:

  • Οι 7 στους 10 καταναλωτές αγόρασαν είδη ένδυσης - υπόδησης
  • Οι 5 στους 10 αγόρασαν ηλεκτρονικά είδη και αξεσουάρ κινητής τηλεφωνίας
  • Οι 4 στους 10 αγόρασαν καλλυντικά και φαρμακευτικά
  • Οι 3 στους 10 αγόρασαν μπιζού και κοσμήματα
  • Οι 2 στους 10 αγόρασαν ηλεκτρικά είδη και έπιπλα.

Αύξηση της επισκεψιμότητας και των πωλήσεων

Στο μεταξύ, αύξηση της επισκεψιμότητας και των πωλήσεων παρατηρήθηκε τον Δεκέμβριο στα εμπορικά κέντρα, τα σούπερ μάρκετ, τους χώρους εστίασης, τα κομμωτήρια και τις κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το εννεάμηνο του 2019 δείχνουν μία αύξηση από το αντίστοιχο διάστημα του 2018 κατά 10% σε βιβλία και δώρα, 6% σε έπιπλα και ηλεκτρικά, 2,4% στα καύσιμα, καθώς και 1% στα σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, δείχνουν μείωση -6% στο σύνολο της κατηγορίας τρόφιμα-ποτά-καπνικά, -2 % στα φαρμακευτικά-καλλυντικά και -1,5% στην ένδυση-υπόδηση. Εν αναμονή των τελικών στοιχείων του έτους, παρατηρείται και φέτος η αποδυνάμωση της ζήτησης στην ένδυση-υπόδηση από το 88% το 2018 στο 75% το 2019, που αυτόματα συνεπάγεται μία μείωση του όγκου πωλήσεων 15%. Πάντως την περίοδο των εορτών στην Αττική η μείωση στην ένδυση-υπόδηση εκτιμάται μεσοσταθμικά στο -5%. Παρατηρείται, επίσης, για άλλη μία φορά έντονη μεταφορά τζίρου από τους μικρούς στους μεγαλύτερους του λιανικού εμπορίου, που φαίνεται να υπερβαίνει το 4%.

Την ίδια ώρα, στο εννεάμηνο τα πολυκαταστήματα έδειχναν μία μείωση -13%, πάντως αναμένονται τα επίσημα στοιχεία του τελευταίου τριμήνου για να φανεί πώς διαμορφώθηκε αυτή η πτώση. Από τα ενδεικτικά στοιχεία στην Αττική, οι τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα, οι τρεις στις δέκα υψηλότερα και επίσης οι τρεις στις δέκα χαμηλότερα. Εντούτοις, ασφαλή συμπεράσματα θα βγουν από τα πλήρη κι αναλυτικά στοιχεία όλου του 2019 για όλους τους κλάδους του εμπορίου και των υπηρεσιών από ΕΛΣΤΑΤ και ΙΝΕΜΥ.

Β. Κορκίδης: Καλή ευκαιρία για όλους οι χειμερινές εκπτώσεις

Σε δήλωσή του, ο πρόεδρος του Π.Ε.Σ. Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, σημειώνει πως «τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου ξεκινούν επίσημα οι χειμερινές τακτικές εκπτώσεις «και θα ήθελαν πολύ οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου στην Αττική, αλλά και όλη την Ελλάδα, να αρχίσει η χρονιά με θετικό πρόσημο σε όλους τους κλάδους και δραστηριότητες της αγοράς. Η εικόνα της εγχώριας ζήτησης επιβάλλεται να βελτιωθεί το 2020, σε συνδυασμό με τις φορολογικές ελαφρύνσεις και να οδηγήσει σε ανάκαμψη την ελληνική οικονομία. Οι χειμερινές εκπτώσεις είναι μια καλή ευκαιρία για όλους».

Πηγή: ΑΜΠΕ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα