Διετής συμφωνία για μισθούς στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ

Πέμπτη, 06 Απριλίου 2006 09:22

ΜΗΝΥΜΑ χαλάρωσης της σφιχτής εισοδηματικής πολιτικής και στο δημόσιο τομέα από το 2007 αποτελεί η κυβερνητική πρόταση για την υπογραφή διετούς συμφωνίας για τις μισθολογικές αυξήσεις στις ζημιογόνες ΔΕΚΟ, που θα είναι 3% για φέτος και 4% για το 2007.

Η χθεσινή συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής, στην οποία μετείχαν οι επικεφαλής των ΟΑΣΑ, του ΟΣΕ, της ΕΑΘ και της ΕΑΣ, αποφάσισε να προτείνει στους εργαζόμενους διετείς συμβάσεις αντί των ετήσιων, αλλά χωρίς να χορηγηθεί παράταση για την υπογραφή των συμβάσεων πέραν της 30ής Απριλίου που λήγει η προθεσμία του νόμου.

Οπως τόνισε ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Αλογοσκούφης, αν δεν συμφωνήσουν διοικήσεις και εργαζόμενοι έως της 30ής Απριλίου, η εισοδηματική πολιτική της τρέχουσας διετίας θα εφαρμοστεί με νομοθετική ρύθμιση, εξουσιοδότηση που παρέχει στον υπουργό Οικονομίας ο νόμος για τις ΔΕΚΟ.

Με τη διετή συμφωνία, η οποία προβλέπει αυξήσεις 4% για το 2007, η κυβέρνηση επιδιώκει να κάμψει τις αντιρρήσεις των εργαζομένων και να διευκολύνει την υπογραφή των συμβάσεων που αποτελούν κομβικό σημείο της εφαρμογής των αλλαγών στις ΔΕΚΟ.

Η κυβέρνηση επιδιώκει με κάθε τρόπο να αποφευχθεί οποιαδήποτε υπαναχώρηση, κάτι το οποίο θα εκλαμβάνονταν ως υποχώρηση στον τομέα των διαρθρωτικών αλλαγών, αλλά και παράλληλα θα ήθελε να αποφύγει τη νομοθετική παρέμβαση προκειμένου να μην πυροδοτηθούν νέες αντιδράσεις.

Επίσης, αγκάθι στην υπογραφή των συμφωνιών αποτελούν τα επιδόματα που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι ορισμένων ΔΕΚΟ και τα οποία υποτίθεται ότι πρέπει να περικοπούν, ώστε να μειωθεί και το μισθολογικό κόστος.

Πάντως, από τις δηλώσεις των υπουργών προέκυψε διαφοροποίηση του υπουργού Μεταφορών, Μιχάλη Λιάπη, ο οποίος δήλωσε ότι ήδη στις αστικές συγκοινωνίες εφαρμόσαμε αντίστοιχο σχέδιο και πετύχαμε μείωση των ελλειμμάτων κατά 10% το 2005, αφήνοντας υπονοούμενα ότι αυτό συνέβη πριν από την εφαρμογή του νέου νόμου για τις ΔΕΚΟ.

Επίσης, σε ανεπίσημο κείμενο του υπουργείου Μεταφορών αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Βελτίωση των απολογιστικών μεγεθών ομίλου του ΟΑΣΑ κατά 9,4% σε σχέση με τους στόχους που είχε θέσει το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών καταγράφηκε το 2005».

Εξάλλου, η Διυπουργική Επιτροπή αποφάσισε να ζητήσει τη γνώμη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για το αν η Ολυμπιακή μπορεί να υπαχθεί στο καθεστώς που ορίζει ο σχετικός νόμος για τις ζημιογόνες ΔΕΚΟ, αν και το ζήτημα είναι εξαιρετικά δύσκολο, καθώς βρίσκεται υπό αποκρατικοποίηση.

Ο κ. Σιούφας

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Δημήτρης Σιούφας, τόνισε ότι η Διυπουργική Επιτροπή στέλνει ένα μήνυμα αποφασιστικότητας της κυβέρνησης ότι η εξυγίανση των ελλειμματικών ΔΕΚΟ είναι προς το συμφέρον όλων των εργαζομένων και κύρια των πολιτών που είναι παραλήπτες των υπηρεσιών που αυτές προσφέρουν. Και στέλνει ένα μήνυμα αποφασιστικότητας ότι η εξυγίανση θα προχωρήσει μέχρι τέλους. Η διεύρυνση για δύο χρόνια των συμφωνιών με τους εργαζόμενους είναι ένα ακόμη δείγμα της ευαισθησίας με την οποία η κυβέρνηση αντιμετωπίζει αυτά τα ζητήματα και στο χώρο των ελλειμματικών ΔΕΚΟ.

Ο κ. Λιάπης

Ο υπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Λιάπης, δήλωσε ότι υπάρχουν πράγματι συσσωρευμένα ελλείμματα δεκαετιών, που δημιουργήθηκαν από κακοδιαχειρίσεις και σπατάλες. Από την άλλη όμως, να σας θυμίσω ότι οι συγκοινωνίες είναι ένα κοινωνικό αγαθό και γι' αυτό επιδοτείται. Και, επειδή επιδοτείται, δημιουργούνται ελλείμματα. Είναι μια πολιτική επιλογή της πολιτείας διαχρονικά για να στηρίξει τις ασθενέστερες κοινωνικά τάξεις και να έχουν φθηνές συγκοινωνίες.

Ο κ. Λιάπης πρόσθεσε ότι «προχωράμε στην εξυγίανση όλων αυτών των ΔΕΚΟ, με κοινωνικό όμως χαρακτήρα και χωρίς να θιγούν τα κεκτημένα δικαιώματα των εργαζόμενων. Και εμείς στο δικό μας υπουργείο το κάναμε πράξη, ήδη στον ΟΑΣΑ, που υπάγονται τα λεωφορεία, τα τρόλεϊ και ο ηλεκτρικός. Είχαμε μια πολύ καλή περυσινή χρονιά, που περιορίσαμε τα ελλείμματα, με χρηστή διαχείριση, κατά 10%. Αυτός είναι ένας ''μπούσουλας'' για τα επόμενα χρόνια και για όλους τους Οργανισμούς μας».

Στη Διυπουργική Επιτροπή ΔΕΚΟ συμμετείχαν οι υπουργοί Οικονομίας και Οικονομικών, Γ. Αλογοσκούφης, Ανάπτυξης, Δ. Σιούφας, Απασχόλησης, Σ. Τσιτουρίδης, Μεταφορών, Μ. Λιάπης, Εθνικής Αμυνας, Ε. Μεϊμαράκης, και οι διοικήσεις του ΟΣΕ, του ΟΑΣΑ, της ΕΑΒ και της ΕΑΣ (Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα).

4% και στο Δημόσιο;

Ως προαναγγελία της εισοδηματικής πολιτικής που θα εφαρμοστεί και στο δημόσιο τομέα (υπουργεία, νομαρχίες) εκλαμβάνεται η κυβερνητική πρόταση για την εφαρμογή της εισοδηματικής πολιτικής 4% στους μισθούς των εργαζομένων των ΔΕΚΟ.

Αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών που ρωτήθηκε σχετικά χθες είπε ότι δεν έχει άμεση σχέση, αλλά δεν υπήρξε κατηγορηματικά αρνητικός.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με τον τελευταίο νόμο για τις ΔΕΚΟ, η εισοδηματική πολιτική που εφαρμόζεται στο δημόσιο τομέα επεκτείνεται και στις ΔΕΚΟ. Στο πλαίσιο αυτό για το 2006 η σχετική εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών προβλέπει αυξήσεις 3% επί των βασικών μισθών, όση δηλαδή είναι και η αύξηση των βασικών μισθών των δημοσίων υπαλλήλων.

Λογικά το 4% που προαναγγέλθηκε για τους μισθούς των εργαζομένων στις ελλειμματικές ΔΕΚΟ θα επεκταθεί και στον επίσης ελλειμματικό δημόσιο τομέα το 2007, έτος που θα είναι κοντά στις επόμενες βουλευτικές εκλογές. Ομως αυτό θα δημιουργήσει πιέσεις στις δαπάνες του Προϋπολογισμού, καθώς η αύξηση των βασικών μισθών των δημοσίων υπαλλήλων κατά 4% θα οδηγήσει σε αυξήσεις των συντάξεων κατά 5%.

3% + 4% με συμφωνία ή με νόμο

Τον κυβερνητικό ελιγμό για την εισοδηματική στις ΔΕΚΟ ανακοίνωσε μετά τη συνεδρίαση της Διυπουργικής ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Αλογοσκούφης, τονίζοντας ότι «μετά τις εξελίξεις που υπήρξαν στη διαπραγμάτευση για την εθνική συλλογική σύμβαση εργασίας και τη διετή συμφωνία, αποφασίσαμε και η νέα οδηγία που δίνεται στις διοικήσεις όλων των ΔΕΚΟ, κυρίως των μεγάλων και ελλειμματικών, είναι να προχωρήσουν και αυτές σε διαπραγματεύσεις για διετή συμφωνία και όχι για μονοετή».

«Τα όρια για το 2006 είναι αυτά που γνωρίζετε (3% μισθοί και έως 5% το συνολικό μισθολογικό κόστος ανά εργαζόμενο) και τα όρια του 2007 είναι ελαφρώς διευρυμένα και συγκεκριμένα 4% για τις αυξήσεις των βασικών μισθών και 6% για το σύνολο των μισθολογικών δαπανών».

Ο κ. Αλογοσκούφης προειδοποίησε ότι «υπάρχει η δυνατότητα να γίνει η διαπραγμάτευση για διετή συμφωνία και, βεβαίως, αν παρ' ελπίδα, γιατί η θέση της κυβέρνησης είναι ότι θα πρέπει αυτά τα ζητήματα να αποφασίζονται μέσα από συλλογικές διαπραγματεύσεις, μέσα στα όρια που θέτει ο νόμος δεν επιτευχθεί αποτέλεσμα, τότε θα προχωρήσουμε σε όσα προβλέπει ο νόμος».

Πρόσθεσε επίσης ότι «ο νόμος εφαρμόζεται κανονικά. Ολες οι διατάξεις του. Και οι διατάξεις που αφορούν στο νέο προσωπικό και οι διατάξεις που αφορούν στα επιχειρησιακά σχέδια και οι διατάξεις που αφορούν στη χάρτα υποχρεώσεων προς τους καταναλωτές. Εχουν δοθεί οδηγίες να εφαρμοστούν όλες αυτές οι διατάξεις».

Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι στους επόμενους μήνες θα πραγματοποιηθούν επαφές και με τις υπόλοιπες ΔΕΚΟ προκειμένου να ολοκληρωθούν τα επιχειρησιακά τους προγράμματα.

Οι εργαζόμενοι

Ο κ. Λιάπης τόνισε ότι προχωράει η εξυγίανση του ΟΑΣΑ και ήδη την περασμένη χρονιά μέσα από χρηστή διαχείριση μειώθηκαν κατά 10% τα ελλείμματα.

Πάντως, «αγκάθι» παραμένουν οι διαπραγματεύσεις με τους εργαζόμενους για τους κανονισμούς λειτουργίας, που πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του μηνός, χρονοδιάγραμμα στο οποίο εμμένει η κυβέρνηση. Ηδη υπάρχουν οι πρώτες αντιδράσεις από τα συνδικάτα των εργαζομένων σε ΟΑΣΑ και ΟΣΕ, που διαμηνύουν ότι οι διαπραγματεύσεις θα είναι σκληρές και θα διεκδικήσουν αυξήσεις μεγαλύτερες του 3% για το 2006.

Στην περίπτωση του OΣΕ είναι προγραμματισμένη για σήμερα συνάντηση μεταξύ της διοίκησης και των εργαζομένων. Εκτός λίστας είναι τα ΕΛ.ΤΑ., ενώ υπάρχει αίτημα εξαίρεσης από την Τραμ και την ΑΜΕΛ (μετρό), το οποίο μάλλον δεν ικανοποιήθηκε, ειδικά για την Τραμ, η οποία σχεδόν στα δύο χρόνια εμπορικής λειτουργίας έχει ήδη σημειώσει ζημιές της τάξης των 14 εκατ. ευρώ και έχει ζητήσει δάνειο.

Η κα Παπανδρέου

Η υπεύθυνη του Τομέα Οικονομίας- Οικονομικών του ΠΑΣΟΚ κ. Βάσω Παπανδρέου, σχολιάζοντας τις αποφάσεις για τις ΔΕΚΟ, δήλωσε: «Η μεταρρυθμιστική πολιτική της κυβέρνησης κατέρρευσε. Σήμερα αποδεικνύεται ότι οι μεταρρυθμίσεις δεν ήταν παρά ένα επικοινωνιακό τρυκ με μόνο στόχο τους εργαζόμενους. Είναι πλέον εμφανές ότι, μεταρρυθμίσεις για την κυβέρνηση σημαίνει μείωση των αποδοχών και των δικαιωμάτων των εργαζόμενων».

ΠΑΝΟΣ ΚΑΚΟΥΡΗΣ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα