Οι δραματικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής τα τελευταία χρόνια έχουν πείσει ακόμη και τους πιο δύσπιστους για την ανάγκη δραστικής μείωσης των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου. Τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση, όσο και ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας IMO έχουν θέσει φιλόδοξους στόχους προς αυτή την κατεύθυνση, δημιουργώντας από τώρα τα θεμέλια για ένα ενεργειακό μέλλον χωρίς άνθρακα.
Κλειδί σε αυτή την προσπάθεια αναδεικνύεται το LNG και όχι τυχαία. Πρόκειται για ένα από τα πλέον φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα, με πρακτικά μηδενικές εκπομπές αιωρούμενων σωματιδίων και ενώσεων θείου (μείωση κατά 90% σε σχέση με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα) και σημαντικά χαμηλότερες εκπομπές οξειδίου του αζώτου (75%) και διοξειδίου του άνθρακα (25%). Επιπλέον διαθέτει μία ασφαλή και εφαρμοσμένη τεχνολογία ως προς την αποθήκευση, μεταφορά και χρήση του. Αυτά είναι μόνο μερικά από τα πλεονεκτήματα που οδήγησαν την Ε.Ε. στο να το επιλέξει έναντι των συμβατικών καυσίμων στη Ναυτιλία.
Τα τελευταία χρόνια, το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) έχει εξαπλωθεί ραγδαία στις θαλάσσιες μεταφορές της Βόρειας και της Δυτικής Ευρώπης, και πλέον, χάρη στο Poseidon Med II, εισέρχεται δυναμικά και στη ναυτιλία της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Ο λόγος για το ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα Poseidon Med II στο οποίο συμμετέχουν πέντε κομβικοί λιμένες (Πειραιάς, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Λεμεσός) και ο τερματικός σταθμός LNG στη Ρεβυθούσα. Η συνεισφορά του ΡΜΙΙ θα είναι καθοριστική ως προς την εδραίωση μιας βιώσιμης και αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας που καθιστά το LNG μία οικονομικά και εμπορικά αποδοτική λύση για τη Ναυτιλία της Ανατολικής Μεσογείου.
Το Πρόγραμμα σχεδιάζει και υλοποιεί παρεμβάσεις σε κάθε κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας, από τον Τερματικό Σταθμό LNG στη Ρεβυθούσα και τους μεγάλους λιμένες της ευρύτερης περιοχής, μέχρι τα πλοία, έως και τη θέσπιση του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου για την ασφαλή χρήση του καυσίμου. Πιο συγκεκριμένα:
- Tο PMII σχεδιάζει στη Ρεβυθούσα τον πρώτο σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων LNG και ένα νέο προβλήτα LNG μικρής κλίμακας, με δυνατότητα εξυπηρέτησης πλοίων χωρητικότητας από 1.000m3 έως 20.000m3. Ο νέος προβλήτας θα εξυπηρετεί τη φόρτωση πλοίων μεταφοράς και διανομής (feeder vessels), καθώς και πλοίων ανεφοδιασμού LNG (bunkering vessels), με στόχο την ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση του λιμένα του Πειραιά, και την τροφοδοσία σταθμών αποθήκευσης και διανομής άλλων λιμένων της Ελλάδας και του Εξωτερικού.
- Σε ό,τι αφορά τους λιμένες, στα πλαίσια του προγράμματος διερευνάται η ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών μικρής κλίμακας για την αποθήκευση και τη διανομή του LNG, στους πέντε προαναφερθέντες λιμένες, μέσω της εκπόνησης του συνόλου των εξειδικευμένων μελετών ασφάλειας και περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την επικαιροποίηση των Γενικών Προγραμματικών Σχεδίων (Masterplans) των λιμένων, ανοίγοντας ουσιαστικά το δρόμο για την υλοποίηση τους.
- Το PMII υποστηρίζει άμεσα τη μετάβαση της Ναυτιλίας της Ανατολικής Μεσογείου στην εποχή του LNG, έχοντας ολοκληρώσει ήδη τις μελέτες μετασκευής πέντε πλοίων για χρήση LNG
(2 RO/PAX Ferries, 1 RO/RO Oil Tanker, 1 High – Speed Ferry και 1 Catamaran) και πραγματοποιεί αντίστοιχες μελέτες για άλλα πέντε πλοία (1 RO/PAX Ferry, 1 Cruise Ferry,
1 Car Carrier, 1 Bulk Carrier, 1 Utility/Tug Boat).
Επιπλέον, ολοκλήρωσε τις μελέτες για τον σχεδιασμό ενός πλοίου μεταφοράς -διανομής και ενός πλοίου ανεφοδιασμού LNG, καθώς και δύο νέων επιβατηγών πλοίων κινούμενων με LNG, μεταξύ των οποίων ένα υπερσύγχρονο επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο έως και 1.400 επιβατών. Όλες οι μελέτες έχουν λάβει έγκριση από αναγνωρισμένο Νηογνώμονα.
Ακόμα, προχώρησε στην αξιολόγηση επτά ελληνικών ναυπηγείων ως προς την ικανότητά τους να πραγματοποιούν εργασίες μετασκευής σε πλοία που θα χρησιμοποιούν LNG.
Τέλος, για την κάλυψη των αναγκών της ευρύτερης περιοχής του λιμένα της Βενετίας, το Πρόγραμμα ολοκλήρωσε τον σχεδιασμό ενός καινοτόμου πλοίου μεταφοράς και ανεφοδιασμού LNG (SBBT), με τη σύμβαση κατασκευής του να έχει ανατεθεί από τον Σεπτέμβριο του 2019. - Σε τεχνικό-οικονομικό επίπεδο, το πρόγραμμα ολοκλήρωσε τις Αναλύσεις Κόστους – Οφέλους (Cost Benefit Analysis) για τα δέκα υποψήφια προς μετατροπή πλοία και ανέπτυξε στοχευμένα χρηματοοικονομικά εργαλεία για τις προαναφερθείσες εγκαταστάσεις LNG στους λιμένες της Πάτρας, του Ηρακλείου και της Ηγουμενίτσας, έχοντας επιπλέον, δρομολογήσει αντίστοιχες οικονομικές μελέτες για τους λιμένες του Πειραιά και της Λεμεσού.
Επιπλέον μελετά θέματα εμπορικής και τιμολογιακής πολιτικής του νέου καυσίμου και προχώρησε στην αναλυτική καταγραφή των αναγκών και των προσδοκιών των πλοιοκτητών. - Σε θεσμικό επίπεδο, το PMII συνεισέφερε στην προετοιμασία του νομοθετικού πλαισίου για τον ασφαλή ανεφοδιασμό πλοίων με LNG στους ελληνικούς λιμένες, το οποίο οδήγησε στη θέσπιση ειδικού Προεδρικού Διατάγματος για την Ελλάδα (ΦΕΚ 103/Α/20-6-2019).
- Τέλος, σε επίπεδο ασφαλούς ανεφοδιασμού του νέου καυσίμου, το πρόγραμμα μεριμνά για την εκπαίδευση του προσωπικού που συμμετέχει σε εργασίες ανεφοδιασμού πλοίων με LNG, μέσα από τη διαμόρφωση ενός γενικού «Εγχειριδίου Ανεφοδιασμού ΥΦΑ».
Με αυτά τα κεκτημένα στο ενεργητικό του, το PMII χτίζει από τώρα συνέργειες με άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα (BlueHUBS, SuperGreen), για τη στήριξη και την επέκταση της εφοδιαστικής αλυσίδας και μετά τη λήξη του, το 2020, δρομολογώντας νέες παρεμβάσεις σε λιμένες, πλοία και στη Ρεβυθούσα, μεταξύ των οποίων: η δημιουργία ενός κινητού σταθμού LCNG στον λιμένα του Ηρακλείου και δύο κινητών σταθμών LCNG στον λιμένα της Λεμεσού, ένα μικρό στόλο βυτιοφόρων μεταφοράς LNG για ανεφοδιασμό πλοίων και εγκαταστάσεων, την κατασκευή δύο υβριδικών Catamaran κινούμενων με LNG/ ηλεκτρική ενέργεια με έδρα τον λιμένα του Πειραιά καθώς και δύο πλοίων ανεφοδιασμού LNG (Bunkering vessels) με έδρα τους λιμένες του Πειραιά και της Λεμεσού αντίστοιχα.
Με μια ολιστική προσέγγιση προβλέποντας όλες τις ανάγκες μιας βιώσιμης και αποτελεσμα-
τικής εφοδιαστικής αλυσίδας LNG, το PMII καθιστά το συγκεκριμένο καύσιμο ως μια από τις οικονομικότερες και αποδοτικότερες λύσεις για τους πλοιοκτήτες, ανοίγοντας παράλληλα το δρόμο για πιο καθαρές και ανταγωνιστικές θαλάσσιες μεταφορές στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
*Την αποκλειστική ευθύνη της παρούσας έκδοσης φέρει ο συγγραφέας της. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν φέρει καμία ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των περιεχομένων σ' αυτήν πληροφοριών.