Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Αύξηση έστω και οριακή για τη χρηματοδότηση των πλοίων που εξυπηρετούν άγονες γραμμές ανακοίνωσε σε ημερίδα στη Σύρο ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός, την ίδια στιγμή που ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλης Σακέλλης έκρουσε στην ίδια ημερίδα τον κώδωνα του κινδύνου αναφορικά με τη δυνατότητα του ακτοπλοϊκού στόλου να καλύψει τις υφιστάμενες ανάγκες και προειδοποίησε για ενδεχόμενες αυξήσεις ναύλων. Ο κ. Σακέλλης ανέφερε ότι στους διεθνείς διαγωνισμούς για την εξυπηρέτηση των δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας (άγονες γραμμές) παρατηρείται ήδη μειωμένο ενδιαφέρον συμμετοχής από τα κατάλληλα πλοία. Μάλιστα, υπάρχουν διαγωνισμοί με μηδενική συμμετοχή. Σε περίπτωση κατά την οποία κάποια πλοία αποσυρθούν π.χ. λόγω ηλικίας δεν γνωρίζουμε εάν με τους ίδιους όρους υπάρχει άλλο διαθέσιμο για την αντικατάστασή του, πρόσθεσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ.
Για το ίδιο θέμα ο κ. Σαντορινιός σημείωσε ότι η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών ήταν 85 εκατ. ευρώ το 2017, το 2018 θα ανέλθει στα 89 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 αναμένεται να αγγίξει τα 91,5 εκατ. ευρώ.
Τριετείς συμβάσεις
Παράλληλα σε μια προσπάθεια, όπως είπε ο αναπληρωτής υπουργός, το υπουργείο Ναυτιλίας να διευκολύνει την αγορά προχώρησε φέτος στην υπογραφή τριετών συμβάσεων με ακτοπλοϊκές εταιρείες για την κάλυψη άγονων γραμμών. Πρόσθεσε επίσης ότι με τέτοιου είδους συμβάσεις το υπουργείο έδωσε τη δυνατότητα σε ακτοπλόους να μπορέσουν να τις χρησιμοποιήσουν στον τραπεζικό τομέα, προκειμένου να διευκολυνθεί η χρηματοδότησή τους για βελτίωση ή αντικατάσταση των πλοίων τους.
Συμπλήρωσε επίσης ότι θεσμοθετείται εν είδει αναπτυξιακού μέτρου η δυνατότητα υπογραφής πολυετών συμβάσεων στην περίπτωση που το πλοίο θα είναι φιλικό προς το περιβάλλον (LNG, ηλεκτρικό πλοίο, υβριδικό, κ.λπ.)
Ο κ. Σαντορινιός αναγνώρισε ότι το ακτοπλοϊκό δίκτυο χρειάζεται νέα πλοία, ενώ ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ για το θέμα αυτό ανέφερε ότι η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι μία διαρκής ανάγκη η οποία θα είναι περισσότερο απαραίτητη και αναπόφευκτη την επόμενη δεκαετία. Σημειώνεται ότι σήμερα στις ακτοπλοϊκές μας γραμμές, πλην πορθμείων, στο Αιγαίο και στο Ιόνιο είναι δρομολογημένα 74 πλοία, 53 συμβατικά και 21 ταχύπλοα. Από τα 74 πλοία, τα 10 ή το 13,5% είναι ηλικίας άνω των 40 ετών. Στο τέλος της επόμενης δεκαετίας τα 41 πλοία ή το 55,5% θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών, με αποτέλεσμα τα αμέσως επόμενα χρόνια να είναι σταδιακά αναγκαία η αντικατάστασή τους.
Επιβάρυνση ακτοπλοϊκών
Ο κ. Σακέλλης αφού ανέφερε ότι την τρέχουσα περίοδο παρουσιάζεται αύξηση του μεταφορικού έργου κατά 3%-5%, συμπλήρωσε ότι δυστυχώς την αύξηση του μεταφορικού έργου ακολούθησε και η αύξηση των τιμών των καυσίμων κατά 29% το 2017 και κατά 25% το 2018.
Τη διετία 2017/2018 τα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται να επιβαρυνθούν κατά 100 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο αποτελεί το 15% των εισπραττόμενων ναύλων, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ.
Το θέμα είναι σοβαρό και δημιουργεί πιέσεις για αύξηση των ναύλων μετά από μία δεκαετία, η οποία χαρακτηρίστηκε από σταθερούς ναύλους και παροχή εκπτώσεων, πρόσθεσε. Επιπλέον ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ αναφέρθηκε και στην υποχρέωση κατανάλωσης νέων καυσίμων μειωμένου θείου από το 2020, τα οποία αναμένεται να αυξήσουν το κόστος κατά 30%.
Τα καύσιμα από το 2020
Για το θέμα των νέων καυσίμων μετά το 2020 ο κ. Σαντορινιός είπε ότι το υπουργείο προσπαθεί να φέρει σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο τροποποιήσεις μαζί με τη Μάλτα και την Κύπρο προκειμένου να μειωθεί το κόστος από τη χρήση του, που στην ακτοπλοΐα αναμένεται να αγγίξει και το 60% του συνολικού λειτουργικού κόστους. Πρόσθεσε επίσης ότι το υπουργείο προσπαθεί να βρει τρόπους χρηματοδότησης κατασκευής νέων πλοίων που θα έχουν άλλη χρήση, πιο φιλική προς το περιβάλλον.
Αναφερόμενος τέλος στις αλλαγές του θεσμικού πλαισίου για την ακτοπλοΐα, τόνισε ότι υπάρχουν μία σειρά από προτάσεις από τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης και της ακτοπλοΐας.
Τρεις προτάσεις
* Η νέα πετρελαϊκή κρίση τις συνέπειες της οποίας ήδη υφιστάμεθα, η βεβαία αύξηση των τιμών των καυσίμων το 2020 και η ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού μας στόλου δημιουργούν νέες συνθήκες, δυσκολίες και προβλήματα για τη διατήρηση και την περαιτέρω ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών, σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη, ο οποίος κατέθεσε τρεις συγκεκριμένες προτάσεις για να ξεπεραστούν τα προβλήματα αυτά:
* Τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στο 13% ή ακόμα και στο 6% ούτως ώστε να είναι δυνατή η κάλυψη των αυξημένων λειτουργικών εξόδων χωρίς να αυξηθεί το μεταφορικό κόστος. Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες επιδοτούν τις εργοδοτικές εισφορές, ενώ επιστρέφεται η παρακράτηση από τις εταιρείες της φορολογίας των ναυτικών.
* Την καταβολή κάθε δυνατής προσπάθειας για την εισαγωγή της έννοιας της νησιωτικότητας στις υπηρεσίες της Ε.Ε. και η ενημέρωσή τους για τις ιδιαιτερότητες των συγκοινωνιών της χώρας μας, ούτως ώστε να εξασφαλιστούν ευρωπαϊκοί πόροι για τη χρηματοδότηση λιμενικών έργων, των δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας και την κάλυψη των επιπλέον εξόδων για την προσαρμογή των πλοίων μας στους νέους οικολογικούς κανονισμούς.
* Την ίση κατανομή των κεφαλαίων που διατίθενται από εθνικούς πόρους για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες σε σχέση με τις χερσαίες.
Δεν είναι δυνατόν να συζητούμε για τη δρομολόγηση ή μη πλοίων τα οποία πάντα πρέπει να είναι καλοδεχούμενα.
Απλώς πρέπει να θέσουμε σαφείς προϋποθέσεις και όρους για τη δρομολόγηση χωρίς διακρίσεις, π.χ. σε ό,τι αφορά τον χρόνο δρομολόγησης ή απασχόλησης των πληρωμάτων κ.λπ.