Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
«Σήμα κινδύνου» εκπέμπουν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, καθώς η έλλειψη αποτελεσματικών ελέγχων για την πάταξη της παραβατικότητας, σε συνδυασμό με τις νέες επιβαρύνσεις στις οποίες αναμένεται να οδηγήσουν οι στόχοι της κοινοτικής οδηγίας για την ενεργειακή αποδοτικότητα και την εξοικονόμηση ενέργειας, κινδυνεύουν να οδηγήσουν σε έναν νέο «κύκλο» λουκέτων. Έτσι, τη στιγμή που ο όγκος των πωλήσεων έχει συρρικνωθεί κατά 40% στο διάστημα 2010-2018, συνεχίζουν να παραμένουν ανεφάρμοστα πολλά από τα μέτρα που έχουν ψηφισθεί ή εξαγγελθεί για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας, ενώ η κοινοτική οδηγία για την εξοικονόμηση φέρνει τις εταιρείες εμπορίας ενώπιον εξοντωτικών προστίμων, απειλώντας τη βιωσιμότητα ακόμη και των μισών από αυτές.
Τις παραπάνω επισημάνσεις έκανε ο Ρομπέρτο Καραχάννας, πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), στην καθιερωμένη ενημερωτική εκδήλωση που πραγματοποίησε τη Δευτέρα ο Σύνδεσμος για τους εκπροσώπους του Τύπου. Σύμφωνα με τον κ. Καραχάννα, οι έλεγχοι που πραγματοποίησε η ΑΑΔΕ πανελλαδικά στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου 2018 αποτυπώνουν την έκταση του λαθρεμπορίου και επομένως τα διαφυγόντα έσοδα του Δημοσίου. «Τα στοιχεία αυτά δίνουν μία επίσημη μαρτυρία για το τι συμβαίνει στην αγορά» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Με βάση τα ευρήματα της ΑΑΔΕ, τα οποία ανακοινώθηκαν στα τέλη Σεπτεμβρίου, από τους ποιοτικούς ελέγχους προέκυψε ένα ποσοστό 10,1% μη κανονικών δειγμάτων (στην πλειονότητά του πετρελαίου κίνησης), από το οποίο το 89,5% είχε να κάνει με τελωνειακές παραβάσεις, δηλαδή με κρούσματα λαθρεμπορίου. Επομένως, όπως συμπλήρωσε ο κ. Καραχάννας, αν αυτό το ποσοστό αναχθεί στον συνολικό όγκο πωλήσεων καυσίμων στην ελληνική αγορά και υποτεθεί πως οφείλεται σε πρόσμιξη με αφορολόγητο ντίζελ ναυτιλίας, τότε ισοδυναμεί με την απώλεια 255 εκατ. φόρων. Αν πάλι υποτεθεί πως η νοθεία γίνεται αποκλειστικά στο ντίζελ κίνησης και επομένως αφαιρεθούν οι ποσότητες της βενζίνης, τότε τα έσοδα που χάνονται ετησίως από τα κρατικά ταμεία ανέρχονται σε 175 εκατομμύρια. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ, ακόμη όμως και αν η νοθεία δεν γίνεται με αφορολόγητο πετρέλαιο ναυτιλίας, αλλά με πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο έχει μικρότερο ΕΦΚ, τότε τα διαφυγόντα έσοδα του Δημοσίου αγγίζουν τα 123 εκατομμύρια.