Ανοδος της αγοράς ελαστικών το 2006

Μελέτη ICAP
Πέμπτη, 06 Δεκεμβρίου 2007 12:55

¶νοδο της αγοράς ελαστικών και μείωση της αγοράς ζαντών το 2006 διαπιστώνει η ICAP στην έκτη έκδοση της σχετικής κλαδικής μελέτης:

Κύριο γνώρισμα του κλάδου ελαστικών στη χώρα μας είναι ότι δεν υπάρχει εγχώρια παραγωγή, με αποτέλεσμα η αγορά να καλύπτεται εξ’ ολοκλήρου από εισαγωγές. Μέχρι το 1996 λειτουργούσε εργοστάσιο παραγωγής ελαστικών της Goodyear στη Θεσσαλονίκη, ενώ και πιο παλιά υπήρχε μονάδα παραγωγής της Pirelli στην Πάτρα.

Ένα βασικό χαρακτηριστικό του κλάδου είναι η ανομοιογένεια που παρατηρείται στο μέγεθος των εισαγωγικών επιχειρήσεων ελαστικών, καθώς από τη μία πλευρά δραστηριοποιούνται εταιρείες μεγάλου μεγέθους (συμπεριλαμβανομένων θυγατρικών γνωστών πολυεθνικών), οι οποίες καλύπτουν το μεγαλύτερο κομμάτι της εγχώριας αγοράς και από την άλλη υπάρχουν πολλές μικρότερες επιχειρήσεις που καλύπτουν περιορισμένο μέρος της κατανάλωσης. Επίσης, παρατηρείται ανομοιογένεια ως προς το βαθμό δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων του κλάδου στα εξεταζόμενα προϊόντα (εκφραζόμενος σαν ποσοστό επί του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών). Αρκετές εισαγωγικές επιχειρήσεις ελαστικών ασχολούνται και με την εισαγωγή και εμπορία ζαντών και γενικότερα ειδών αυτοκινήτου και μοτοσικλέτας. Στη χώρα μας διατίθενται περισσότερα από 90 εμπορικά σήματα ελαστικών τα οποία κυμαίνονται από πολυδιαφημισμένα προϊόντα πολυεθνικών εταιρειών έως ελαστικά “ιδιωτικής ετικέτας” (private brands), τα οποία παράγονται για λογαριασμό μεγάλων ευρωπαϊκών εμπορικών επιχειρήσεων. Υπάρχουν βεβαίως και τα αναγομωμένα ελαστικά που καλύπτουν πολύ μικρό κομμάτι της αγοράς και προορίζονται κυρίως για φορτηγά και λεωφορεία.

Όσον αφορά στις ζάντες για αυτοκίνητα, η εγχώρια παραγωγή είναι αμελητέα με αποτέλεσμα η ζήτηση να καλύπτεται ουσιαστικά από εισαγόμενα προϊόντα. Επισημαίνεται ότι λίγες είναι οι επιχειρήσεις που ασχολούνται αποκλειστικά με το συγκεκριμένο προϊόν Τα τελευταία χρόνια, κάποιες από τις επιχειρήσεις που είχαν σαν κύρια δραστηριότητα την ζάντα και λιγότερο το ελαστικό έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους περισσότερο στο ελαστικό μειώνοντας το ποσοστό τους στη ζάντα. Επίσης, αρκετοί από τους εισαγωγείς ζαντών δραστηριοποιούνται γενικότερα στα ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Σήμερα στην αγορά διατίθενται περισσότερα από 50 εμπορικά σήματα, πρόκειται δε κυρίως για ζάντες από αλουμίνιο που τοποθετούνται σε επιβατικά αυτοκίνητα μετά την αγορά του οχήματος (δεύτερη τοποθέτηση).

Η συνολική εγχώρια αγορά ελαστικών για τροχοφόρα οχήματα κινήθηκε ανοδικά (ως προς την ποσότητα) την περίοδο 1999-2006, με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 7,2%. Ειδικότερα, το 2006 η συνολική αγορά ελαστικών αυξήθηκε κατά 2,9% σε σχέση με το 2005.

Το 2005, το 67,4% της εγχώριας κατανάλωσης καλύφθηκε από ελαστικά επιβατικών αυτοκινήτων. Ακολούθησαν τα ελαστικά για δίκυκλα, τα οποία κάλυψαν το 16,2% της συνολικής αγοράς το ίδιο έτος.

Σχετικά με την εγχώρια αγορά ζαντών δεύτερης τοποθέτησης για αυτοκίνητα, παρουσίασε διαχρονική άνοδο την περίοδο 1999-2005 με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 9,8%. Αντίθετα, το 2006 μειώθηκε κατά 4,1%. Το μεγαλύτερο κομμάτι της συγκεκριμένης αγοράς αφορά ζάντες για επιβατικά αυτοκίνητα και ακολουθούν με μικρό ποσοστό οι ζάντες για ελαφρά φορτηγά και 4x4.

Οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη συχνότητα αντικατάστασης των ελαστικών, είναι η φθορά που προκαλείται από τα διανυθέντα χιλιόμετρα, η διάρκεια χρήσης, καθώς και οι υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στη χώρα μας σε συνδυασμό με την κατάσταση των οδοστρωμάτων. Επιπλέον, η αύξηση της συγκεκριμένης αγοράς τα δύο τελευταία χρόνια (2005/2006), αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβατικά που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2004-2006 (μέση ετήσια αύξηση 5%).

Όσον αφορά στις ζάντες δεύτερης τοποθέτησης, η ζήτησή τους επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την τιμή πώλησης σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα των κατόχων οχημάτων. Αρνητική επίδραση στην εξέλιξη της ζήτησης των συγκεκριμένων προϊόντων παίζει και το γεγονός ότι όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, ανεξάρτητα κυβισμού, εισάγονται πλέον με ζάντες αλουμινίου.

Τα βουλκανιζατέρ αποτελούν τα κύρια κανάλια διάθεσης ελαστικών και ζαντών, παράγοντες δε της αγοράς εκτιμούν ότι τα συγκεκριμένα καταστήματα καλύπτουν περίπου το 90% των συνολικών πωλήσεων.

Στα πλαίσια της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων εισαγωγής ελαστικών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός 21 επιχειρήσεων εισαγωγής ελαστικών, για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία ισολογισμών των χρήσεων 2005 και 2006. Όπως προκύπτει από τα δεδομένα αυτά, το σύνολο του ενεργητικού των εισαγωγικών επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκε κατά 6,9% το 2006 σε σχέση με το 2005, ενώ το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων σημείωσε αύξηση 19,4% την ίδια περίοδο.

Οι συνολικές πωλήσεις των επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκαν κατά 6,9% το 2006 σε σχέση με το 2005, το δε λειτουργικό περιθώριο αυξήθηκε κατά 25%. Αντίστοιχα, και το καθαρό αποτέλεσμα (κέρδη προ φόρου) των εταιρειών του δείγματος αυξήθηκε κατά 8,9%. Μικρή επιδείνωση παρουσίασε η άμεση ρευστότητα, ενώ η γενική εμφάνισε σταθεροποίηση κατά το 2006. Ο δείκτης αποδοτικότητας του ιδίου κεφαλαίου διαμορφώθηκε σε 38,81% το 2006 από 42,54% το 2005. O δείκτης δανειακής επιβάρυνσης βελτιώθηκε το 2006 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ η κυκλοφοριακή ταχύτητα των αποθεμάτων παρουσίασε μικρή αύξηση.

Επίσης, στα πλαίσια της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων εισαγωγής ζαντών. Συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός 6 επιχειρήσεων εισαγωγής ζαντών, για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία ισολογισμών των χρήσεων 2005 και 2006. Όπως προκύπτει από τα δεδομένα αυτά, το σύνολο του ενεργητικού των εισαγωγικών επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκε κατά 4,6% το 2006 σε σχέση με το 2005, ενώ το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων σημείωσε αύξηση 1,9% την ίδια περίοδο.

Οι συνολικές πωλήσεις των επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκαν κατά 9,4% το 2006 σε σχέση με το 2005, ενώ το λειτουργικό περιθώριο μειώθηκε κατά 20%. Αντίστοιχα, και το καθαρό αποτέλεσμα (κέρδη προ φόρου) των εταιρειών του δείγματος μειώθηκε κατά 20%. Τόσο η άμεση όσο και η γενική ρευστότητα εμφάνισε σταθεροποίηση κατά το 2006. Ο δείκτης αποδοτικότητας του ιδίου κεφαλαίου διαμορφώθηκε σε 32,97% το 2006 από 41,97% το 2005. O δείκτης δανειακής επιβάρυνσης επιδεινώθηκε το 2006 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ η κυκλοφοριακή ταχύτητα των αποθεμάτων παρουσίασε αύξηση.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα