Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
«Ξεκλειδώνει» η πώληση του 30% του Δημοσίου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών μετά την ολοκλήρωση χθες της διαδικασίας της 20ετούς παράτασης της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», με την καταβολή συνολικού τιμήματος 1,403 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), από την εταιρεία που εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο (ΔΑΑ Α.Ε.).
Το όφελος για το ελληνικό Δημόσιο από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, ως το 2046, εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει συνολικά τα 6 δισ. ευρώ, ενώ -σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ- το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχεται σε 1,132 δισ. ευρώ.
Το ποσό αυτό αποτελείται από το συμφωνηθέν τίμημα του 1,115 δισ. ευρώ, πλέον ποσού 16,676 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε ποσοστιαία προσαρμογή 10,30% ετησίως, υπολογισμένη αναλογικά σε ημερήσια βάση, από την 1η Ιανουαρίου 2019, όπως ορίζεται στη σύμβαση παράτασης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και του ΔΑΑ.
Επιπλέον, πέρα του καταβληθέντος τιμήματος, προβλέπεται: ετήσια αμοιβή παραχώρησης δικαιώματος ίση με το 15% επί των προ φόρων κερδών του ΔΑΑ, που εκτιμάται ότι θα ανέλθει συνολικά σε 1,1 δισ. ευρώ, προσδοκώμενα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος για την ίδια περίοδο ύψους 1,7 δισ. ευρώ και μερίσματα που δύνανται να διαμορφωθούν κατ' εκτίμηση στα 2,2 δισ. ευρώ.
Πρόσθετες επενδύσεις
Παράλληλα, λόγω της εκτιμώμενης ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης και της αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού, προβλέπεται ότι ο ΔΑΑ θα κληθεί να πραγματοποιήσει συνολικές πρόσθετες επενδύσεις περίπου 2,9 δισ. ευρώ.
Οι επενδύσεις αφορούν κυρίως έργα επέκτασης της χωρητικότητας του αεροδρομίου, οι οποίες σταδιακά, με βάση τις σημερινές προβλέψεις, θα ανεβάσουν τη σημερινή δυνατότητα εξυπηρέτησης από 26 εκατ. σε 50 εκατ. επιβάτες ετησίως έως το τέλος της παραχώρησης και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, επεκτάσεις αεροσταθμού, νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, επέκταση οδικού δικτύου κ.λπ. Τέλος, η περαιτέρω ανάπτυξη του αεροδρομίου και των δραστηριοτήτων του σε συνδυασμό με την αύξηση του τουρισμού εκτιμάται ότι μπορούν να οδηγήσουν στη δημιουργία περίπου 180.000 άμεσων και έμμεσων νέων θέσεων εργασίας σε όλη τη χώρα.
Ο διαγωνισμός για το 30%
Εν τω μεταξύ, τουλάχιστον τρεις ενδιαφερόμενοι πριν ακόμη εκκινήσει ο διαγωνισμός για την πώληση του 30%, φαίνεται να προετοιμάζονται για την ιδιωτικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Παρά το γεγονός ότι οι υφιστάμενοι μέτοχοι του καναδικού συνταξιοδοτικού fund PSP κατέβαλαν για την 20ετή σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου σημαντικό ποσό, εντούτοις εκτιμάται ότι θα είναι μεταξύ των διεκδικητών του νέου διαγωνισμού είτε μόνοι τους είτε σε συνεργασία με άλλους.
Το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζεται να εκκινήσει άμεσα τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Στους ενδιαφερόμενους για την πώληση του σημαντικού πακέτου, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, έχει προστεθεί και η γαλλική Vinci, η οποία διεθνώς έχει ρίξει πολύ μεγάλο βάρος στις παραχωρήσεις αεροδρομίων. Μάλιστα λίγο πριν από την εκπνοή του χρόνου, έγινε γνωστό ότι ο γαλλικός κολοσσός αγνόησε το Brexit και απέκτησε πλειοψηφικό πακέτο μετοχών στο δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο του Gatwick, στη Μεγάλη Βρετανία, έναντι σχεδόν 3,2 δισ. ευρώ. Η Vinci έχει επίσης αγοράσει αεροδρόμια, πρόσφατα στη Βραζιλία, την Ιαπωνία και τη Σερβία, εξαγορές που την καθιστούν ως μία κορυφαία εταιρεία στον τομέα της διαχείρισης και λειτουργίας διεθνών αεροδρομίων. Μετά την τελευταία εξαγορά της, η εταιρεία θα ελέγχει 46 αεροδρόμια σε 12 χώρες με συνολική κίνηση 228 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως.
Ενδιαφέρον Κοπελούζου
«Παρών» στον επικείμενο διαγωνισμό έχει δηλώσει και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος ελέγχει το 5% του αεροδρομίου και συμμετέχει με ποσοστό 16,6% στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Την πρόθεση της εταιρείας να διεκδικήσει τις μετοχές του ΔΑΑ είχε εκφράσει τον περασμένο Σεπτέμβριο από τη Θεσσαλονίκη ο κ. Χρ. Κοπελούζος, κατά την τελετή θεμελίωσης του αεροδρομίου «Μακεδονία», που ανήκει στα περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η κοινοπραξία Fraport-Slentel.
Διψήφια άνοδος επιβατών το 2018
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ACI Europe (Airports Council International) για την επιβατική κίνηση των ευρωπαϊκών αεροδρομίων, στη δεύτερη κατηγορία αεροδρομίων (που δέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατομμύρια επιβάτες) το 2018 το «Ελ. Βενιζέλος» βρίσκεται στην τέταρτη θέση όσον αφορά τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη άνοδο στη συγκεκριμένη κατηγορία, καταγράφοντας αύξηση της τάξεως του 12%. Στην πρώτη θέση βρίσκεται το Vnukovo της Μόσχας, με άνοδο της τάξεως του 17,5%. Υπενθυμίζεται ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας κατέγραψε το 2018 ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης, με τους επιβάτες να ξεπερνούν τα 24 εκατ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, από το «Ελ. Βενιζέλος» πέρυσι διακινήθηκαν 24,14 εκατ. επιβάτες, ξεπερνώντας κατά 2,4 εκατ. την κίνηση του 2017, σημειώνοντας αύξηση 11%.