Σύμβαση για τη συντήρηση του ελληνικού τμήματος του αγωγού ΤΑΡ, η οποία εγκρίθηκε επίσημα από την αρμόδια Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) στις 12 Δεκεμβρίου, υπέγραψαν ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ) AG και ο Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ).
Η σύμβαση αφορά στην ανάληψη από τον ΔΕΣΦΑ εργασιών συντήρησης στις εγκαταστάσεις του ελληνικού τμήματος του αγωγού ΤΑΡ, συνολικού μήκους 550 χιλιομέτρων, από τους Κήπους του Έβρου στα ελληνο-τουρκικά σύνορα, έως την Ιεροπηγή Καστοριάς, στα σύνορα Ελλάδας και Αλβανίας. Η συμφωνία συντήρησης έχει διάρκεια πέντε ετών από τη στιγμή που θα ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του ΤΑΡ. Προβλέπει, επίσης, την παροχή υποστήριξης από τον ΔΕΣΦΑ ήδη πριν από την έναρξη της επιχειρησιακής λειτουργίας του.
Τη συμφωνία χαιρέτισαν οι ηγεσίες των δύο εταιρειών. «Η συμμετοχή μας, με έναν εξαιρετικά καίριο και ενεργό ρόλο, σε ένα από τα μεγαλύτερα ενεργειακά έργα στον κόσμο αυτή τη στιγμή, έρχεται ως αναγνώριση της υψηλού επιπέδου τεχνογνωσίας που έχουμε αναπτύξει όλα αυτά τα χρόνια. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική ημέρα για τον ΔΕΣΦΑ, ως διεθνώς αναγνωρισμένο πάροχο μη ρυθμιζόμενων υπηρεσιών. Η συμφωνία που υπογράψαμε μας χαροποιεί ιδιαίτερα, καθώς θα οδηγήσει στην περαιτέρω αξιοποίηση του έμπειρου προσωπικού του ΔΕΣΦΑ αφενός, και τη δημιουργία νέων και εξειδικευμένων θέσεων εργασίας αφετέρου, αυξάνοντας σημαντικά τα έσοδα από μη ρυθμιζόμενες υπηρεσίες» δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Σωτήριος Νίκας.
Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής του TAP, Luca Schieppati, μίλησε για «ένα ακόμη ορόσημο στη συνολική πρόοδο του έργου ΤΑΡ, το οποίο είναι ολοκληρωμένο κατά περίπου 82%. Η συμφωνία αυτή σηματοδοτεί ακόμη ένα βήμα πιο κοντά στην ολοκλήρωση κι έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού 2020. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον ΔΕΣΦΑ για τη συνεχιζόμενη στήριξη και συνεργασία τους, χάρη στα οποία φτάσαμε σε αυτό το σημείο. Και επιθυμούμε να συνεχίζουμε τη στενή μας συνεργασία στο μέλλον. Τα επόμενα βήματα για τον ΤΑΡ περιλαμβάνουν την κατασκευή του μήκους 105χλμ υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού και την έναρξη λειτουργίας της υποδομής» σημείωσε.
Με τη σειρά του, ο πρόεδρος του TAΡ, Walter Peeraer, επισήμανε ότι «με λίγους μήνες να υπολείπονται έως το 2020, ο ΤΑΡ εστιάζει στην επιχειρησιακή του ετοιμότητα και την έναρξη της εμπορικής του λειτουργίας. Με τη συμφωνία αυτή ξεκινά μία μακρόχρονη συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ, του οποίου η υποστήριξη κατά την επιχειρησιακή λειτουργία του ΤΑΡ θα είναι κομβική, ώστε ο αγωγός να μεταφέρει με ασφάλεια φυσικό αέριο στην Ευρώπη, εξασφαλίζοντας και διαφοροποιώντας ενεργειακούς πόρους».
Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το γιγαντιαίο κοίτασμα Shah Deniz II του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη. Ο μήκους περίπου 878 χλμ. αγωγός συνδέεται με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline (TANAP) στους Κήπους, στα ελληνοτουρκικά σύνορα και διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική θάλασσα, προτού εξέλθει στην ξηρά στη Nότιo Ιταλία.
Η όδευση του TAP θα μπορεί να διευκολύνει την προμήθεια φυσικού αερίου σε αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και η προσγειάλωση του αγωγού στις ακτές της Ιταλίας θα παρέχει πολλαπλές δυνατότητες για περαιτέρω μεταφορά φυσικού αερίου της Κασπίας στην ευρύτερη ευρωπαϊκή αγορά.
Ο TAP προωθεί την οικονομική ανάπτυξη και δημιουργία θέσεων εργασίας κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού και αποτελεί σημαντική πηγή άμεσων ξένων επενδύσεων. Με τις πρώτες πωλήσεις αερίου προς τη Γεωργία και την Τουρκία να έχουν ξεκινήσει, οι πρώτες παραδόσεις στην Ευρώπη αναμένονται το 2020.
Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ μετέχουν οι εταιρείες: BP (20%), SOCAR (20%), Snam (20%), Fluxys (19%), Enagás (16%) και Axpo (5%).
Ο ΔΕΣΦΑ είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση, λειτουργία, συντήρηση και ανάπτυξη του Ελληνικού Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ). Όπως αναφέρει, διαθέτει «εκτεταμένη εμπειρία και ένα υψηλότατης τεχνικής κατάρτισης ανθρώπινο δυναμικό» κι «αποτελεί ταυτόχρονα τον πλέον κατάλληλο και αξιόπιστο εταίρο στο πλαίσιο των εν εξελίξει διεθνών ενεργειακών έργων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη».