Σε κάμψη η παραγωγή ασφαλίστρων στις ναυτασφαλίσεις το 2017

Η ετήσια αύξηση 2% -βάσει της IUMI- οφείλεται στις συναλλαγματικές διαφορές
Πέμπτη, 14 Φεβρουαρίου 2019 15:08
UPD:15:08
INTIME NEWS/ΤΟΣΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Στα 28,5 δισ. δολ. ανήλθε το 2017 η παγκόσμια παραγωγή ασφαλίστρων στις ναυτασφαλίσεις (hull, cargo και offshore) σημειώνοντας αύξηση κατά 2% σε σύγκριση με το 2016, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Διεθνής Ένωση Ναυτασφαλίσεων (International Union of Marine Insurance-IUMI). Ωστόσο, όπως σχολιάζει η IUMI, το ποσοστό αυτό δεν αντικατοπτρίζει καμία πραγματική ανάπτυξη αγοράς, αλλά κυρίως συναλλαγματικές διαφορές. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, η άνοδος οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη του εμπορίου και την ενίσχυση του ευρώ και άλλων νομισμάτων έναντι του δολαρίου. Η οριακή άνοδος του 2% ουσιαστικά αναδεικνύει την ανάγκη μιας πιο αυστηρής πολιτικής ανάληψης των κινδύνων καθώς το κόστος αυξάνεται ενώ από την άλλη δεν συμβαίνει το ίδιο με το εισόδημα. Στάσιμο ή μειωμένο ασφάλιστρο σε σχέση με τους καλυπτόμενους κινδύνους, το προφίλ των οποίων κινείται ανοδικά, παραμένει πηγή ανησυχίας, τονίζει η IUMI.

H αρνητική αυτή εικόνα γίνεται πιο έντονη στις ασφαλίσεις Hull, όπου η παγκόσμια παραγωγή ασφαλίστρων μειώθηκε κατά 2,3%, στα 6,9 δισ. δολ., με την IUMI να σχολιάζει ότι η αυξανόμενη απόκλιση της ανάπτυξης του στόλου και των ασφαλίστρων συνεχίζει να επιδρά αρνητικά στις επιδόσεις του κλάδου.

Η μείωση των ασφαλίστρων στο Hull έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς τόσο ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε όσο και το μέσο μέγεθος του πλοίου. Επίσης άνοδο σημείωσαν το 2017 και οι αξίες των πλοίων. Αν και εξ αυτού του λόγου αναμένεται μια σταθεροποίηση στα ασφάλιστρα για το επόμενο διάστημα, τα στοιχεία δείχνουν μια αυξανόμενη αναντιστοιχία μεταξύ της αύξησης του στόλου και των εσόδων από ασφάλιστρα.

Συντελεστής ζημιάς

Επίσης η άνοδος του συντελεστή ζημιάς (loss ratio) δείχνει ότι διευρύνεται το χάσμα ανάμεσα στο μειούμενο εισόδημα και το αναμενόμενο κόστος των ασφαλιστικών αποζημιώσεων και αυτό αποτελεί σημείο προβληματισμού για τον ασφαλιστικό κλάδο, παρά το γεγονός ότι δεν καταγράφεται υπερβολικός αριθμός μεγάλων ζημιών.

Ωστόσο, διάφοροι παράγοντες, όπως η μείωση των προσφερόμενων κεφαλαίων για ασφαλίσεις και αντασφαλίσεις (capacity) αλλά και ο περιορισμός του αριθμού των brokers που έχουν τη δυνατότητα να κάνουν συμβόλαια για λογαριασμό ασφαλιστικών εταιρειών (cover note), δημιουργούν ένα πιο θετικό κλίμα για μια αντίστροφη κίνηση στα ασφάλιστρα, καθώς μειώνεται ο αριθμός των παικτών που παρέχουν κάλυψη και δεν θα «χτυπιούνται» τα ασφάλιστρα.

Εμπορεύματα

Η παραγωγή ασφαλίστρων του κλάδου της ασφάλισης εμπορευμάτων (marine cargo) έφτασε τα 16,1 δισ. δολ., σημειώνοντας άνοδο 6% το 2017 σε σύγκριση με το 2016, εξέλιξη που αντικατοπτρίζει την αύξηση του όγκου των μεταφερόμενων φορτίων. Τα αποτελέσματα επηρεάστηκαν έντονα από τις απώλειες φορτίων και τις φυσικές καταστροφές. Η αυξανόμενη πιθανότητα μεγάλων απωλειών λόγω συσσώρευσης φορτίων (πολύ μεγάλης μεταφορικής ικανότητας πλοία) εξακολουθεί να παραμένει μια πηγή αυξανόμενης ανησυχίας για τον ασφαλιστικό κλάδο.

Υπεράκτιες

Στον τρίτο κλάδο που καλύπτει η IUMI, την ανάληψη ασφαλιστικών εργασιών στις υπεράκτιες (off shore) δραστηριότητες, η παραγωγή ασφαλίστρων μειώθηκε κατά 5% σε σύγκριση με το 2016. Η πτώση των εργασιών ακολουθεί τη μειωμένη δραστηριότητα του τομέα των θαλάσσιων γεωτρήσεων για εξόρυξη υδρογονανθράκων. Η επαναλειτουργία των υπεράκτιων εγκαταστάσεων θα προσελκύσει ασφαλιστικές εργασίες, όμως γενικά η αισιοδοξία είναι περιορισμένη για αυτόν τον τομέα. 

Να σημειωθεί ότι για το 2018 η IUMI εκτιμά αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου κατά 3,8% και αύξηση στο διά θαλάσσης εμπόριο κατά 3,1%! Όπως υπολογίζει, περίπου 12 δισεκατομμύρια τόνοι φορτίου μετακινήθηκαν διά θαλάσσης το 2018. Σε μια τέτοια εικόνα μια στατική αγορά ασφαλειών ή μειωμένης παραγωγικής δραστηριότητας σε συνδυασμό με ένα προφίλ αυξημένου ρίσκου για τον ναυτιλιακό κλάδο, προκαλεί σοβαρή ανησυχία στους ασφαλιστές.

Από την άλλη πλευρά, μια ταχεία ανάπτυξη του εμπορίου καθώς και ένα ράλι στις τιμές του πετρελαίου προσφέρουν μακροπρόθεσμα μια αισιοδοξία για τους ασφαλιστές, εφόσον βέβαια επικρατεί σύνεση στην ανάληψη κινδύνων.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα