Επιτυχές το market test για τις επιδόσεις του TAP

Ευοίωνες προοπτικές για τον διαδριατικό αγωγό φυσικού αερίου
Τετάρτη, 23 Οκτωβρίου 2019 20:35
UPD:20:35
twitter/@tap_pipeline

Δόθηκε το «πράσινο φως» για την έναρξη της οικονομοτεχνικής μελέτης αναβάθμισης του έργου.

Από την έντυπη έκδοση

Του Κώστα Δεληγιάννη 
[email protected]

Ευοίωνες προοπτικές για την αύξηση της μεταφορικής ικανότητας του Διαδριατικού Αγωγού φυσικού αερίου (TAP), πριν καν ξεκινήσει η πιλοτική λειτουργία του έργου, δημιουργεί η πετυχημένη ολοκλήρωση της πρώτης μη δεσμευτικής φάσης του σχετικού market test. Το market test διεξάγεται με σκοπό να διερευνηθεί κατά πόσο υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για περαιτέρω ενίσχυση της μεταφορικής ικανότητας του ΤΑΡ, από τα 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τον χρόνο (bcm/a) που θα είναι σε αρχική φάση η δυναμικότητα του αγωγού, η οποία έχει συμβολαιοποιηθεί στο σύνολό της.

Έτσι, σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης της πρώτης φάσης της διαδικασίας, την οποία δημοσίευσαν τη Δευτέρα (21/10) η κοινοπραξία του έργου, η Snam και ο ΔΕΣΦΑ, οι μη δεσμευτικές προσφορές που υποβλήθηκαν υπερκαλύπτουν την αύξηση της δυναμικότητας έως τα 20 bcm/a. Επομένως, όπως αναφέρεται στην έκθεση, έδωσαν το «πράσινο φως» για την έναρξη της οικονομοτεχνικής μελέτης αναβάθμισης του έργου. Με βάση το ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στην έκθεση, οι τεχνικές μελέτες θα ξεκινήσουν αμέσως, με σκοπό να ολοκληρωθούν στις 13 Ιανουαρίου 2020. Θα ακολουθήσει η δημόσια διαβούλευση επί της πρότασης αναβάθμισης της δυναμικότητας, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί σε ένα μήνα.

Αφότου ενσωματωθούν οι παρατηρήσεις που θα υποβληθούν στη διαβούλευση, η πρόταση θα υποβληθεί στις εμπλεκόμενες Ρυθμιστικές Αρχές, σε Ελλάδα, Ιταλία και Αλβανία. Στην περίπτωση που εγκριθεί από τις Αρχές, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για την έναρξη της δεύτερης φάσης του market test, με την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση του market test ξεκίνησε την 1η Ιουλίου, επιτρέποντας σε εταιρείες που θέλουν να μεταφέρουν φυσικό αέριο (shippers) να εκφράσουν ενδιαφέρον και, σε μεταγενέστερο στάδιο, πιθανώς να εξασφαλίσουν πρόσβαση σε νέα, μακροπρόθεσμη μεταφορική δυναμικότητα, ενεργοποιώντας έτσι το ενδεχόμενο μελλοντικής επέκτασης της δυναμικότητας του αγωγού.

Έως 20 bcm/a

Δεδομένου ότι ο ΤΑΡ διαθέτει δυνατότητα διπλασιασμού της υφιστάμενης δυναμικότητάς του έως τα 20 bcm/a, η έρευνα αγοράς δρομολογήθηκε ώστε να εξετασθεί αν υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον για επέκταση της δυναμικότητας του έργου, με βάση τη μελλοντική ζήτηση για μεταφορά αερίου στην Ευρώπη. Μία εξέλιξη που θα σήμαινε ότι θα συμβάλει ακόμη περισσότερο στη μετάβαση της «γηραιάς ηπείρου» σε ένα καθαρότερο ενεργειακό μείγμα.

Ο ΤΑΡ «διατρέχει» όλη τη Βόρεια Ελλάδα, από τους Κήπους στη Θράκη μέχρι τον οικισμό της Ιεροπηγής στην περιοχή της Καστοριάς, συνεχίζοντας στην Αλβανία, ώστε μέσω του υποθαλάσσιου τμήματός του να καταλήξει στις ακτές της Αδριατικής. Μαζί με τον Αγωγό Νότιου Καυκάσου (SCPX) και τον Αγωγό φυσικού αερίου Ανατολίας (TANAP), ο ΤΑΡ θα συγκροτήσει τον λεγόμενο Νότιο Διάδρομο, για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν μέχρι το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου της Ιταλίας, από το οποίο θα μπορεί να διοχετευθεί σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς.

Σε αυτή τη φάση, βρίσκονται στην τελική ευθεία οι δοκιμές του έργου, ώστε σε μερικές εβδομάδες να ξεκινήσει η πολιτική λειτουργία του. Η αρχική δυναμικότητα του αγωγού (10 bcm/a) επαρκεί για την κάλυψη της ενέργειας που καταναλώνουν περίπου επτά εκατομμύρια νοικοκυριά στην Ευρώπη.   



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα