Από την έντυπη έκδοση
Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδος στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) θα επιδιώξει ο Έλληνας υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του από σήμερα μέχρι και την Τετάρτη στο Λονδίνο στην έδρα του Οργανισμού. Παράλληλα ο κ. Πλακιωτάκης θα έχει στο Λονδίνο ενδιαφέρουσες συνομιλίες και με την αρμόδια για θέματα Ναυτιλίας, υπουργό του Ηνωμένου Βασίλειου, Nusrat Ghani, λίγες ημέρες πριν από το Brexit.
Η επίσκεψη του κ. Πλακιωτάκη δεν είναι τυπικού χαρακτήρα, δεν είναι μια επίσκεψη που πραγματοποιεί ο κάθε φορά Έλληνας υπουργός ναυτιλίας στην έδρα του ΙΜΟ. Αντιθέτως, η ατζέντα του υπουργού είναι «βαριά», καθώς αυτή τη φορά στο Λονδίνο διακυβεύονται πολλά για την διεθνή και ελληνόκτητη ναυτιλία. Οι οριστικές αποφάσεις για τη συμβολή της ναυτιλίας στη μείωση των αερίων ρύπων, τα τελευταία μέτρα πριν από την εφαρμογή του νέου κανονισμού σχετικού με τα καύσιμα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο από την 1/1/2020 είναι θέματα για τα οποία αναμένονται σημαντικές αποφάσεις στο άμεσο μέλλον.
Επίσης και ο ίδιος ο ΙΜΟ βρίσκεται σε διαδικασία αναδιοργάνωσης και η κατεύθυνση που θα πάρει αυτή ενδιαφέρει ιδιαίτερα τη χώρα που εκπροσωπεί τη μεγαλύτερη εμπορική ναυτιλία. Εν όψει αυτής της αναδιοργάνωσης, αλλά και των εκλογών για το νέο συμβούλιο οι συζητήσεις με τον γενικό γραμματέα του ΙΜΟ, Kitack Lim, είναι ιδιάζουσας σπουδαιότητας.
Με τη Βρετανίδα ομόλογό του ο κ. Πλακιωτάκης αναμένεται να συζητήσει τα θέματα του Brexit και των επιπτώσεών του στις ελληνοβρετανικές ναυτιλιακές σχέσεις.
Αναδιοργάνωση IMO
Ειδικότερα, αναφορικά με την αναδιοργάνωση του ΙΜΟ η ελληνική πλευρά επιζητεί έναν οργανισμό με διεθνές κύρος και ιδιαίτερα αποτελεσματικό, που θα διασφαλίζει τους όρους ομαλής λειτουργίας της διεθνούς ναυτιλίας με μέτρα που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες του κλάδου. Επίσης η Ελλάδα εξετάζει την περίπτωση να διεκδικήσει εκπροσώπηση σε θέσεις προέδρου - αντιπροέδρου σε κάποια από τα θεσμικά όργανα του ΙΜΟ (Συμβούλιο - Επιτροπές - Υποεπιτροπές), καθώς απέχει από αυτές εδώ και 15 χρόνια.
Νέα καύσιμα
Στα θέματα περιβαλλοντικής πολιτικής ο κ. Πλακιωτάκης αναμένεται να υποστηρίξει τις πάγιες ελληνικές θέσεις αναφορικά με τη χρήση των νέων καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, επιζητώντας μεταξύ άλλων από τον ΙΜΟ να διασφαλίσει ότι θα υπάρχει επάρκεια των συμμορφούμενων καυσίμων, ότι θα επιλυθούν ζητήματα που σχετίζονται με τις απαιτήσεις συμμόρφωσης, ποιότητας και ασφάλειας των νέων καυσίμων που προέρχονται από ανάμιξη (fuel blends) και που δύναται να χρησιμοποιούν τα πλοία προς επίτευξη του ορίου σε θείο (0,50%).
Επιπλέον θα υπογραμμίσει τη βαρύτητα που αποδίδει η χώρα μας στο θέμα του σχεδιασμού και της ορθής λειτουργίας των συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων των πλοίων (scrubbers).
Για το άλλο μεγάλο θέμα που απασχολεί την παγκόσμια ναυτιλία, αυτό της μείωσης των εκπομπών άνθρακα, επισημαίνεται ότι πάγια θέση της χώρας μας είναι η λήψη στο πλαίσιο του ΙΜΟ ρεαλιστικών μέτρων μείωσης των εκπομπών, με επίκεντρο προτάσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας που αφορούν την ενίσχυση του σχεδίου ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων (SEEMP) και τα μέτρα διαχείρισης της ταχύτητας του πλοίου.
Πάγια θέση της χώρας μας αποτελεί η αναγκαιότητα άμεσης διαμόρφωσης και υιοθέτησης, στο πλαίσιο της Στρατηγικής του ΙΜΟ, ρεαλιστικών μέτρων μείωσης των εκπομπών, με επίκεντρο προτάσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας για ενίσχυση του σχεδίου ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων (SEEMP) και μέτρα διαχείρισης της ταχύτητας του πλοίου. Επισημαίνεται ότι σχετικές προτάσεις υπέβαλε η χώρα μας στον ΙΜΟ οι οποίες υποστηρίζονται και από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως κριτήρια επιλογής βραχυπρόθεσμων μέτρων, που είναι κατάλληλα για πλοία μεταφοράς χύδην φορτίων (bulk/tramp) και ως μεθοδολογία η οποία, με βάση την πρόταση της ναυτιλίας, θα διευκόλυνε την περαιτέρω ενίσχυση του SEEMP μέσω κανονιστικών μέτρων. Αυτά τα μέτρα θα πρέπει να υποχρεώνουν τους ναυλωτές, οι οποίοι είναι τελικά υπεύθυνοι για την εμπορική λειτουργία των πλοίων (υπεύθυνοι για τον τύπο και τις ποσότητες φορτίου, για την ταχύτητα των πλοίων και για την αγορά καυσίμων), να δεσμεύονται με τους σχετικούς στρατηγικούς στόχους του UN ΙΜΟ.
Στο επίκεντρο και το Βrexit
Στις συζητήσεις με την Βρετανίδα υπουργό Ναυτιλίας αναμένεται να κυριαρχήσει το θέμα του Brexit. Όπως αναφέρουν πληροφορίες της «Ν», η βρετανική πλευρά έχει προτείνει την υπογραφή ενός μνημονίου κατανόησης μεταξύ των κυβερνήσεων των δύο χωρών, με στόχο τη διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου διμερούς συνεργασίας στον θαλάσσιο και ναυτιλιακό τομέα στη μετά Brexit εποχή.
Επίσης στις συναντήσεις αναμένεται, ελληνική και βρετανική πλευρά να επιβεβαιώσουν τις στενές σχέσεις συνεργασίας στον ΙΜΟ που θα επιδιωχθεί αν εκφραστεί και με την αλληλοϋποστήριξη των δύο χωρών στην εκλογή τους στο συμβούλιο του ΙΜΟ στην «κατηγορία Α».
Τέλος, με τη Βρετανίδα υπουργό, ο κ. Πλακιωτάκης αναμένεται να διερευνήσει το επενδυτικό ενδιαφέρον από επιχειρήσεις βρετανικών συμφερόντων που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στον λιμενικό τομέα και στην ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και της κρουαζιέρας επωφελούμενες από τα σημαντικά πλεονεκτήματα που παρουσιάζουν οι ελληνικοί λιμένες. Ειδικότερα, διανοίγονται νέες επενδυτικές προοπτικές για τους δέκα λιμένες που υπάγονται στο ΤΑΙΠΕΔ (Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Καβάλα, Βόλος, Ελευσίνα, Λαύριο, Ραφήνα, Κέρκυρα, Αλεξανδρούπολη).