Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Χατζηλίδη
[email protected]
Μεγάλη ανησυχία για νέες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του πολύπαθου μετρό Θεσσαλονίκης προκαλεί η επιστολή της αναδόχου κοινοπραξίας στην Αττικό Μετρό, στην οποία ούτε λίγο ούτε πολύ υποστηρίζει ότι είναι τεχνικά αδύνατη η παράδοση του έργου το 2020. Ο ανάδοχος υποστηρίζει ότι το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα που έχει ανακοινώσει η Αττικό Μετρό, δηλαδή δοκιμαστική λειτουργία στα τέλη του 2019 και εμπορική μέσα στο 2020, δεν μπορεί να υλοποιηθεί, για μια σειρά από λόγους, όπως το μείζον θέμα της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου όπου έχουν εντοπιστεί οι βυζαντινές αρχαιότητες. Συγκεκριμένα, υποστηρίζει ότι η Αττικό Μετρό δεν έχει λάβει καμία απόφαση σχετικά με την κατασκευή του επανασχεδιασμένου σταθμού στη Βενιζέλου, παρότι, όπως αναφέρει, έχουν παρέλθει περίπου δύο έτη από την κοινοποίηση των αρχικών αποφάσεων. Ουσιαστικά, ο ανάδοχος ισχυρίζεται ότι δεν έχει υπογραφεί συμπληρωματική σύμβαση που θα κλείδωνε οριστικά τη λύση της κατασκευής του σταθμού με τα αρχαία κατά χώρα (in situ), που έχει επιλεγεί από το 2017, βάζοντας έτσι τέλος στην άλλη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.
«Ολέθριος»
Ο απερχόμενος πρόεδρος της Αττικό Μετρό, ωστόσο, Γιάννης Μυλόπουλος, από την πλευρά του, προειδοποιεί ότι ενδεχόμενος επανασχεδιασμός της κατασκευής της Βενιζέλου στη βάση της απόσπασης των αρχαίων, θα είναι ολέθριος και θα έχει ως αποτέλεσμα ο σταθμός να παραδοθεί με επιπλέον τέσσερα χρόνια καθυστέρηση, δηλαδή το 2027. Στην ερώτηση γιατί δεν έχει υπογραφεί ακόμα η συμπληρωματική σύμβαση για την κατασκευή του σταθμού, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό τονίζει ότι αυτό θα γίνει όταν έρθει η ώρα για την κατασκευή της αποβάθρας, προσθέτοντας ότι οι εργασίες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα προβλέπονται στην υφιστάμενη σύμβαση. Ο κ. Μυλόπουλος υποστηρίζει ότι οι ισχυρισμοί της αναδόχου κοινοπραξίας περί καθυστερήσεων του έργου, «με δήθεν ευθύνη της Αττικό Μετρό», είναι αναληθείς και ανυπόστατοι και αποσκοπούν στη διεκδίκηση νέων αποζημιώσεων από το Δημόσιο. Αυτές οι διεκδικήσεις αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές, πάντα κατά τον κ. Μυλόπουλο, φαίνεται να ορίζουν «το τέλος των παραγωγικών επενδύσεων για το μετρό Θεσσαλονίκης και την έναρξη μιας νέας εποχής, αυτής της παρασιτικής οικονομίας, στοχεύοντας στην κερδοφορία μέσω αποζημιώσεων».
Η «καυτή πατάτα»
Κάπως έτσι η «καυτή πατάτα» για τον επίμαχο σταθμό Βενιζέλου και κυρίως για την ομαλή ολοκλήρωση του έργου, που βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος θα έπρεπε να είχε παραδοθεί το… 2012, πέφτει στη νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό που αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα, τους κ.κ. Νίκο Κουρέτα και Νίκο Ταχιάο, οι οποίοι θα κληθούν να λάβουν κρίσιμες αποφάσεις. Θα επαναφέρουν το σενάριο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων στη Βενιζέλου, όπως έχει ζητήσει ως μόνη ρεαλιστική λύση ο βουλευτής της Ν.Δ. και πρώην γ.γ. Υποδομών Στράτος Σιμόπουλος αλλά και σε πιο χαμηλούς τόνους ο νέος δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας, ή θα συνεχίσουν με το υφιστάμενο σχέδιο. Σε κάθε περίπτωση, άπαντες πρέπει να έχουν υπόψη αφενός ότι θα είναι αδιανόητο η πόλη να ζήσει νέα ταλαιπωρία και νέες καθυστερήσεις και αφετέρου ότι η βασική γραμμή του μετρό, ως συγχρηματοδοτούμενο έργο, θα πρέπει να παραδοθεί πριν ολοκληρωθεί το τρέχον ΕΣΠΑ.