Σε δημόσια διαβούλευση δόθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης το νομοσχέδιο για την ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων που θα αντικαταστήσει το νόμο 2545/1997 για τις Βιομηχανικές και Επιχειρηματικές περιοχές (ΒΕΠΕ).
Όπως επισημαίνεται, η τελευταία νομοθετική ρύθμιση (ν. 2545/97) που αφορούσε τη δημιουργία, οργάνωση και λειτουργία των ΒΕΠΕ, έγινε πριν από σχεδόν μια δεκαετία, κατά την οποία διαπιστώθηκαν σοβαρές αδυναμίες και δυσλειτουργίες, καθώς και ελλείψεις του σχετικού θεσμικού πλαισίου.
Σύμφωνα με το ΥΠΑΝ, το εν λόγω νομοσχέδιο αποσκοπεί αφενός μεν στην προσέλκυση νέων επενδυτικών σχεδίων και τη διεύρυνση του ενδιαφέροντος νέων φορέων, κυρίως από την ιδιωτική πρωτοβουλία, για την ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων (ΕΠ), αφετέρου δε στη βελτίωση των επιχειρηματικών υποδομών, σε συνδυασμό με τη μείωση της γραφειοκρατίας και την εξυγίανση υφιστάμενων βιομηχανικών συγκεντρώσεων.
Το νομοσχέδιο απεστάλη στα αρμόδια υπουργεία, στην ΕΝΑΕ, στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, στα Επιμελητήρια, στην ΚΕΔΚΕ, στον ΣΕΒ, στον ΣΒΒΕ, στην ΕΕΤ, ενώ είναι διαθέσιμο σε κάθε ενδιαφερόμενο μέσα από την ιστοσελίδα της ΓΓΒ www.ggb.gr.
Οι σχετικές παρατηρήσεις θα αποσταλούν μέχρι την Παρασκευή 31 Μαρτίου 2006, στη Διεύθυνση Χωροθεσίας & Περιβάλλοντος της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, Μεσογείων 119, Τ.Κ. 10192, Αθήνα (fax: 210-6965943, e-mail: [email protected]).
Το τελικό κείμενο που δίνεται προς διαβούλευση είναι προϊόν επεξεργασίας ειδικής επιτροπής, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι του ΕΒΕΑ και άλλων φορέων, καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του υπουργείου Ανάπτυξης.
Κύριοι στόχοι και καινοτομίες του νομοσχεδίου
Οι κύριοι στόχοι και οι σημαντικότερες καινοτομίες του νέου νομοσχεδίου είναι:
- Η δημιουργία νέων σύγχρονων λειτουργικών χώρων υποδοχής επιχειρηματικών δραστηριοτήτων με συγκεκριμένα και σαφή πλεονεκτήματα, ώστε να ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα των αντίστοιχων επιχειρήσεων.
- Η προσέλκυση επενδυτικών σχεδίων για την ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων(ΕΠ), που θα μπορούν να επιδοτηθούν από τον αναπτυξιακό νόμο ή το ΕΠΑΝ.
- Η διεύρυνση των δυνατοτήτων για ανάπτυξη διαφόρων τύπων Επιχειρηματικών Πάρκων από πολλούς φορείς: τράπεζες, κατασκευαστικές εταιρίες, όμιλοι επιχειρήσεων κλπ.
- Η παροχή ολόκληρης σειράς από πλεονεκτήματα στους δυνητικούς επενδυτές (λιγότερες άδειες, δυνατότητα επιχορήγησης κλπ) και
- Η δυνατότητα διεύρυνσης των τύπων επιχειρήσεων που μπορεί να υποδεχτεί ένα ΕΠ και πέραν της μεταποίησης.
- Η περιβαλλοντική και οργανωτική εξυγίανση άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων.
- Η βελτίωση και ουσιαστική αναβάθμιση των επιχειρηματικών υποδομών.
Επιμέρους προβλέψεις του νομοσχεδίου
Τα κύρια σημεία του σχεδίου είναι τα εξής:
1. Καθιερώνεται ξεκάθαρη ορολογία που απηχεί τις σύγχρονες τάσεις και ταιριάζει στις σημερινές ανάγκες. Καθιερώνεται ως όρος και ως έννοια το Επιχειρηματικό Πάρκο αντί της Βιομηχανικής Περιοχής ή του Βιοτεχνικού Πάρκου αντανακλώντας τη μετακίνηση από τα στενότερα όρια της μεταποίησης σε ευρύτερες επιχειρηματικές δομές. Εισάγονται οι όροι ανάπτυξη και εκμετάλλευση ΕΠ, ξεκαθαρίζουν οι όροι διοίκηση και διαχείριση, αποσαφηνίζονται τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις όλων των εμπλεκομένων φορέων.
2. Η δημιουργία ενός ΕΠ παίρνει το χαρακτήρα επενδυτικού σχεδίου, με αυξημένα όμως κοινωνικά οφέλη, άρα και με αυξημένη ενίσχυση και προστασία από τους κρατικούς πόρους και θεσμούς.
3. Απλοποιείται η διαδικασία εγκρίσεων και παρακολούθησης των έργων. Επίσης, καταργούνται διαδικασίες που καθιστούσαν ανενεργό το νόμο 2545/1997 και η πείρα απέδειξε ότι είναι ανεφάρμοστες, όπως η οργάνωση πάρκων επί γης που δεν ανήκει στον επενδυτή, η σύσταση ανώνυμης εταιρείας για τη διαχείριση των ΕΠ κλπ. Διευκολύνεται ο επενδυτής, ώστε σταδιακά και αφού εξασφαλίζει συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να προβαίνει σε δαπάνες για μελέτες και έργα.
4. Απλοποιείται στο μέγιστο βαθμό η διαδικασία και οι άδειες για εγκατάσταση επιχειρήσεων εντός ΕΠ, ώστε να γίνει πράξη η απαίτηση για ελεύθερη επιχειρηματική δράση μέσα σε καθορισμένα πλαίσια. Ενδεικτικά, εντός ΕΠ δεν απαιτείται Προκαταρτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση, άδεια εγκατάστασης, άδεια διάθεσης υγρών αποβλήτων. Για τη χαμηλή όχληση, που περιλαμβάνει το μεγάλο αριθμό των επιχειρήσεων, η έγκριση περιβαλλοντικών όρων συγχωνεύεται με την άδεια λειτουργίας, ενώ για τα επαγγελματικά εργαστήρια προβλέπεται ότι δεν απαιτείται καμία απολύτως άδεια. Αντίθετα δυσχεραίνεται η εγκατάσταση μονάδων μέσης και υψηλής όχλησης εκτός ΕΠ ή άλλων οργανωμένων χώρων υποδοχής επιχειρήσεων.
5. Ενισχύεται η διοίκηση-διαχείριση ΕΠ που προικίζεται με σημαντικές αρμοδιότητες αλλά και ευθύνες. Ουσιαστικά, θα πρόκειται για αυτοδιαχείριση του πάρκου μέσα σε συγκεκριμένα όμως πλαίσια, ώστε η απαλλαγή από άδειες και εγκρίσεις να συμβαδίσει με πιο αποτελεσματική προστασία του περιβάλλοντος.
6. Προβλέπεται διαδικασία μεταβίβασης της διαχείρισης, αλλά και των κοινωφελών υποδομών στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις. Επίσης, συμπεριλήφθηκε η δυνατότητα μεταβίβασης της διαχείρισης των ΒΙΠΕ στους οικείους ΟΤΑ.
7. Για τις εξωτερικές υποδομές αφενός προβλέπεται να λαμβάνονται υπόψη στη μελέτη βιωσιμότητας ως κόστος και αφετέρου προβλέπεται ο τρόπος υλοποίησής τους.
8. Για τις άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις καθορίζεται ειδική διαδικασία περιβαλλοντικής εξυγίανσης, με δίκαιο επιμερισμό του κόστους, ώστε να αναβαθμίζονται οι υποδομές χωρίς να πλήττεται η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και να τηρείται η γενική αρχή «Ο ρυπαίνων πληρώνει». Παράλληλα, οι επιχειρήσεις έχουν το δικαίωμα να εφαρμόσουν τις διατάξεις του νόμου και να οριστεί ο χώρος τους σαν ΕΠ, με την ευνοϊκή ρύθμιση ότι στους κοινόχρηστους χώρους υπολογίζονται και δρόμοι, πλατείες κλπ που ήδη χρησιμοποιούνται ως τέτοιοι.
9. Ειδικά για την Αττική θεσπίζονται και πολεοδομικά πλεονεκτήματα για περιοχές που θα υποστούν περιβαλλοντική εξυγίανση.
10. Προβλέπονται επιχορηγήσεις για τη δημιουργία υποδομών σε EΠ και θεσπίζονται κυρώσεις και μεταβατικές διατάξεις.