Από την έντυπη έκδοση
Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]
Διασφαλισμένες από τη Συμφωνία των Πρεσπών είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τον όρο «Μακεδονία» ή τα παράγωγά του, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Δημήτρη Αυλωνίτη. Μάλιστα, όπως ο ίδιος ανέφερε χθες, δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας για τα εμπορικά σήματα των ελληνικών επιχειρήσεων, τονίζοντας ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συνεχίσουν να κάνουν αυτό που έκαναν όλα τα προηγούμενα χρόνια, δηλαδή να καταχωρίζουν τα σήματά τους σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
Σύμφωνα με τον κ. Αυλωνίτη, οι διατάξεις της Συμφωνίας των Πρεσπών είναι απολύτως συμβατές αφενός με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, αφετέρου με το διεθνές δίκαιο και ιδίως τη Σύμβαση της Μαδρίτης για την εμπορική ιδιοκτησία και επεσήμανε ότι το καθεστώς της γειτονικής χώρας ως υποψήφιας για ένταξη στην Ε.Ε. σημαίνει ότι δεν μπορούν να υπάρξουν αποκλίσεις από το ευρωπαϊκό κεκτημένο στο συγκεκριμένο θέμα. Η συμφωνία περιέχει ρητή αναφορά στη λειτουργία διεθνούς ομάδας εμπειρογνωμόνων που εντός του πλαισίου της Ε.Ε. εγγυάται τα συμφέροντα της χώρας μας ως κράτος-μέλος.
19 ελληνικές καταχωρήσεις
Όπως ανέφερε ο γ.γ. Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, έπειτα από έρευνα στη διεθνή διαδικτυακή βάση δεδομένων TM-VIEW της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν υπάρχει επιχείρηση της Βόρειας Μακεδονίας που να έχει κατοχυρώσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο εμπορικά σήματα με τους όρους «Macedonian», «Macedonia» κ.ο.κ. Αντίθετα, υπάρχουν 19 ελληνικές καταχωρήσεις, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ο Μακεδονικός Χαλβάς (Αφοί Χαΐτογλου), το Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων κ.ο.κ. «Το ότι οι καταχωρήσεις είναι λίγες, δεν είναι ούτε καλό ούτε κακό. Είναι θέμα επιχειρηματικών επιλογών» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Αυλωνίτης.
Ο ίδιος τόνισε ότι «η συμφωνία δεν μπορεί να υποκαταστήσει μια συγκροτημένη εμπορική πολιτική και σήμερα κίνδυνοι σύγχυσης υπάρχουν. Η πρόκληση είναι τα ελληνικά προϊόντα να αποκτήσουν την εξωστρέφεια που αξίζει στην ποιότητά τους και ιδιαίτερα για τις επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας και σε αυτή την προσπάθεια η συμφωνία δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα. Άλλο οι αυστηρά νομικές πρόνοιες της συμφωνίας και άλλο η οικοδόμηση μέτρων εμπιστοσύνης στην επιχειρηματική κοινότητα προκειμένου να εξασφαλίζεται η διακριτότητα. Η συμφωνία δημιουργεί μια δυναμική για διαύλους επικοινωνίας σε πολλά επίπεδα και τελικά να επέλθει η βαλκανική συνανάπτυξη».
Πάντως, για τις περιπτώσεις που υπάρχουν επικαλύψεις, όπως προβλέπει η συμφωνία, εντός του 2019 θα συσταθεί επιτροπή διαβούλευσης των εκπροσώπων των επιχειρηματικών φορέων των δύο χωρών η οποία θα επικουρείται από την ομάδα ειδικών - εμπειρογνωμόνων με εκπροσώπους των δύο κρατών, η οποία θα πρέπει να βρει τις αναγκαίες αμοιβαία αποδεκτές λύσεις στα ζητήματα που συνδέονται με τη χρήση εμπορικών σημάτων ή άλλων διακριτικών γνωρισμάτων (π.χ. διακριτικούς τίτλους και domain names επιχειρήσεων) και εμπεριέχουν τον γεωγραφικό όρο «Μακεδονία».
Οι δύο βασικές αρχές
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχουν δύο βασικές αρχές στο δίκαιο βιομηχανικής ιδιοκτησίας που διέπουν αυτού του είδους τις υποθέσεις: η αρχή της χρονικής προτεραιότητας (υπέρ της εταιρείας που πρόλαβε και καταχώρησε πρώτη ένα εμπορικό σήμα) και η αρχή της εδαφικής ισχύος (αν το σήμα καταχωρήθηκε σε εθνικό φορέα έχει ισχύ στα όρια της χώρας, αν καταχωρήθηκε στον ευρωπαϊκό φορέα ισχύει εντός της Ε.Ε.). Σε κάθε περίπτωση, απαγορεύεται η αποκλειστική χρήση μιας γεωγραφικής ένδειξης από ιδιώτες χωρίς περαιτέρω διακριτικά (π.χ. ένα πρόθεμα, ένα γραφικό κ.λπ.).
Ανεξάρτητα από το περιεχόμενο της Συμφωνίας των Πρεσπών, όταν υπάρχουν αμφισβητήσεις σχετικά με την καταχώρηση ή τη χρήση εμπορικών σημάτων, εμπορικών επωνυμιών, ή γεωγραφικών ενδείξεων, αυτές επιλύονται από τα δικαστήρια των χωρών όπου κυκλοφορούν τα προϊόντα.