Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Αναπάντητο έχει μείνει, μέχρι στιγμής, το ζήτημα που έχει θέσει ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, για παράταση εφαρμογής του μέτρου για ναυτιλιακά καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο μέχρι 0,5%, από 3,5% σήμερα, που θα ισχύσει από την 1η/1/2020. Οι συζητήσεις εν όψει της εφαρμογής του νέου κανονισμού έχουν ανάψει και οι διαβουλεύσεις στις Επιτροπές του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, προκειμένου να λειτουργήσει υπέρ του περιβάλλοντος αλλά και της ναυτιλίας, συνεχίζονται, αφού οι στρατηγικής σημασίας λεπτομέρειες που μένει να διευθετηθούν είναι πολλές.
Με Ιαπωνία και Κίνα
Ο υπουργός Ναυτιλίας, μιλώντας στο πλαίσιο του 19ου συνεδρίου Navigator 2019, αναφέρθηκε και στις υπογραφές ναυτιλιακών συμφωνιών με την Ιαπωνία. Οι συμφωνίες αυτές υπογράφηκαν 120 χρόνια μετά την υπογραφή της τελευταίας συμφωνίας, ενώ δεν παρέλειψε να μιλήσει και για τη νέα εποχή στην οποία έχουν περάσει οι σχέσεις Ελλάδας - Κίνας και στον ναυτιλιακό τομέα. Στο συνέδριο συμμετείχε και ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο οποίος υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι η μεγάλη δύναμη της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και, βέβαια, της ελληνικής, που αποτελεί σχεδόν το 60% της ευρωπαϊκής, χρειάζεται να αξιοποιείται από την Ευρώπη, για να πετύχει τους στόχους της, ως ο πρώτος εμπορικός εταίρος 71 χωρών στον πλανήτη και η πρώτη οικονομική δύναμη σε διείσδυση - πολύ περισσότερο και από τις ΗΠΑ και την Κίνα.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Navigator Capt. Δημήτρης Μπεζαντάκος αναφέρθηκε στην ασταθή περίοδο που διανύει η παγκόσμια ναυτιλία και οικονομία, δημιουργώντας ένα παζλ από περίεργα κοινωνικά φαινόμενα, όπως τρομοκρατικές και κακόβουλες ενέργειες σε βαπόρια και σε εγκαταστάσεις, με αποτέλεσμα ένα τραμπολίνο αυξομειώσεων στις τιμές του πετρελαίου, αλλά και στις μεγάλες αλλαγές που διαδραματίζονται στην αγορά των ρυμουλκών στην Ευρώπη και όχι μόνο.
Αλλά και η διευθύνουσα σύμβουλος Δανάη Μπεζαντάκου δεσμεύτηκε ότι θα προχωρήσει στη θεσμοθέτηση ενός ναυτιλιακού think tank.
Η μείωση των εκπομπών
Το πιο «καυτό» ζήτημα σήμερα για τη ναυτιλία είναι οι νέοι κανονισμοί για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που δημιουργούν νέα δεδομένα όπως η «πράσινη» χρηματοδότηση, αλλά και η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Σχετικά με την πράσινη χρηματοδότηση αναφέρθηκε πως το κόστος είναι υψηλό και εκφράστηκαν ανησυχίες για δημιουργία χάσματος ανάμεσα σε μεγάλες και μικρές εταιρείες αφού τα πράσινα κεφάλαια στην παρούσα φάση δεν είναι εύκολα προσβάσιμα σε όλους. Ως μια λύση υπό εξέταση προτάθηκε η δημιουργία κοινοπραξιών με σκοπό να μοιραστεί το ρίσκο της επένδυσης.
Ψηφιακός μετασχηματισμός
Το επόμενο trend για τη ναυτιλία, μετά τον κανονισμό για τα ναυτιλιακά καύσιμα, σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν στο πρώτο μέρος του συνεδρίου, είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Στο ερώτημα «πώς η τεχνολογία θα βοηθήσει τη ναυτιλία μας να πάει μπροστά», οι απαντήσεις που δόθηκαν κατά τη διάρκεια της συζήτησης ήταν ότι το «έξυπνο - smart» το οποίο βοηθάει τον ναυτικό και το γραφείο είναι εδώ και θα εξελιχθεί ακόμα περισσότερο μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού. Αναφορικά με την ψηφιοποίηση σημειώθηκε επίσης ότι δεν μπορούμε να την αποφύγουμε μεν, αλλά πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σε σχέση με θέματα cyber security, να κατανοήσουμε το ρίσκο και να προστατευτούμε, καθώς το πλοίο διαθέτει ηλεκτρονικά συστήματα που μπορούν να δεχτούν «ηλεκτρονική επίθεση».
Οι γεωπολιτικές συνθήκες
Αναφορικά με τα θέματα γεωπολιτικής επισημάνθηκε ότι η είσοδος της Κίνας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου η οποία έχει μεταβάλει την ως σήμερα γνωστή διπολική, ισορροπία δυνάμεων και συμφερόντων ανάμεσα στις ΗΠΑ και τη Ρωσία.
Λόγος έγινε ακόμα για τη στρατηγικής σημασίας θέση της Ελλάδας και τα στρατηγικά σχέδια που λαμβάνουν χώρα στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, δηλαδή του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα διείσδυσης της Κίνας στη ΝΑ Μεσόγειο είναι ότι ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος Cosco με την αγορά του λιμανιού του Πειραιά έχει αποκτήσει πρόσβαση - δίοδο σε άλλα 36 λιμάνια σε όλη την Ευρώπη. Υποστηρίχθηκε επίσης ότι οι βαλκανικές χώρες θα γίνουν αργά ή γρήγορα κράτη μέλη της Ε.Ε. και ότι τα δύο μεγάλα ελληνικά λιμάνια θα πρωταγωνιστήσουν στην οικονομική αναβάθμιση των χωρών της Βαλκανικής.
«Η Ευρώπη δεν θα πρέπει να μένει άπραγος παρατηρητής, αλλά θα πρέπει να προστατευτεί στα πλαίσια του “παιχνιδιού” που εκτυλίσσεται στον παγκόσμιο χάρτη, αποκτώντας στρατηγική αυτονομία στα πάντα, συμπεριλαμβανομένου και του τομέα της τεχνολογίας» σημειώθηκε χαρακτηριστικά.