Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
«Φόρο» 10% επί των εισαγόμενων ναυτιλιακών μερισμάτων θα περιλαμβάνει το νέο συνυποσχετικό που θα υπογράψει ο ελληνικός εφοπλισμός με την πολιτεία στο πλαίσιο της προσφοράς του προς την ελληνική οικονομία. Τα παραπάνω ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης μιλώντας χθες στην Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των μελών της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών.
Ο κ. Βενιάμης υπογράμμισε ότι το νέο συνυποσχετικό οικειοθελούς παροχής με την Πολιτεία, θα σέβεται νομοτεχνικά το υφιστάμενο θεσμικό ναυτιλιακό πλαίσιο. Τα κύρια χαρακτηριστικά του νέου Συνυποσχετικού έγκεινται στην αόριστη χρονική διάρκεια αυτού και στην καταβολή ενός σταθερού ποσοστού 10% επί των εισαγόμενων ναυτιλιακών μερισμάτων των φυσικών προσώπων. Είναι σημαντικό να τονισθεί ότι η απόφαση αυτή αποδεικνύει για άλλη μια φορά την υπευθυνότητα και ενότητα του κλάδου μας, καθώς και την ισχυρή βούλησή μας να συνεχίσουμε τη διαχρονικά ενεργή παρουσία μας στον τόπο μας.
Στη ομιλία του ο κ. Βενιάμης ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:
-Tο 2018 η ελληνόκτητη ναυτιλία συνέχισε να εκπροσωπεί άνω του 20% σε dwt της παγκόσμιας χωρητικότητας και να ενδυναμώνει την ευρωπαϊκή ναυτιλία, αποτελώντας άνω του 51% του κοινοτικού στόλου. Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα της περιόδου Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2018 ανήλθε σε 15,2 δισεκατομμύρια ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση περίπου 15% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2017, επανερχόμενο σταδιακά αλλά με σταθερούς αυξητικούς ρυθμούς στα επίπεδα εισαγωγής συναλλάγματος πριν την επιβολή των capital controls.
- Εμφανίσθηκε μάλλον συγκρατημένα αισιόδοξος για την πορεία της ναυλαγοράς το 2019 τόσο για τον κλάδο των δεξαμενοπλοίων όσο και για τα φορτηγά ξηρού φορτίου που όπως είπε ελπίζουμε, ότι μετά τη δύσκολη περίοδο που αντιμετωπίζουν τώρα, θα μπορέσουν να βρεθούν σε πορεία ενίσχυσης εσόδων. Εξάλλου, όπως ιστορικά συμβαίνει, σε εποχές με προκλήσεις και οικονομικές αναταράξεις που επηρεάζουν τις ναυλαγορές, οι Έλληνες πλοιοκτήτες «επιχειρούν» με το πλεονέκτημα της προσαρμοστικότητας και της έμφυτης ικανότητας έγκαιρης επανατοποθέτησης που τους χαρακτηρίζει.
- Υποστήριξε ότι η χώρα μας δύναται να αναδειχθεί σε πόλο έλξης πολλών επιχειρηματικών ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων, ειδικά σε μια περίοδο που η Ευρώπη αντιμετωπίζει αναταράξεις όπως η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου, με την ποντοπόρο ναυτιλία και τη διαχείρισή της να αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο ενός αναπτυξιακού σχεδίου.
-Για το συνυποσχετικό οικειοθελούς προσφοράς ανάφερε τα εξής: ε εθνικό επίπεδο, επίσης, με το τέλος του 2018 εξέπνευσε τυπικά και η προθεσμία της προαναγγελθείσας προσαρμογής του ελληνικού ναυτιλιακού θεσμικού πλαισίου σύμφωνα με τις τεχνοκρατικές συζητήσεις που είχαν λάβει χώρα τα τελευταία χρόνια μεταξύ της ελληνικής πολιτείας και της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο της ανεπίσημης διερεύνησης αυτού. Ειδικότερα, μετά τη λήξη στο τέλος του 2018 του πενταετούς διάρκειας Συνυποσχετικού μεταξύ της ναυτιλιακής κοινότητας και της Πολιτείας, η ναυτιλιακή μας κοινότητα, με συντριπτική πλειοψηφία σε αριθμό πλοίων και χωρητικότητα, έχει ήδη αποφασίσει να συνάψει ένα νέο συνυποσχετικό οικειοθελούς παροχής με την Πολιτεία, το οποίο σε κάθε περίπτωση θα σέβεται νομοτεχνικά το υφιστάμενο θεσμικό ναυτιλιακό πλαίσιο. Τα κύρια χαρακτηριστικά του νέου Συνυποσχετικού έγκεινται στην αόριστη χρονική διάρκεια αυτού και στην καταβολή ενός σταθερού ποσοστού 10% επί των εισαγόμενων ναυτιλιακών μερισμάτων των φυσικών προσώπων. Είναι σημαντικό να τονισθεί ότι η απόφαση αυτή αποδεικνύει για άλλη μια φορά την υπευθυνότητα και ενότητα του κλάδου μας, καθώς και την ισχυρή βούλησή μας να συνεχίσουμε τη διαχρονικά ενεργή παρουσία μας στον τόπο μας.
-σ τον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, μπορεί το έτος που πέρασε να έγιναν προσπάθειες βελτίωσης των αδυναμιών της, αλλά δυστυχώς το όλο σύστημα συνεχίζει να χωλαίνει, λόγω της έλλειψης μιας ολιστικής πολιτικής, προσανατολιζόμενης στη ριζική αναβάθμιση αυτής και όχι σε άστοχες μεμονωμένες προσπάθειες ανωτατικοποίησής της.
-έχουμε προ καιρού καταθέσει πρόταση για αλλαγές στη νομοθεσία σχετικά με τη δυνατότητα επαγγελματικής ανέλιξης των αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων Ναυτικής Κατεύθυνσης (ΕΠΑΛ) σε συνδυασμό με την ευρύτερη αναβάθμιση του επιπέδου μάθησης και μετεκπαίδευσής τους, που θα επιτρέψουν στην αξιοποίηση νέων ανθρώπων που συνειδητά έχουν επιλέξει την κατεύθυνση του ναυτικού επαγγέλματος.
- προτεραιότητα της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών παραμένει η αναβίωση της ναυτοσύνης του λαού μας, προκειμένου να μην χάσουμε ως έθνος τη ναυτική μας ταυτότητα και τεχνογνωσία. Απαραίτητη προϋπόθεση για αυτό είναι η παραγωγή ικανοποιητικού αριθμού άρτια εκπαιδευμένων αξιωματικών. Επιπροσθέτως όμως, χρειάζεται να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη και ο θεμελιώδης παράγοντας της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας μας. Η ελληνική ναυτεργασία καλείται να ακολουθήσει τα βήματα της παγκοσμιοποίησης και να συμπλεύσει με τις αρχές της ανταγωνιστικότητας της διεθνούς ναυτεργασίας. Και μόνο τότε θα δοθεί στους νέους της πατρίδας μας η επαγγελματική διέξοδος του ναυτικού επαγγέλματος, μια επιλογή που τώρα μπλοκάρεται από τελματώδεις συνδικαλιστικές πρακτικές και νοοτροπίες άλλων εποχών.
- η ΕΕΕ σε ταύτιση με τις θέσεις της διεθνούς ναυτιλίας υποστήριξε σθεναρά σε όλα τα επίπεδα την ανάγκη για την υιοθέτηση μιας ρεαλιστικής διεθνούς στρατηγικής, στα πλαίσια του μοναδικού αρμόδιου εξειδικευμένου οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών για τη ναυτιλία, του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, του ΙΜΟ, για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Τα αποτελέσματα της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ (MEPC 72) τον Απρίλιο του 2018 μας δικαίωσαν πλήρως με τη λήψη μιας απόφασης ορόσημο, που υπερβαίνει τη Συμφωνία των Παρισίων χάρη στη συμπερίληψη ποσοτικών στόχων, και παράλληλα καθιστά τη ναυτιλία τον πρώτο βιομηχανικό κλάδο που υιοθέτησε σε παγκόσμιο επίπεδο συγκεκριμένους στόχους για τη μείωση των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
-Η ναυτιλία θα χρειασθεί, σε κάθε περίπτωση, ασφαλή, εναλλακτικά, χαμηλής ή μηδενικής περιεκτικότητας σε ορυκτό άνθρακα, ασφαλή καύσιμα, για να μπορέσει να επιτύχει την απεξάρτησή της από αυτόν. Είναι επομένως φανερό, ότι όλα τα μέρη της ναυτιλιακής αλυσίδας, και αναφέρομαι στην ανάγκη δραστηριοποίησης των προμηθευτών ενέργειας και καυσίμων, των ναυπηγείων, των κατασκευαστών μηχανών, των εταιρειών ναυτιλιακής τεχνολογίας, πρέπει να συνδράμουν στην επιτυχή υλοποίηση των στόχων της στρατηγικής του ΙΜΟ. Εξάλλου θέλω να υπενθυμίσω ότι η πλοιοκτησία δεν έχει ευθύνη για την ποιότητα των μηχανών, ούτε για την ποιότητα και την ασφάλεια των καυσίμων που της παρέχονται για τη λειτουργία των πλοίων της.
- Η ΕΕΕ συνεχίζει να παρακολουθεί διεξοδικά τις συζητήσεις σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο και με την εκπόνηση σχετικών μελετών στοχεύει σε πρώτο στάδιο στη διαμόρφωση ρεαλιστικών προτάσεων για το θέμα των βραχυπρόθεσμων μέτρων, που αποτελεί και την πολιτική προτεραιότητα των νομοθετικών οργάνων, κυρίως σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να εμείνω στη λανθασμένη, όπως αποδείχθηκε και στην πράξη, πολιτική επιλογή του Υπουργείου Ναυτιλίας μας να συνταχθεί, πριν από την προαναφερόμενη κρίσιμη σύνοδο του ΙΜΟ, με τη μη ρεαλιστική κοινή θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για 100% απόλυτη μείωση των αερίων εκπομπών από τα πλοία έως το 2050, μία θέση που έθεσε σε κίνδυνο τις διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ, ευτυχώς τελικά χωρίς καμία αποδοχή, και να στερήσει από τη χώρα μας τη δική της αυτόνομη φωνή, μια επιλογή που δεσμεύει πια την Ελλάδα από κάθε σχετική με το θέμα πρωτοβουλία στον ΙΜΟ.
-Απαίτησή μας ήταν και παραμένει τα ναυτιλιακά καύσιμα που θα χρησιμοποιούμε μετά το 2020, όχι μόνο να συμμορφώνονται με την απαιτούμενη περιεκτικότητα σε θείο αλλά να είναι κατάλληλα για χρήση, χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια των πλοίων, των πληρωμάτων και η προστασία του περιβάλλοντος. Έχουμε το δικαίωμα αλλά και την υποχρέωση ως υπεύθυνη βιομηχανία να προβάλλουμε τις ενστάσεις μας, και να απαιτούμε έγκαιρη συνεκτίμηση όλων των παραμέτρων του θέματος.
-Μια σοβαρή παράμετρος στις συζητήσεις, έχει αποτελέσει η χρήση scrubbers ως εναλλακτική, αλλά καταδεικνύεται όχι ισοδύναμη, μέθοδος συμμόρφωσης με τους νέους Κανονισμούς. Η χρήση scrubbers είναι μια εξαίρεση στον κανόνα, για την οποία σε καμία περίπτωση δεν έχει μελετηθεί το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα εγκαίρως όπως θα έπρεπε. Η Ένωση, εξαρχής και πριν την υιοθέτηση του σχετικού Κανονισμού, είχε τοποθετηθεί υπέρ της θεμελιώδους αρχής ότι η αποθείωση των καυσίμων πρέπει να υλοποιείται στην στεριά και όχι επί των πλοίων. Η χρήση των scrubbers δυστυχώς έχει δημιουργήσει πόλωση μεταξύ της ευρείας ναυτιλιακής βιομηχανίας και της μειονότητας των εφοπλιστών που έχουν ήδη ή προτίθενται να εφοδιάσουν τα πλοία τους με scrubbers.
Με το θεσμικό μου ρόλο και χωρίς να υπεισέρχομαι σε παράγοντες εμπορικού χαρακτήρα, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι η ΕΕΕ προβαίνει σε όλες τις ενέργειες που απαιτούνται να γίνουν για να προασπίσουμε το συμφέρον της πλειονότητας. Οι εξελίξεις των τελευταίων μηνών, όπου όλο και μεγαλύτερος αριθμός κρατών απαγορεύει στα λιμάνια του τη χρήση open-loop scrubbers επιβεβαιώνουν δυστυχώς το γεγονός ότι πρόκειται για μία μη επιστημονικά τεκμηριωμένη νομοθετική πρόβλεψη, που θα απασχολήσει έντονα τη ναυτιλία το επόμενο διάστημα.
-Με την ευκαιρία της Γενικής μας Συνέλευσης, θα ήθελα να αναφερθώ με συντομία και στο δημιούργημα της Ένωσής μας, την Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού, τη γνωστή ως «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ», που σε λίγο καιρό θα κλείσει τρία χρόνια ύπαρξης.
Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι συνεχίζει το πολυδιάστατο έργο της, το οποίο αναπτύσσεται συνεχώς, χάριν των χρηματικών συνεισφορών σας αλλά και της προσωπικής εργασίας εθελοντών συναδέλφων μας που προσφέρουν τον χρόνο και τις γνώσεις τους για τους σκοπούς αυτής. Το προηγούμενο έτος η «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ», κλήθηκε να σταθεί στο ύψος των έκτακτων περιστάσεων από τις φονικές και καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού. Για άλλη μια φορά η άμεση και γενναιόδωρη ανταπόκριση πολλών μελών της ναυτιλιακής μας οικογένειας οδήγησε στη συγκέντρωση ενός κεφαλαίου ειδικού σκοπού, περίπου 7.5 εκατομμυρίων ευρώ έως σήμερα. Όπως προσφάτως ανακοινώσαμε αυτό θα διατεθεί αποκλειστικώς για την οικονομική συνδρομή και υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης που περιλαμβάνει στοχευμένες πρωτοβουλίες σε διαφορετικούς τομείς, προκειμένου να υπάρξει ανακούφιση των συμπολιτών μας που υπέστησαν υλικές καταστροφές, καθώς και έργα ευρύτερου σκοπού, για την πρόληψη ή αντιμετώπιση παρόμοιων καταστροφών, μεταξύ των οποίων είναι και η επισκευή εναέριων μέσων έρευνας και διάσωσης (ελικόπτερα super puma).
-Έχοντας ολοκληρώσει την παράθεση των πεπραγμένων του έτους που πέρασε, θα ήθελα να σας ζητήσω θερμά να συνεχίσετε την υποστήριξή σας στην Ένωσή μας, καθώς και να ενισχύσετε περαιτέρω, ηθικά και υλικά, τη συμμετοχή σας στο έργο της με την εγγραφή περισσότερων πλοίων.
-Υπηρετώντας την Ένωσή μας από την τιμητική θέση του Προέδρου τα τελευταία 10 χρόνια και έχοντας εκλεγεί για πρώτη φορά στο Διοικητικό Συμβούλιο αυτής το 1987, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι η ΕΕΕ αποτελεί καταφανή και έμπρακτη απόδειξη της δύναμης της συλλογικότητας και της ενότητας ενός δυναμικού, επιχειρηματικού κλάδου. Ο καθένας μας ως επιχειρηματίας επιδιώκει την προσωπική επιτυχία και κερδοφορία, αλλά όλοι μαζί, μέσω της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, επιδιώκουμε το κοινό συμφέρον των πολλών και μοιραζόμαστε όλοι μαζί την εθνική υπερηφάνεια των διακρίσεων της ναυτιλίας μας. Και με την ενότητα αυτή έχουμε καταφέρει να αντεπεξέλθουμε σε πληθώρα προκλήσεων σε διεθνές αλλά και εθνικό επίπεδο, και να διατηρούμε την πρωτοκαθεδρία στη διεθνή ναυτιλιακή κατάταξη. Και είμαι βέβαιος ότι όπως η μακρά ναυτική μας παράδοση αποτελεί παρακαταθήκη για το μέλλον της ναυτιλίας μας, έτσι και η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών, με περισσότερα από 100 χρόνια λειτουργίας από την ίδρυσή της το 1916, είναι εχέγγυο της ομοψυχίας του κλάδου μας.