Από την έντυπη έκδοση
Πλοία γίγαντες σχεδιάζουν οι Κινέζοι για το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο και τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Ακόμα δεν έπεσαν στο νερό τα containerships που μπορούν να μεταφέρουν περισσότερα από 20.000 containers και η Cosco σχεδιάζει ήδη το πλοίο των 25.000 teu.
Από το 2008 μέχρι και σήμερα, οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κλάδο των containerships μπήκαν σε έναν αγώνα χωρητικότητας, προκειμένου να δημιουργήσουν πολύ μεγάλα πλοία και να πετύχουν οικονομίες κλίμακας.
Ο στόχος αυτός είχε σαν αποτέλεσμα, από τα 10.000 teu που μετέφεραν τα μεγαλύτερα πλοία το 2008, να φτάσουμε στα 20.000 teu το 2018. Τα 20.000 teu, μάλιστα, από πολλούς εκπροσώπους της βιομηχανία τέθηκαν και ως το όριο για τη χωρητικότητα των πλοίων. Από τη μια η αδυναμία εξυπηρέτησής τους στα λιμάνια και από την άλλη η περιορισμένη δυνατότητα δραστηριοποίησής τους, μόνο στις γραμμές Ασίας - Ευρώπης που έχουν ήδη κατακλυστεί από δεκάδες πλοία χωρητικότητας από 15.000 μέχρι και 21.000 teu, καθιστούσαν, σύμφωνα στελέχη της συγκεκριμένης αγοράς, το εγχείρημα για ακόμα μεγαλύτερα πλοία ασύμφορο.
Παρ’ όλα αυτά, το ερευνητικό κέντρο της Cosco στη Σαγκάη έλαβε το πράσινο φως να προχωρήσει σε εκπόνηση μελέτης για την ανάπτυξη ενός πλοίου που θα μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 25.000 teu. Ο σχεδιασμός του συγκεκριμένου πλοίου εντάσσεται από τη μια στο σχέδιο «Made in China 2025», που προβλέπει την προώθηση της χρήσης των κινεζικών προϊόντων σε όλους τους τομείς, αλλά και στον σχεδιασμό του One Belt One Road, μέσω του οποίου οι Κινέζοι θέλουν να ενώσουν εμπορικά την Ασία με την Ευρώπη, με έργα των οποίων η αξία μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και το 1 τρισ. δολάρια.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους αναλυτές, δεν είναι καθόλου σίγουρο αν η χρήση των πλοίων των 25.000 teu τα οποία θα διατεθούν μόνο στην αγορά της Ασίας-Ευρώπης θα μειώσει αναπόφευκτα τη συχνότητα των υπηρεσιών και τις άμεσες κλήσεις σε λιμάνια, κάτι που βρίσκει σε πολλές περιπτώσεις αντίθετους και τους πελάτες των ναυτιλιακών εταιρειών. Ταυτόχρονα, το ρευστό πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον σε παγκόσμιο επίπεδο δίνει ένα ακόμα επιχείρημα στους σκεπτικιστές ώστε να υποστηρίξουν ότι «δεν είναι ώρα τώρα για ακόμα μεγαλύτερα πλοία».