Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Τον μικρότερο ρυθμό αύξησης των τελευταίων 17 χρόνων κατέγραψε το 2018 ο παγκόσμιος στόλος, σύμφωνα με έναν σύντομο απολογισμό του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons Research. Ο παγκόσμιος στόλος έφτασε το 2018 τους 1.973,8 εκατ. dwt σε σύγκριση με 1.924,4 εκατ. dwt το 2017, σημειώνοντας άνοδο 2,6% έναντι ανόδου 3,4% το 2017. Για το 2019 προβλέπεται μία αντίστοιχη μέτρια ανάπτυξη, κοντά στο 2,5%-2,9% γεγονός όμως που σημαίνει ότι θα ξεπεράσει τα 2 δισ. dwt. Η μέτρια ανάπτυξη του στόλου είναι ένας καλός οιωνός αναφορικά με την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Από την πλευρά της ζήτησης θα πρέπει να σημειωθεί ότι το 2018 το διά θαλάσσης εμπόριο αυξήθηκε κατά 2,7% και έφτασε τους 11,892 δισ. τόνους έναντι 11,578 δισ. τόνους έναν χρόνο πριν, ωστόσο ο ρυθμός αύξησής του ήταν μικρότερος του 2017 που κυμάνθηκε στο 4,2%.
Όπως εκτιμά ο ναυλομεσιτικός οίκος η ανάπτυξη των κινεζικών εισαγωγών επιβραδύνθηκε και ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας έχει αντίκτυπο στις παγκόσμιες εμπορικές ροές. Σημαντικός κίνδυνος παραμένει για τη ναυτιλία μία περαιτέρω κλιμάκωση των εμπορικών διαφορών.
Αύξηση ναύλων 13%
Πάντως, όπως σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research, Steve Gordon, ο δείκτης ClarkSea Index που περιγράφει τον μέσο ημερήσιο ναύλο όλων των κατηγοριών των πλοίων αυξήθηκε κατά 13% το έτος 2018 στα 12.144 δολ την ημέρα και 3% πάνω από τον μέσο όρο από το 2009. Βελτιώσεις παρατηρούνται στους περισσότερους ναυτιλιακούς κλάδους.
Αναλυτικότερα τα έσοδα των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αυξήθηκαν κατά 11%, με την κατηγορία των Capesize πλοίων να αυξάνεται μόνο κατά 4% στα 14.026 δολ. τη ημέρα έναντι 13.475 δολ. την ημέρα ένα χρόνο πριν ενώ η εικόνα στα πλοία μικρότερης μεταφορικής ικανότητας η εικόνα ήταν πολύ καλύτερη, καθώς ο μέσος ημερήσιος ναύλος αυξήθηκε στα panamax κατά 21,7% στα 12.869 δολ. έναντι 10.570 δολ. και στα supramax κατά 19,7% στα 12.783 δολ. έναντι 10.680 δολ. το 2017.
Τα bulkers
Το παγκόσμιο εμπόριο στα bulkers αυξήθηκε κατά 2,3% το 2018 έναντι του 2017, στους 5.206 εκατ. τόνους έναντι 5.091 εκατ. τόνους ένα χρόνο πριν ενώ ο στόλος των bulkers αυξήθηκε κατά 2,9% στα 841,2 εκατ. dwt έναντι 817,4 εκατ. dwt το 2017.
Το 2018 καθώς σημειώθηκε μια βελτίωση στους ναύλους υποχώρησε η δραστηριότητα διαλύσεων στα bulkers στους 4 εκατ. dwt από 14,7 εκατ. dwt ένα χρόνο πριν. Επίσης το βιβλίο παραγγελιών στα bulkers παρέμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το 2017 (+0,6%) στους 88,5 εκατ. dwt από 88 εκατ. dwt το 2017.
Αξίζει ωστόσο να επισημανθεί ότι οι τιμές των νεότευκτων σημείωσαν άλμα ειδικά στα capes στα 50 εκατ. δολ. από 44 εκατ. δολ. ένα χρόνο πριν (άνοδο 13,6%) ενώ αυξητικά κινήθηκαν και οι τιμές στις υπόλοιπες κατηγορίες των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Ειδικότερα στα kamsarmax οι τιμές ναυπήγησης ανέβηκαν στα 28 εκατ. δολ. από 25,5 εκατ. δολ. (+9,8%) και στα ultramarx στα 26 εκατ. δολ. από 24 εκατ. δολ. ένα χρόνο πριν (+8,3%).Και οι αξίες στα secondhand πλοία (ηλικίας 5 ετών) σημείωσαν μία άνοδο κατά 1,5% στα capesize (στα 33,5 εκατ. δολ.), 4,4% στα kamsarmax (23,5 εκατ. δολ.) και 2,9% στα supramax (18 εκατ. δολ.).
Λιγότερες παραγγελίες
Οι νέες παραγγελίες τέλος μειώθηκαν στα 30,9 εκατ. dwt από 41 εκατ. dwt το 2017 (μείωση 24,7%).
Ο ναυλομεσιτικός οίκος αναφέρεται και στις άλλες κατηγορίες πλοίων και σημειώνει μεταξύ άλλων ότι στα containerships οι ναύλοι αυξήθηκαν κατά 28% στη διάρκεια του 2018, αλλά το δεύτερο εξάμηνο του έτους παρατηρήθηκε μία χαλάρωση της αγοράς, ενώ η μεγέθυνση του στόλου ήταν στο επίπεδο του 5,6%, ενώ του εμπορίου στο 4,5%.
Στα δεξαμενόπλοια ο ημερήσιος ναύλος μειώθηκε στη διάρκεια του 2018 κατά 4%, ενώ αντιθέτως στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου ο ημερήσιος ναύλος σημείωσε άνοδο 93% και στα πλοία μεταφοράς υγραερίου 6%. Στα πλοία μεταφοράς χημικών οι ναύλοι παρέμειναν σταθεροί, ενώ οι εξειδικευμένες αγορές (Ro-Ro, πορθμεία και κρουαζιέρα) εξακολουθούν να αποδίδουν καλά με τον κλάδο μεταφοράς αυτοκινήτων (car carrier) να εμφανίζει μία βελτίωση στους ναύλους κατά 13%.