Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ώθηση στην αγορά των δεξαμενοπλοίων αναμένεται ότι θα δώσει ο κανονισμός το ΙΜΟ για τα νέα ναυτιλιακά καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο μέχρι 0,5%, που θα τεθεί σε ισχύ το 2020. H Bimco στηρίζεται σε προηγούμενες αναλύσεις της για την πορεία της συγκεκριμένης αγοράς και επισημαίνει ότι η εξέλιξη αυτή θα συμβάλει στη διατήρηση της κερδοφορίας του κλάδου, σε συνέχεια του δ’ τριμήνου του 2019. Όπως υπογραμμίζει χαρακτηριστικά, τα δεξαμενόπλοια ενδέχεται να είναι και ο μόνος κλάδος που θα έχει αυξημένη ζήτηση για χωρητικότητα τους επόμενους μήνες, άρα και μεγαλύτερη κερδοφορία.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, σημειώνει, όπως όλοι οι κλάδοι της ναυτιλίας θα αντιμετωπίσει και αυτός τα αυξημένα κόστη τα οποία σχετίζονται με τη συμμόρφωση στα νέα δεδομένα για τα καύσιμα.
Από τα στοιχεία που υπάρχουν, αναφέρει η Bimco, προκύπτει ότι ένας σημαντικός αριθμός VLCC χρησιμοποιούνται ως πλωτές αποθήκες, ιδίως στην Άπω Ανατολή, λίγο πριν τεθεί σε ισχύ ο νέος κανονισμός για τα ναυτιλιακά καύσιμα, ενώ ένας σημαντικός αριθμός πλοίων είναι στα ναυπηγεία για την εγκατάσταση συσκευών καθαρισμού καυσαερίων. «Και οι δύο αυτές εξελίξεις έχουν μειώσει τη διαθέσιμη δυναμικότητα, πιέζοντας προς τα πάνω της αγορά. Ωστόσο, αυτό είναι ένα βραχυπρόθεσμο κέρδος, καθώς όταν τα πλοία αυτά επιστρέψουν στην αγορά, το κέρδος αυτό θα εξαλειφθεί», σημειώνει η BIMCO.
Η παραγωγή ΟΠΕΚ
Όπως επισημαίνεται στην ανάλυση ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) αναμένει ότι η παραγωγή ΟΠΕΚ θα μειωθεί κατά 1mbp το 2020 και θα διαμορφωθεί στα 29 mbp. Στην τελευταία του έκθεση, ο ΟΠΕΚ προβλέπει ότι παρ’ όλο που η παραγωγή του θα συνεχίσει να μειώνεται έως το 2024, αναμένεται να αυξηθεί η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου. Ο ΟΠΕΚ προβλέπει ότι το 60% της παγκόσμιας ανάπτυξης εφοδιασμού με πετρέλαιο κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου θα προέρχεται από τις ΗΠΑ.
Οι ΗΠΑ, υπογραμμίζει η Bimco, αναμένεται να συνεχίσουν να επεκτείνουν τις εξαγωγές αργού πετρελαίου, αλλά και τις χώρες στις οποίες κάνει εξαγωγές.
Για τη ναυτιλία, το αυξανόμενο ποσοστό των εξαγωγών από τις ΗΠΑ επιφέρει υψηλότερη ζήτηση ανά τόνο ανά μίλι, καθώς οι ΗΠΑ έχουν μεγαλύτερες αποστάσεις από τις ευρωπαϊκές και ασιατικές χώρες εισαγωγής από πολλές χώρες του ΟΠΕΚ. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους οι κυρώσεις για το Ιράν ενδέχεται να δώσουν ώθηση στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Οι αυξημένες εξαγωγές των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των εξαγωγών προς την Ασία, έρχονται παρά την απότομη πτώση των εξαγωγών προς την Κίνα κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2018 και του 2019 ως αποτέλεσμα του εμπορικού πολέμου.
Καταιγίδα
Η ανάλυση της Bimco έρχεται λίγες ημέρες μετά τις δηλώσεις του γνωστού ναυτιλιακού αναλυτή Μάρτιν Στόπφορντ, στο Λονδίνο. Ο κ. Στόπφορντ ανέφερε ότι οι πλοιοκτήτες έχουν παγώσει τα σχέδιά τους για νέες ναυπηγήσεις σε μεγάλο βαθμό, εξαιτίας της αβεβαιότητας που υπάρχει για τις απαιτήσεις του ΙΜΟ σε σχέση με τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας.
Αν δεν υπάρχουν νέα πλοία, θα αυξηθεί η ζήτηση για τα υπάρχοντα σημείωσε ο κ. Στόπφορντ, κάτι που δεδομένα θα οδηγήσει στην «κατάργηση» του μέτρου του slow steaming που εφαρμόζει σήμερα η παγκόσμια ναυτιλία, και το οποίο έχει βοηθήσει σε πολύ σημαντικό βαθμό να μειωθούν οι ρύποι που εκπέμπει ο κλάδος. «Αν οι πλοιοκτήτες δεν λάβουν διαβεβαιώσεις ότι τα πλοία που θα παραγγείλουν σήμερα, και θα παραλάβουν μέχρι το 2023, δεν θα θεωρούνται ξεπερασμένα μέχρι το 2030, τότε πολύ απλά δεν πρόκειται να υπογράψουν νέα συμβόλαια για νεότευκτα», σημείωσε χαρακτηριστικά. Ανέφερε επίσης ότι ο ΙΜΟ θα πρέπει να δημιουργήσει ένα συγκεκριμένο μεταβατικό πλαίσιο, ώστε να δημιουργηθεί ένα κλίμα ασφάλειας στις ναυτιλιακές εταιρείες, ώστε να προχωρήσουν σε νέες παραγγελίες.