Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Αν συνεχισθεί η ανοδική τάση στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, τότε οι αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι αναπόφευκτες.
Τα παραπάνω υποστήριξε, μιλώντας σήμερα σε ακτοπλοϊκό συνέδριο στη Σύρο, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης.
«Δυστυχώς την αύξηση του μεταφορικού έργου ακολούθησε και η αύξηση των τιμών των καυσίμων κατά 29% το 2017 και υπολογίζουμε κατά 25% το 2018. Τη διετία 2017/2018 τα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών αναμένεται να επιβαρυνθούν κατά 100 εκ. €, ποσό το οποίο αποτελεί το 15% των εισπραττόμενων ναύλων» είπε ο κ. Σακέλλης και συνέχισε: «Το θέμα είναι σοβαρό και δημιουργεί πιέσεις για αύξηση των ναύλων μετά από μία δεκαετία, η οποία χαρακτηρίζεται από σταθερούς ναύλους και παροχή εκπτώσεων. Ανάλογα με τη γραμμή, υπολογίζουμε ότι το 30-50% των επιβατών ταξιδεύει με εκπτωτικά εισιτήρια. Ιδιαίτερα οι νησιώτες και οι τακτικοί επιβάτες με τα προγράμματα πιστότητας που ισχύουν, συνήθως δικαιούνται κάποια έκπτωση στις περισσότερες μετακινήσεις τους» είπε.
O κ. Σακέλλης αναφέρθηκε και σε έναν ακόμη παράγοντα κόστους: «Εκτός από τις τρέχουσες τιμές των καυσίμων, μπαίνουμε σε μία δύσκολη περίοδο λόγω των υποχρεώσεων μας για την κατανάλωση ορθολογικότερων καυσίμων από το 2020, με αναμενόμενη περαιτέρω αύξηση του κόστους κατά 30%» είπε ο ομιλητής.
Υπογράμμισε δε ότι η ναυτιλία επιβαρύνεται δυσανάλογα σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή της στη μόλυνση του περιβάλλοντος, καθώς συμμετέχει μόλις στο 2% της παγκόσμιας μόλυνσης σε θείο. «Στις πρόσφατες αποφάσεις δυστυχώς δεν ελήφθη υπόψη το γεγονός ότι από το 2008 έχουν ληφθεί μέτρα στη Ναυτιλία τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των ρύπων κατά 40%, δηλαδή από 3,3% σε 2%» υπογράμμισε.
Τέλος, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ ζήτησε από την πολιτεία:
- Τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στο 13% ή ακόμα και στο 6%, ούτως ώστε να είναι δυνατή η κάλυψη των αυξημένων λειτουργικών εξόδων χωρίς να αυξηθεί το μεταφορικό κόστος. Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες επιδοτούν τις εργοδοτικές εισφορές, ενώ επιστρέφεται η παρακράτηση από τις εταιρείες της φορολογίας των ναυτικών.
- Την καταβολή κάθε δυνατής προσπάθειας για την εισαγωγή της έννοιας της νησιωτικότητας στις υπηρεσίες της ΕΕ και την ενημέρωσή τους για τις ιδιαιτερότητες των συγκοινωνιών της χώρας μας, ούτως ώστε να εξασφαλιστούν ευρωπαϊκοί πόροι για τη χρηματοδότηση λιμενικών έργων, των δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας και την κάλυψη των επιπλέον εξόδων για την προσαρμογή των ελληνικών πλοίων στους νέους οικολογικούς κανονισμούς.
- Την ίση κατανομή των κεφαλαίων που διατίθενται από εθνικούς πόρους για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες σε σχέση με τις χερσαίες.