Πώς η κλιματική αλλαγή μεταμορφώνει τις επιχειρήσεις

Παρασκευή, 28 Σεπτεμβρίου 2018 17:35
UPD:17:54
REUTERS/NASA

Του Μιχάλη Ματσίγκου
[email protected]

Μπορεί ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ να έχει χαρακτηρίσει «απάτη» την κλιματική αλλαγή, αποσύροντας παράλληλα τη χώρα του από τη διεθνή Συμφωνία των Παρισίων -την πρώτη οικουμενική, νομικά δεσμευτική παγκόσμια συμφωνία για το κλίμα-, ωστόσο δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις οι οποίες, υπό την πίεση των καταναλωτών που απαιτούν πιο φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις, προχωρούν σε αλλαγές των μοντέλων τους, αναθεωρώντας τις μεθόδους τους και εγκαταλείποντας πρακτικές δεκαετιών, με στόχο να περιορίσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.

Υψηλές ταχύτητες στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης

Σε πιο φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις στρέφονται οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες, στη μεγάλη τους πλειονότητα, επενδύουν στην ηλεκτροκίνηση, με στόχο τη μείωση τόσο των ρύπων, όσο και του λειτουργικού κόστους ενός οχήματος. Πιο πρόσφατο παράδειγμα αυτό της Aston Martin, η οποία ανακοίνωσε ότι ξεκινά την ανάπτυξη του πρώτου της πλήρως ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου παραγωγής. Το Rapide E έρχεται να συναντήσει μία σειρά ηλεκτροκίνητων πολυτελών οχημάτων, όπως το Jaguar I-Pace, το Mercedes-Benz EQ, το Audi E-Tron και το Porsche Taycan, ενώ σε ανάλογες επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση προχωρά και η BMW.

Στο «στόχαστρο» των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι το μερίδιο που έχει καταλάβει στην αγορά πολυτελών οχημάτων η Tesla και το μοντέλο S. Μάλιστα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της PA Consulting, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Daimler, BMW και Volkswagen Group, καθώς και «συμμαχία» Renault - Nissan - Mitsubishi θα μπορούσαν να προσπεράσουν έως το 2021 την Tesla, σε ό,τι αφορά το μερίδιο της αγοράς στην ηλεκτροκίνηση. Ειδικότερα, για το 2019 η Tesla αναμένεται να διατηρήσει την πρωτιά του μεριδίου της αγοράς, ωστόσο εκτιμάται πως θα κατρακυλήσει στην έβδομη θέση έως το 2021.

Την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία θα εξάγονται και στον υπόλοιπο κόσμο, ανακοίνωσαν εξάλλου πρόσφατα και οι αρχές του Κατάρ. Σύμφωνα με τον τοπικό Τύπο και το πρακτορείο Xinhua, ένα εργοστάσιο κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρόκειται να δημιουργηθεί μέχρι το 2023, με το κόστος των εργασιών να φτάνει τα εννέα δισ. δολάρια. Το έργο θα είναι το πρώτο του είδους στη Μέση Ανατολή, καθώς πρόκειται για ένα ολοκαίνουργιο εμπορικό σήμα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της εταιρείας Qatar Quality -η οποία έχει αναλάβει το πρότζεκτ- Αλί Μπιν Νάσερ Αλ Μισνάντ. Κατά τον πρόεδρο της Qatar Quality η παραγωγή θα ξεκινήσει το 2023, ενώ στόχος είναι η κατασκευή πάνω από 500.000 αυτοκινήτων μέχρι το 2024, τα οποία και θα εξάγονται σε όλον τον κόσμο.

ΙΚΕΑ: Σχέδια για παραδόσεις με ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης επιθυμεί να εκμεταλλευθεί και η ΙΚΕΑ, η οποία ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να κάνει με ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή άλλα μέσα με μηδενικές εκπομπές ρύπων τις παραδόσεις της σε πέντε μεγάλες πόλεις του κόσμου, μέσα στα επόμενα χρόνια. Το πρόγραμμα παραδόσεων στο σπίτι με ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα ξεκινήσει το 2020 σε Άμστερνταμ, Λος Άντζελες, Νέα Υόρκη, Παρίσι και Σαγκάη και σταδιακά η μετάβαση στις συγκεκριμένες πόλεις θα αγγίξει το 100% το 2025.

Το «αποτύπωμα» του Dieselgate

Σε ό,τι αφορά τις αυτοκινητοβιομηχανίες -ειδικά τις γερμανικές-, ιδιαίτερα σημαντικό ήταν και το «αποτύπωμα» που άφησε το σκάνδαλο Dieselgate, με τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ να πατούν «φρένο». Επ’ αφορμή του σκανδάλου, αρκετές χώρες, αλλά και μεμονωμένες μεγαλουπόλεις, προανήγγειλαν την απαγόρευση εντός των επομένων ετών της κυκλοφορίας ντιζελοκίνητων ή ακόμη και βενζινοκίνητων οχημάτων, κάνοντας στροφή σε περισσότερες φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις.

Μεταξύ άλλων χωρών, η ντιζελοκίνηση θα απαγορευθεί έως το 2030 σε Ινδία, Ιρλανδία και Ολλανδία. Θα ακολουθήσουν έως το 2040 η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, με την καγκελάριο της Γερμανίας Άγκελα Μέρκελ να χαρακτηρίζει σωστή την προσέγγιση των δύο χωρών, αφήνοντας να εννοηθεί πως τον ίδιο δρόμο θα ακολουθήσει και η Γερμανία. Σε ό,τι αφορά τις μεγαλουπόλεις που πρόκειται να βάλουν «Stop» στο ντίζελ στα μέσα της επόμενης δεκαετίας, περιλαμβάνουν το Παρίσι, τη Μαδρίτη, αλλά και την Αθήνα.

Υπενθυμίζεται πως η υπόθεση Dieselgate, ήρθε στο φως της δημοσιότητας τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν οι περιβαλλοντικές αρχές των ΗΠΑ κατήγγειλαν την παραποίηση των αποτελεσμάτων ελέγχου στις εκπομπές ρύπων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων της VW. Στο διάστημα που ακολούθησε, οι αποκαλύψεις επεκτάθηκαν και σε άλλες χώρες, όπως η Αυστραλία, η Γερμανία κ.α., με το σκάνδαλο μέχρι σήμερα να στοιχίζει στη VW 27,4 δισ. ευρώ.

Με τα απόνερα του σκανδάλου να μην έχουν ακόμη καταλαγιάσει, η Porsche πρόκειται να καταστεί η πρώτη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία η οποία σταματάει την παραγωγή αυτοκινήτων με κινητήρα ντίζελ, όπως ανακοίνωσε ο επικεφαλής της εταιρείας που ανήκει στη Volkswagen, Όλιβερ Μπλούμε. Μιλώντας στην «Bild am Sonntag», ανέφερε πως για την Porsche η τεχνολογία ντίζελ είχε πάντα  δευτερεύοντα ρόλο, ωστόσο το Dieselgate έπληξε την εικόνα της, με την εταιρεία να δηλώνει πως επιθυμεί να επικεντρωθεί «σε αυτό που ξέρουμε να κάνουμε καλύτερα», στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα και τα υβριδικά, καθώς και από το 2019 και μετά στα καθαρά, ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η εταιρεία, η οποία θα επενδύσει περισσότερα από 6 δισ. ευρώ στην ηλεκτροκίνηση μέχρι το 2022, σε δήλωσή της ανέφερε πως η ζήτηση για ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα παρουσιάζει συνεχιζόμενες πτωτικές τάσεις, ενώ το 2017 μόλις το 12% των πωλήσεων της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας αφορούσαν οχήματα με κινητήρες πετρελαίου.

Η μόδα λέει «αντίο» στη γούνα

Στο «άρμα» των επιχειρήσεων που προσπαθούν να έχουν μια πιο ουσιαστική συμμετοχή στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής προστέθηκε και η Burberry, η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει να χρησιμοποιεί πραγματική γούνα στα προϊόντα της στο εξής, ενώ θα βάλει τέλος και στην πρακτική της καύσης των προϊόντων που δεν έχουν πωληθεί. Σύμφωνα με τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα, που δόθηκαν στη δημοσιότητα τον Ιούλιο, η Burberry κατέστρεψε απούλητα ρούχα, αξεσουάρ και αρώματα αξίας 28,6 εκατ. στερλινών το 2017.

Η είδηση είχε πυροδοτήσει την έντονη αντίδραση περιβαλλοντικών οργανώσεων, με την εταιρεία τότε να ανακοινώνει ότι το 2017 η ποσότητα και αξία των προϊόντων που είχαν καταστραφεί ήταν ασυνήθιστα υψηλή, καθώς αναγκάστηκε να καταστρέψει παλαιά αρώματα αξίας 10 εκατ. στερλινών μετά την υπογραφή νέας συμφωνίας με την αμερικανική εταιρεία Coty. Πλέον, ο οίκος μόδας δηλώνει πως ήδη έχει επαναχρησιμοποιήσει, επιδιορθώσει ή δωρίσει απούλητα προϊόντα που ανακυκλώθηκαν, ενώ δεσμεύεται να εντείνει την προσπάθεια σε αυτό το μέτωπο. 

Εξάλλου, τα τελευταία χρόνια, δεν είναι λίγοι οι οίκοι μόδας που εγκαταλείπουν τη γούνα, επιλέγοντας άλλα υλικά. Σύμφωνα με τη Vogue, μεταξύ άλλων, έχουν ανακοινώσει πως αφήνουν στην άκρη τη γούνα οι οίκοι Burberry, John Galliano, DKNY, Versace, Michael Kors, Gucci, Armani, Tommy Hilfiger, Stella McCartney, Vivienne Westwood, Ralph Lauren, Calvin Klein.

Ακολουθώντας αυτήν την τάση, η εβδομάδα μόδας του Λονδίνου είπε φέτος «αντίο» στη γούνα για πρώτη φόρα στα 35 χρόνια του θεσμού, ενώ και η εβδομάδα μόδας του Μιλάνου «βάφτηκε» πράσινη και ήταν αφιερωμένη στην αειφορία. Η διοργανώτρια αρχή, το Εμπορικό Επιμελητήριο Μόδας της Ιταλίας, αποφάσισε να προωθήσει την «πράσινη» μόδα μέσα από τη διοργάνωση των Green Carpet Fashion Awards, αναδεικνύοντας τους πιο φιλικούς προς το περιβάλλον οίκους μόδας.

Τα τουβλάκια Lego γίνονται «πράσινα»

Δεν είναι όμως μόνο ο κόσμος της μόδας που κάνει στροφή σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον πρότυπα. Προ ολίγων μηνών η εταιρεία παιχνιδιών Lego, με έδρα τη Δανία, ανακοίνωσε την εισαγωγή στην αγορά των πρώτων της παιχνιδιών από πολυαιθυλένιο, ένα μαλακό, ανθεκτικό και εύκαμπτο πλαστικό, το οποίο μπορεί να κατασκευαστεί από αιθανόλη που εξάγεται από ζαχαροκάλαμο. Η εταιρεία έχει δεσμευθεί να χρησιμοποιεί πιο βιώσιμα υλικά στα προϊόντα της έως το 2030, αντικαθιστώντας σταδιακά τις σημερινές της πρώτες ύλες με πιο φιλικά προς το περιβάλλον υλικά.

Την ίδια στιγμή, μεγάλα καταστήματα του τομέα της εστίασης και της λιανικής πώλησης, καθώς και άλλες εταιρείες (μεταξύ των οποίων, για παράδειγμα, οι Μινωικές Γραμμές), αποσύρουν τα πλαστικά καλαμάκια, αντικαθιστώντας τα με βιοδιασπώμενα, ενώ εισάγουν χάρτινες, ανακυκλώσιμες σακούλες αντί των πλαστικών.

Καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης

Παράλληλα, ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις εστιάζουν στην εκπαίδευση του προσωπικού τους, για την καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης. Όπως ανέφερε μιλώντας στον ιστότοπο phys.org ο επικεφαλής του Κέντρου Ενέργειας ανάπτυξης και Παγκόσμιου Περιβάλλοντος του Fuqua School of Business του Πανεπιστημίου Duke, Ντάνιελ Βέρμερ, η κλιματική αλλαγή αποτελεί μέρος της καθημερινής λήψης αποφάσεων των επιχειρήσεων.

«Η δημιουργία ενός νέου συστήματος ενέργειας και πόρων σε παγκόσμια κλίμακα - και με την απαιτούμενη ταχύτητα - είναι μια τεράστια πρόκληση και θα απαιτήσει επενδύσεις τρισεκατομμυρίων δολαρίων», δήλωσε και πρόσθεσε: «Ωστόσο, το κόστος για την κοινωνία είναι δραματικά χαμηλότερο από το κόστος της αδράνειας και θα οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε ένα πιο υγιές, καθαρότερο, σταθερότερο κράτος».

naftemporiki.gr



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα