E.Ε.: Νέα έρευνα για κρατικές ενισχύσεις στις Ο.Α.

Από το 2005 μέχρι σήμερα
Πέμπτη, 20 Δεκεμβρίου 2007 06:01
UPD:10:13

Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει επίσημη διαδικασία έρευνας σχετικά με χρηματοοικονομικές ροές και μεταβιβάσεις που ενδέχεται να συνιστούν κρατικές ενισχύσεις προς την Ολυμπιακή Αεροπορία Υπηρεσίες ΑΕ και τις Ολυμπιακές Αερογραμμές ΑΕ. Οι προς διερεύνηση ενισχύσεις πιστεύεται ότι χορηγήθηκαν στις εν λόγω εταιρείες μετά την αρνητική απόφαση που εξέδωσε η Επιτροπή τον Σεπτέμβριο του 2005, σύμφωνα με την οποία οι δύο εταιρείες είχαν λάβει παράνομες και ασυμβίβαστες με την κοινή αγορά κρατικές ενισχύσεις. Η Επιτροπή έχει ζητήσει από την Ελλάδα να παράσχει πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία έρευνας.

Όπως είχε γράψει την περασμένη εβδομάδα η «Ν» επικαλούμενη κοινοτικές πηγές, ο Γάλλος Αντιπρόεδρος της Επιτροπής επιθυμεί με τον τρόπο αυτό να στείλει μήνυμα στην κυβέρνηση για επιτάχυνση της διαδικασίας εξεύρεσης λύσης, ενώ από την άλλη πλευρά απαντάει και σε όσους τον κατηγορούν, κυρίως ανταγωνιστικές εταιρείες, ότι δεν κάνει τίποτα προκειμένου να σταματήσει η χορήγηση κρατικών ενισχύσεων στις Ολυμπιακές Αερογραμμές.

Στις Βρυξέλλες, εκφράζουν τη βεβαιότητα ότι δόθηκαν κρατικές ενισχύσεις από το 2005 και μετέπειτα, άλλωστε έχουν δεχθεί και καταγγελίες από ανταγωνιστές με συγκεκριμένα στοιχεία. Στην περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι ενισχύσεις η Επιτροπή θα ενεργοποιήσει την πρώτη φάση της προδικαστικής διαδικασίας εναντίον της Ελλάδας απευθύνοντας προειδοποιητική επιστολή.

Υπενθυμίζεται ότι στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εκκρεμούν ήδη δύο προσφυγές της Επιτροπής για τις κρατικές βοήθειες της περιόδου 1998-2002 και μια δεύτερη για το 2003 και 2004. Συνολικά ζητείται η ανάκτηση από την Ολυμπιακή κρατικών ενισχύσεων ύψους 670 εκατ. ευρώ.

Η χθεσινή απόφαση της Επιτροπής, όπως υπογραμμίζεται σε σχετική ανακοίνωση, αποτελεί συνέχεια καταγγελιών από ανταγωνίστριες εταιρείες και επίσης στηρίζεται σε προηγούμενα μέτρα της Επιτροπής στο πλαίσιο ερευνών σχετικά με τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων στην Ολυμπιακή Αεροπορία και στις Ολυμπιακές Αερογραμμές.

Η χώρα μας έχει έναν μήνα για να ανταποκριθεί στην Επιτροπή και να παράσχει τις απαραίτητες πληροφορίες.

Στην απόφασή της, η Επιτροπή επισημαίνει τέσσερα διαφορετικά ζητήματα:

Πρώτον, η Επιτροπή τονίζει στην ανακοίνωσή της ότι έχει λόγους να πιστεύει πως η Ελλάδα χορήγησε παράνομη και ασυμβίβαστη με την κοινή αγορά κρατική ενίσχυση στην Ολυμπιακή Αεροπορία Υπηρεσίες και στις Ολυμπιακές Αερογραμμές μέσω της συνεχιζόμενης ανοχής όσον αφορά τις φορολογικές οφειλές και τις οφειλές κοινωνικής ασφάλισης των εν λόγω εταιρειών από τον Δεκέμβριο του 2004.

Δεύτερον, η Επιτροπή επισημαίνει ότι έχει λόγους να πιστεύει πως η Ελλάδα χορήγησε παράνομη και ασυμβίβαστη με την κοινή αγορά κρατική ενίσχυση στις Ολυμπιακές Αερογραμμές με τη χρηματοδότηση μισθώσεων αεροσκαφών από τον Μάιο του 2005.

Τρίτον, η Επιτροπή θα διεξαγάγει έρευνα σχετικά με τα ποσά που καταβλήθηκαν στο πλαίσιο διαιτητικών αποφάσεων. Οι εν λόγω αποφάσεις είναι απόρροια αγωγών της εταιρείας αυτής κατά του Ελληνικού Δημοσίου. Οι σχετικές πληρωμές μπορεί να περιλαμβάνουν υπέρμετρη αντιστάθμιση (υπεραποζημίωση) και να αποτελούν νέα κρατική ενίσχυση.

Tέταρτον, η Επιτροπή διερωτάται αν η παροχή, με νόμο του 2005, στην Ολυμπιακή Αεροπορία Υπηρεσίες και στις Ολυμπιακές Αερογραμμές ειδικής προστασίας έναντι των πιστωτών τους συνιστά κρατική ενίσχυση. Η προστασία αυτή έναντι των πιστωτών τους σημαίνει ότι δεν επιτρέπονται η κίνηση διαδικασιών και η λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, σε βάρος των εταιρειών αυτών, από οποιονδήποτε ιδιώτη πιστωτή. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η νομική αυτή προστασία δεν παρέχεται σε καμία άλλη οντότητα στην Ελλάδα, επισημαίνεται στην ανακοίνωση της Κομισιόν.

Η προκαταρκτική έρευνα που έχει ήδη διεξαχθεί δεν επιτρέπει στην Επιτροπή να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι αυτές οι διάφορες κρατικές ενισχύσεις, εάν επιβεβαιωθούν, μπορούν να κηρυχτούν συμβατές με την κοινή αγορά. Ειδικότερα, η Επιτροπή σημειώνει ότι οι Ολυμπιακές Αερογραμμές και η Ολυμπιακή Αεροπορία Υπηρεσίες είναι διάδοχες επιχειρήσεις της Ολυμπιακής Αεροπορίας, η οποία χορηγήθηκε ενίσχυση για αναδιάρθρωση τη δεκαετία του '90 και ως εκ τούτου καμία από αυτές τις δύο επιχειρήσεις δεν μπορεί να ωφεληθεί πάλι από τέτοια ενίσχυση για αναδιάρθρωση (αρχή της "μιας και τελευταίας φοράς").

Η χώρα μας έχει έναν μήνα για να ανταποκριθεί στην Επιτροπή και να παράσχει τις απαραίτητες πληροφορίες.

Δήλωση Ζακ Μπαρό

"Η λεπτομερής προκαταρκτική έρευνα που έχουμε διεξαγάγει μετά από καταγγελίες ανταγωνιστριών εταιρειών δεν έχει καθησυχάσει τις αμφιβολίες μας ότι περαιτέρω ενίσχυση μπορεί να έχει χορηγηθεί και στις δύο επιχειρήσεις και δεν έχουμε καμία επιλογή από το να κινήσουμε την επίσημη διαδικασία έρευνας. Ο μόνος τρόπος να εξασφαλιστεί το μέλλον μιας υγιούς αγοράς αεροπορικών μεταφορών στην Ελλάδα, που να βασίζεται στο θεμιτό ανταγωνισμό και που να κατοχυρώνει έτσι τα συμφέροντα των Ελλήνων καταναλωτών και φορολογουμένων, είναι να εξασφαλίσει η Ελλάδα τη συμμόρφωση με το νόμο", δήλωσε ο αντιπρόεδρος Ζακ Μπαρό, Επίτροπος υπεύθυνος για τις Μεταφορές.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα