ΠΑΣΟΚ: Σε κρίση ο κλάδος των δημοσίων έργων

Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2006 21:14

Επερώτηση κατέθεσαν πέντε βουλευτές του ΠΑΣΟΚ προς τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Γ. Σουφλιά για την «κρίση στον κλάδο των δημοσίων έργων».

«Η Ν.Δ. εγκλωβισμένη, ως αντιπολίτευση στις υποσχέσεις, στις υπερβολές και την σκανδαλολογία επιτέθηκε με απίστευτη ανευθυνότητα κατά πάντων και βεβαίως κατά του τομέα των δημοσίων έργων.

Βασικό στοιχείο της αντιπολιτευτικής στρατηγικής της ΝΔ ήταν ότι «θα πατάξουν την διαφθορά, την αδιαφάνεια και την έλλειψη ανταγωνισμού στα Δημόσια έργα». Γι' αυτό οι ευρωβουλευτές της ΝΔ κατέθεταν εκατοντάδες ατεκμηρίωτες καταγγελίες και ερωτήσεις στο Εθνικό και Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αδιαφορώντας για τα εθνικά συμφέροντα.

Την προσπάθειά τους αυτή στήριξαν και ενίσχυσαν επώνυμοι κομματικοί φίλοι από τον χώρο των εργολάβων... Από τις πρώτες ενέργειες της νέας πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ ήταν να καταργήσει τον Μαθηματικό Τύπο και να επαναφέρει το μειοδοτικό σύστημα... Το σύστημα της μειοδοσίας θα μπορούσε να αποδώσει υπό τις εξής προϋποθέσεις: άρτιες και ακριβείς μελέτες, πραγματικά τιμολόγια, σωστή επίβλεψη και επάρκεια προσφοράς έργων.

Αυτές οι προϋποθέσεις σήμερα, δυστυχώς δεν πληρούνται παρά μόνο σε πολύ μικρό βαθμό. Σημαντικό βήμα έγινε με το νόμο 3316 του ΠΑΣΟΚ για την εκπόνηση των μελετών των Δημοσίων Εργων, τον οποίο η ΝΔ ανέστειλε και με μεγάλη καθυστέρηση ψήφισε παρόμοιο Νόμο ο οποίος ακόμη δεν έχει ουσιαστικά εφαρμοστεί και σχεδόν καμιά μελέτη δεν έχει ανατεθεί.

Ο κ. Σουφλιάς αμέσως μετά τις εκλογές δήλωσε ότι δεν θα αλλάξει τον Μαθηματικό Τύπο, εάν δεν εξασφαλίσει σωστές μελέτες. Λίγο αργότερα όμως ανέστειλε το νέο νόμο περί μελετών Δημοσίων Έργων και στη συνέχεια κατήργησε το Μαθηματικό Τύπο και εισήγαγε ξανά την μειοδοσία.

Τίθεται όμως ένα ερώτημα, γιατί αυτή η ασυνέπεια και γιατί κατήργησε εσπευσμένα το νόμο αυτό; Πιέστηκε από κάποιους και ποιους; Και γιατί δεν είδαμε καμμία αντίδραση από αυτούς που υποτίθεται ότι ωφελούνταν από το Μαθηματικό Τύπο;

Η μόνη αντίδραση που είδαμε ήταν από τους μικρούς και μεσαίους εργολάβους που βλέπουν ότι αφανίζονται.

Ποια είναι όμως σήμερα η κατάσταση στα Δημόσια έργα, μετά από δύο χρόνια κυβέρνησης της Ν.Δ.;

1. Ελάχιστα έργα δημοπρατήθηκαν, ανατέθηκαν και ξεκίνησε η κατασκευή τους. Τα περισσότερα, βέβαια, από αυτά είχαν προετοιμαστεί και ωριμάσει από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ επί κυβερνήσεως ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Η απραξία της σημερινής πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι ο βασικός λόγος που οδήγησε τον κατασκευαστικό κλάδο σε ασφυξία και εξαφάνισε την εικόνα ενός απέραντου εργοταξίου, που εμφάνιζε η Ελλάδα για πολλά χρόνια.

Η αιτία της ανατροπής αυτής της εικόνας είναι το αποτέλεσμα της δραματικής μείωση του ΠΔΕ, των άστοχων Νομοθετικών ενεργειών της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΧΩΔΕ, της έλλειψης προετοιμασίας, συνεργασίας και συντονισμού καθώς και του εγκλωβισμού της κυβέρνησης της ΝΔ σε υποσχέσεις, υπερβολές και σκανδαλοθηρικές φαντασιώσεις.

2. Οι τεχνικές εταιρίες, ένα χρήσιμο δυναμικό για την Ελληνική Οικονομία βρίσκονται "στο κόκκινο" και δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι σ’ αυτές απολύονται. Εργαζόμενοι κάθε ειδικότητας και κάθε βαθμίδας μηχανικοί, εργοδηγοί, χειριστές, τεχνίτες, οδηγοί, εργάτες κλπ. βρίσκονται στο έλεος της ανεργίας.

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει η πρόσφατα δημοσιευθείσα μελέτη του ΙΟΚ (Ινστιτούτο Οικονομίας Κατασκευών), σύμφωνα με την οποία επέρχεται κατεδάφιση του κατασκευαστικού κλάδου. Η μελέτη επισημαίνει ότι στο πρώτο εννεάμηνο του 2005 απολύθηκε το 21,20% των απασχολούμενων στον κλάδο των κατασκευών, δηλαδή πάνω από 100.000 απασχολούμενους, ενώ το Δημόσιο οφείλει πάνω από 1,7 δισ. ευρώ στις εταιρείες. Η μελέτη αναφέρει ότι βασικός λόγος της κρίσης είναι ότι τα έργα εξαγγέλλονται και υλοποιούνται με ρυθμούς «χελώνας».

3. Επανήλθαν οι τεράστιες πραγματικές εκπτώσεις του παρελθόντος που δίδονται από τους εργολάβους. Αιτία βέβαια είναι η απουσία έργων από την αγορά καθώς και η οικονομική απραξία των τεχνικών εταιρειών. Δίδουν τεράστιες εκπτώσεις προκειμένου να πάρουν ένα έργο όσο-όσο.

4. Οι Τράπεζες με το νέο Νομοθετικό πλαίσιο του κ. Σουφλιά έχουν άμεση εμπλοκή στην ανάθεση των Δημοσίων έργων και παίζουν καταλυτικό ρόλο στην επιλογή των αναδόχων των έργων μέσω του συστήματος των εγγυητικών επιστολών... Αποτέλεσμα είναι οι Τράπεζες να επιβάλλουν άλλες εταιρίες της αρεσκείας τους ως συνεταίρους προκειμένου να δώσουν τις εγγυητικές επιστολές, ή αρνούνται την παροχή εγγυήσεων και έτσι κατευθύνουν αλλού τα έργα.

5. Η κρίση του κατασκευαστικού κλάδου και η αγανάκτηση των εργοληπτικών επιχειρήσεων ξεπέρασε κάθε όριο. Αποκορύφωμα υπήρξε η μεγάλη κινητοποίηση όλων ανεξαιρέτως των εργοληπτικών οργανώσεων που οδήγησε στην παντεχνική συγκέντρωση της 9-12-05 και η πορεία στην συνέχεια προς το ΥΠΕΧΩΔΕ. Κάτι βέβαια που δεν έχει γίνει ποτέ στο παρελθόν.

6. Ο κ. Σουφλιάς θέλοντας να δικαιολογήσει τις επιλογές του επανειλημμένα έχει τονίσει ότι ένας βασικός λόγος για την κατάργηση του προηγούμενου θεσμικού πλαισίου και την επαναφορά του μειοδοτικού συστήματος ήταν οι προσφυγές στο σύνολο των έργων. Σήμερα, αντίθετα με το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, σχεδόν όλα τα σημαντικά έργα έχουν δικαστικές εμπλοκές, προσφυγές στην Ε.Ε. και μεγάλες καθυστερήσεις π.χ. υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης, Μετρό Θεσσαλονίκης, επεκτάσεις Μετρό Αθήνας, Σιδηροδρομικά έργα, Φράγμα Πείρου-Παραπείρου, Φράγμα Συκιάς, Μαλιακός - Κλειδί κλπ.

Επιπλέον ο ισχυρισμός του κ. Σουφλιά ότι ο Μαθηματικός Τύπος δεν γινόταν δεκτός ούτε από την Ε.Ε., ούτε από το Σ.τ.Ε. είναι παραπλανητικός, αναληθής και ανιστόρητος.

7. Η μεγάλη καθυστέρηση στην εκτέλεση των Δημοσίων Εργων από την κυβέρνηση της Ν.Δ. οδήγησε ήδη στην απώλεια εκατοντάδων εκατομμυρίων €, ενώ ο κίνδυνος για το μέλλον είναι ακόμη μεγαλύτερος.

8. Οι μεγάλοι οδικοί άξονες (υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης, το τμήμα Μαλιακός-Κλειδί, η Ιόνια Οδός, το Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, ο αυτοκινητόδρομος 65 και το τμήμα της ΠΑΘΕ (Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα) που έχουν αποφασιστεί να κατασκευαστούν με συμβάσεις παραχώρησης συνεχώς καθυστερούν».



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα