Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων μειώθηκαν σε ιστορικό χαμηλό ρεκόρ το δεύτερο τρίμηνο του 2019, κάτω από 80 πλοία, σύμφωνα με την εταιρεία αποτιμήσεων πλοίων VesselsValue. H επικεφαλής του τμήματος Cargo VesselsValue, Ολίβια Γουάτκινς, σημειώνει ότι συνολικά το πρώτο εξάμηνο του 2019 ο αριθμός των νεότευκτων πλοίων που τοποθετήθηκαν ως παραγγελίες στα ναυπηγεία μειώθηκαν κατά 73% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2018.
Τα πιο δημοφιλή
Μέχρι στιγμής φέτος τα πλοία της κατηγορίας Panamax ήταν τα πιο δημοφιλή, ενώ στα capes τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 13 πλοία από την Cosco μεταφορικής ικανότητας 208.000 dwt το ένα και αξίας 54 εκατ. δολ το ένα. Σε σύγκριση με τις 45 παραγγελίες που είχαν τοποθετηθεί πέρυσι την ίδια περίοδο, τα 13 πλοία είναι πολύ λίγα, σχολιάζει η αναλύτρια της VesselsValue.
Στα δεξαμενόπλοια ο συνολικός αριθμός των υπό παραγγελία πλοίων μειώθηκε κατά 47% για το πρώτο εξάμηνο του 2019 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2018. Ειδικότερα φέτος τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 101 δεξαμενόπλοια, ενώ πέρυσι οι παραγγελίες αφορούσαν 177 δεξαμενόπλοια και το 2017 161 τάνκερ.
Οι πρωταγωνιστές
Οι χώρες που πρωτοστατούν στον αριθμό των παραγγελιών είναι η Ελλάδα και η Σιγκαπούρη. Οι Έλληνες έχουν «απλώσει» τις προτιμήσεις τους σε όλα τα μεγέθη και κατηγορίες από VLCCs μέχρι MR2s με το 90% των παραγγελιών να έχουν τοποθετηθεί στα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εντολές για νεότευκτα VLCC έχουν μειωθεί κατά 60% το πρώτο εξάμηνο του 2019 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2018, παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι των πλοίων αυτών τον χειμώνα κινούνταν σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων παρατηρείται η ίδια πτωτική τάση με τους υπόλοιπους κλάδους. Οι παραγγελίες για το πρώτο εξάμηνο του 2019 μειώθηκαν σημαντικά κατά 49% σε σύγκριση με τους ίδιους μήνες το 2018.
Ψηλά η Νότια Κορέα
Από τις παραγγελίες για 48 containerships που τοποθετήθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2019, οι 28 ήταν από τη Νότια Κορέα, όταν το πρώτο εξάμηνο του 2018 από την ίδια χώρα ήταν μόνο δύο παραγγελίες. Τη μεγάλη διαφορά την κάνει η εταιρεία Sinokor, η οποία τοποθέτησε παραγγελίες για 16 Feedermaxes (1.100 TEU, 2020) που θα κατασκευαστούν από κινεζικά ναυπηγεία και τέσσερα Handy (1.800 TEU, 2020) που θα κατασκευαστούν από το δεύτερο μεγαλύτερο ναυπηγείο της Νότιας Κορέας, το Hyundai Mipo. Αυτές οι παραγγελίες της Sinokor αντιπροσωπεύουν περίπου το 42% όλων των εμπορευματοκιβωτίων που παραγγέλθηκαν μέχρι στιγμής φέτος. Σημειώνεται ότι το 2018 είχαν τοποθετηθεί παραγγελίες για 94 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και το πρώτο εξάμηνο του 2017 για μόλις 19 containerships.
Στα LNG Carriers
Ο συνολικός αριθμός των νέων παραγγελιών για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) μειώθηκε κατά 39% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2018.
Οι Έλληνες πρωτοπορούν με τον αριθμό των παραγγελιών που έχουν τοποθετήσει. Από την αρχή του έτους, η Maran Gas Maritime του Ομίλου Αγγελικούση έχει παραγγείλει συνολικά πέντε πλοία (174.000 κυβικά μέτρα το ένα με παράδοση το 2021 στα ναυπηγεία Daewoo).
Επίσης ο συνολικός αριθμός των παραγγελιών σε νεότευκτα πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers) μειώθηκε κατά 73% για το 2019 (μέχρι τέλους Ιουνίου) σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του 2018.
Τέλος, στον τομέα των offshore δραστηριοτήτων τους πρώτους έξι μήνες του 2019 τοποθετήθηκε παραγγελία για μόλις ένα FSV / Crew Boat στις 22 Ιανουαρίου 2019 από την βρετανική εταιρεία High Speed Transfers. Το 2018 είχε καταγραφεί μεγαλύτερη κινητικότητα για έξι OSVs, ένα OCV και ένα MODU.