CLIA Europe: Οι προοπτικές για βιώσιμο τουρισμό στην Ελλάδα

Τετάρτη, 29 Μαΐου 2019 15:37
UPD:15:42

Τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ εταιρειών κρουαζιέρας, άλλων ρυθμιστικών παραγόντων, λιμένων και προορισμών για την επίτευξη βιώσιμου τουρισμού κρουαζιέρας τόνισαν εκπρόσωποι των συγκεκριμένων φορέων, σε πάνελ με τίτλο «Συνεργασία για έναν Βιώσιμο Τουρισμό: Πλοία, Λιμάνια και Προορισμοί», που διοργάνωσε την Τρίτη η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας Ευρώπης (Cruise Line International Association Europe-CLIA Europe), κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας του 5ου Posidonia Sea Tourism Forum 2019.

Τις εργασίες του φόρουμ άνοιξε ο Tom Boardley, γενικός γραμματέας της CLIA Europe, ο οποίος παρουσίασε τις σύγχρονες τάσεις στην κρουαζιέρα, μίλησε για την πορεία της στη Μεσόγειο, παρουσιάζοντας την περιοχή δεύτερη στην κατάταξη επισκεψιμότητας και ανάπτυξης (17,3%) μετά την Καραϊβική (34,4%), ενώ έκλεισε την εισήγησή του με την επισήμανση ότι ένας προορισμός που δεν είναι κατάλληλος για τους κατοίκους του, δεν μπορεί να είναι κατάλληλος και για όλους όσοι των επισκέπτονται.

Ο κ. Tom Boardley, γενικός γραμματέας της CLIA Europe.

Από την πλευρά της, η Μαρία Δεληγιάννη, εκπρόσωπος της CLIA Europe επί κυβερνητικών και δημοσίων υποθέσεων Ανατολικής Μεσογείου, παρουσίασε τα δεδομένα της ελληνικής κρουαζιέρας τα τελευταία χρόνια, καθώς και τη στρατηγική της Ένωσης για τη διαφύλαξη της βιώσιμης ανάπτυξης των προορισμών κρουαζιέρας, προκειμένου να εξασφαλιστεί μία ευχάριστη εμπειρία για τους επιβάτες κρουαζιέρας, με σεβασμό προς τις τοπικές κοινωνίες των προορισμών.

Συγκεκριμένα, ανέφερε πως περισσότεροι από 30 εκατ. άνθρωποι παγκοσμίως αναμένεται να πραγματοποιήσουν κρουαζιέρα το 2019, αύξηση 5% συγκριτικά με το 2018, γεγονός που υποδεικνύει ότι οι δημοφιλέστεροι προορισμοί στον κόσμο πρόκειται να υποδεχτούν έναν τεράστιο όγκο ταξιδιωτών. Ωστόσο, τόνισε, πως δεν αρκεί η οικονομική συμβολή της κρουαζιέρας για να ενδυναμώσει τις τοπικές κοινωνίες, αλλά χρειάζεται και οι κάτοικοί τους να νιώθουν ευχάριστα, ώστε να προσφέρουν θετικές εμπειρίες στους ταξιδιώτες και αυτοί κατ’ επέκταση να ενισχύσουν την ανάπτυξη των τοπικών επιχειρήσεων.

Όπως σημείωσε, μπορεί ο τομέας της κρουαζιέρας να αποτελεί μόλις το 2% του συνολικού τουριστικού κλάδου, ωστόσο είναι ζωτικής σημασίας η ανάγκη δημιουργίας στρατηγικών συνεργασιών που θα ενισχύσουν τη βιωσιμότητα τόσο της κρουαζιέρας, όσο και των προορισμών που επισκέπτεται. Επομένως, είπε, απαιτείται η συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, φορείς και προορισμούς σε όλον τον κόσμο, ώστε να βεβαιωθεί ότι η κρουαζιέρα θα συνεχίσει να είναι επωφελής τόσο για τους ταξιδιώτες, όσο και τους κατοίκους των τοπικών κοινωνιών που προσεγγίζει.

Η κ. Δεληγιάννη παρουσίασε και μελέτη για έναν από τους πιο δημοφιλής τουριστικούς προορισμούς στον πλανήτη: τη Σαντορίνη. Μόνο το 2018, το νησί φιλοξένησε περισσότερους από 2,6 εκατ. επισκέπτες, αριθμός που αποτελεί 170 φορές τον αριθμό του ντόπιου πληθυσμού. Παρ' όλα αυτά, η ανάλυση των στατιστικών δείχνει ότι η κρουαζιέρα δεν αποτελεί την κύρια πηγή επισκεπτών που προσέρχονται για μία ημέρα στο νησί, συγκριτικά με όσους το επισκέπτονται με πλοία ή αεροπορικώς, άρα θα πρέπει οι λύσεις και οι παρεμβάσεις να απασχολήσουν συνολικά περισσότερους παράγοντες και φορείς.

Η κ. Μαρία Δεληγιάννη.

Στο πλαίσιο αυτό, η CLIA οργάνωσε μια πολυεπίπεδη στρατηγική για τη διαχείριση του όγκου των επισκεπτών στο νησί, δημιουργώντας ευχάριστες συνθήκες και για τους κατοίκους του. Αρχικά, συζήτησε με τους αρμόδιους φορείς την εφαρμογή του συστήματος προκαθορισμένων θέσεων ελλιμενισμού, το berth allocation, για τα κρουαζιερόπλοια στη Σαντορίνη, ώστε να τεθεί η άφιξη των κρουαζιερόπλοιων και των επιβατών τους υπό έλεγχο. Παράλληλα, πραγματοποίησε συναντήσεις με τον δήμαρχο της Σαντορίνης, Νίκο Ζώρζο, και τοπικούς εκπροσώπους, ώστε να αφουγκραστεί τις ανάγκες της κοινωνίας, εγκαινίασε τη διαδικτυακή καμπάνια «wearecruise» μέσω κοινωνικής δικτύωσης, όπου προβάλλεται η άμεση θετική επιρροή που έχει ο κλάδος της κρουαζιέρας στις τοπικές κοινότητες. Στη συνέχεια, δημιούργησε μια διαδικτυακή καμπάνια για την προστασία των ζώων που χρησιμοποιούνται ως μεταφορικά μέσα στη Σαντορίνη, όπως τα γαϊδουράκια, ώστε να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο που επισκέπτεται το νησί να επιλέγει τις επιχειρήσεις που διατηρούν τους κανονισμούς και τις προϋποθέσεις ασφαλούς μεταχείρισης των ζώων. Επιπλέον, σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές, αναζήτησε νέους προορισμούς και σημεία στο νησί, όπως τους αρχαιολογικούς χώρους του Ακρωτηρίου, με στόχο την ανάδειξή τους και την αποσυμφόρηση άλλων περιοχών της Σαντορίνης από τη συγκέντρωση μεγάλου αριθμού επισκεπτών, ενώ πρόβαλλε και σε διεθνείς διοργανώσεις, όπως στην έκθεση ITB στο Βερολίνο, τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η συγκεκριμένη περιοχή.

Η κ. Δεληγιάννη τόνισε τη σημασία της συνεργασίας για τη δημιουργία ενός βιώσιμου περιβάλλοντος ανάπτυξης των προορισμών που επισκέπτεται η κρουαζιέρα και την ανάγκη «κατασκευής» εξειδικευμένων προγραμμάτων βιωσιμότητας για κάθε προορισμό, με βάση τα χαρακτηριστικά και τις ιδιομορφίες του.

Στο συγκεκριμένο πάνελ συμμετείχαν ο Charles (Bud) Darr, εκτελεστικός αντιπρόεδρος, Ναυτιλιακής Πολιτικής και Κυβερνητικών Σχέσεων της MSC, ο οποίος μίλησε για τις προσπάθειες μείωσης των εκπομπών ρύπων στην ατμόσφαιρα από τα κρουαζιερόπλοια, τα εναλλακτικά καύσιμα και τη μείωση των αποβλήτων, η Sacha Rougier, πρόεδρος της Επιτροπής Κρουαζιέρας στην Διεθνή Ένωση Λιμένων και Όρμων και Διευθύνων Σύμβουλος της Cruise Gate Hamburg, η οποία παρουσίασε την κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική συμβολή της κρουαζιέρας, ο Dr. Ιωάννης Παππάς, διευθυντής για την περιοχή της Μεσογείου του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αειφόρου Τουρισμού, ο οποίος τόνισε τη σημασία επικύρωσης της βιωσιμότητας των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα, από εξειδικευμένους φορείς και μίλησε για τη σημασία ενός ολιστικού μοντέλου παρεμβάσεων για την βελτίωση της κατάστασης, καθώς και ο Άρης Μπατσούλης, διευθυντής Ανάπτυξης κι επικεφαλής του Τμήματος Κρουαζιέρας του Οργανισμού Λιμένα Κέρκυρας, ο οποίος ανέφερε την ανάπτυξη που έχει ο κλάδος της κρουαζιέρας στο νησί της Κέρκυρας, καθώς και τις δράσεις που πρέπει να αναλάβουν οι ελληνικοί λιμένες με σκοπό να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα των προορισμών.

Με τη σειρά του, ο Bo Larsen, ο ανώτερος αντιπρόεδρος Στρατηγικών Συνεργασιών της CLIA, παρουσίασε το πρόγραμμα Executive Partners της CLIA, μια αποκλειστική, παγκόσμια πλατφόρμα που παρέχει στους προμηθευτές πρόσβαση σε βασικούς υπεύθυνους για τη λήψη αποφάσεων σε εταιρείες κρουαζιέρας κι επιχειρηματίες της βιομηχανίας κρουαζιέρας, με σκοπό να τους υποστηρίξει να αναπτύξουν την επιχείρησή τους, να αποκτήσουν γνώσεις και να επεκτείνουν την επιρροή τους στη βιομηχανία κρουαζιέρας.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα