Ψηφίστηκε από την Ολομέλεια το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για το νέο μοντέλο αξιοποίησης των δραστηριοτήτων και υποδομών, με συνέργειες δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μέσω των υποπαραχωρήσεων δραστηριοτήτων, σε δέκα περιφερειακά λιμάνια της χώρας.
Συγκεκριμένα πρόκειται για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, του Βόλου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Πάτρας, του Ηρακλείου, της Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Κέρκυρας και της Καβάλας.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο με τον τίτλο «Για την κύρωση των Συμβάσεων Παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. - Διατάξεις για τη λειτουργία του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις», εκχωρείται το δικαίωμα στο ΤΑΙΠΕΔ για υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων των περιφερειακών λιμανιών της χώρας, ενώ κυρώνονται όλες οι παλαιές συμβάσεις παραχώρησης των λιμανιών στους οργανισμούς λιμένων.
Ειδικότερα, το ελληνικό Δημόσιο στα 10 μεγάλα λιμάνια δεν παραχωρεί την ιδιοκτησία μέσω της πώλησης ποσοστού μετοχών, όπως συνέβη με τον οργανισμό Λιμένα Πειραιά και Θεσσαλονίκης, αλλά την παραχώρηση δραστηριοτήτων, με τον κάθε οργανισμό λιμένα να αξιολογεί και να προτείνει ποιες δραστηριότητες πρέπει να τεθούν σε διεθνή διαγωνισμό, με βάση το ενωσιακό και το εθνικό δίκτυο, προκειμένου να υπάρξουν υποψήφιοι επενδυτές.
Με την προωθούμενη νομοθετική διάταξη ορίζεται η καταβολή στον υποπαραχωρησιούχο αντισταθμιστικού τέλους υπέρ του οικείου οργανισμού λιμένος, την ώρα ψήφιση του νομοσχεδίου για τις υποπαραχωρήσεις λιμενικών δραστηριοτήτων θα ανοίξει τον δρόμο για τους σχετικούς διαγωνισμούς από το ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο να προσελκυθούν επενδυτές.
Η διαδικασία θα προβλέπει διεθνείς διαγωνισμούς για τις δραστηριότητες που παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον κατά περίπτωση ανά λιμένα.
Όπως τόνισε ο αρμόδιος υπουργός Φώτης Κουβέλης το ν/σ δίνει τη δυνατότητα στους οργανισμούς λιμένων να προσελκύουν επενδύσεις από τους ιδιώτες, προκειμένου να αναπτυχθούν δραστηριότητες επενδυτικού χαρακτήρα.
Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης, η οποία αμφισβήτησε το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων, ο κ. Κουβέλης είπε ότι το μοντέλο αυτό ισχύει στο 80% και πλέον σε ολόκληρη την Ευρώπη. Τα κόμματα της Αντιπολίτευσης καταψήφισαν, πλην της Ένωσης Κεντρώων, που δήλωσε «παρών».
Ο κ. Κουβέλης, εξήγησε, τέλος, ότι οι υποπαραχωρήσεις θα γίνονται με την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, στη βάση συγκεκριμένης πρότασης που θα υπάρχει, έτσι ώστε να αξιολογείται και η δυνατότητα του λιμανιού, αλλά και η απόδοση της επένδυσης, «θα είναι, δηλαδή, ένας διαγωνισμός διάφανος, καθαρός, στη βάση του εθνικού μας δικαίου, αλλά και του ενωσιακού δικαίου».
Από τη Νέα Δημοκρατία, ο εισηγητής Γιάννης Πλακιωτάκης, είπε ότι διαπιστώνει, όλη αυτή την εβδομάδα της επεξεργασίας του σχεδίου νόμου «το χάος, αλλά και τον πανικό που επικρατεί στο στρατόπεδο της κυβέρνησης» διότι -όπως ανέφερε- το νομοσχέδιο αυτό «έχει περάσει από σαράντα κύματα», από τη θητεία Κουρουμπλή που θα ερχόταν ένα νομοσχέδιο που θα άλλαζε την εικόνα των λιμανιών και θα αναθεωρούσε τη λιμενική πολιτική, τελικά ήρθε το σημερινό το οποίο αντί να βοηθάει στην ανάπτυξη των λιμένων, χειροτερεύει την ήδη επιδεινωμένη κατάσταση».
Ο κ. Πλακιωτάκης, αναρωτήθηκε γιατί η κυβέρνηση προχώρησε στο συγκεκριμένο μοντέλο παραχωρήσεων, χωρίς ουσιαστικά καμία μελέτη αξιοποίησης, καμία μελέτη βιωσιμότητας, ενώ δεν εκπληρώνεται και κανένας όρος του ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνισμού.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΜΠΕ