Από την έντυπη έκδοση
Του Γιάννη Παγκαλιά
[email protected]
Πέντε μόλις ημέρες μετά την αντικατάστασή του από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στη Fiat Chrysler, ο Σέρτζιο Μαρκιόνε, μία από τις πιο εμβληματικές προσωπικότητες της αυτοκινητοβιομηχανίας, απεβίωσε σε ηλικία 66 χρόνων, υποκύπτοντας σε επιπλοκές από την πρόσφατη χειρουργική επέμβαση στην οποία υπεβλήθη.
«Με βαθύτατη θλίψη η Exor πληροφορήθηκε τον θάνατο του Σέρτζιο Μαρκιόνε. Δυστυχώς αυτό που φοβόμασταν συνέβη. Ο φίλος Σέρτζιο Μαρκιόνε πέθανε» ανακοίνωσε ο διευθυντής της Exor και πρόεδρος της Fiat Chrysler Τζον Έλκαν, εγγονός του Τζιάνι Ανιέλι. «Πιστεύω ότι ο καλύτερος τρόπος για να τιμήσουμε τη μνήμη του είναι να αξιοποιήσουμε την κληρονομιά που μας άφησε, συνεχίζοντας να αναπτύσσουμε τις ανθρώπινες αξίες της ευθύνης και της ειλικρίνειας, αξίες για τις οποίες ήταν ο πιο ένθερμος υποστηρικτής».
Η μετοχή της εταιρείας χθες, μετά την ανακοίνωση του θανάτου του Μαρκιόνε και την ανακοίνωση των απογοητευτικών οικονομικών αποτελεσμάτων για το β’ τρίμηνο του 2018, με τα καθαρά κέρδη να συρρικνώνονται κατά 35% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο νωρίτερα και να διαμορφώνονται στα 754 εκατ. δολάρια, στην κυριολεξία καταρρακώθηκε καταγράφοντας απώλειες 15,5%.
Ο Μαρκιόνε αντικαταστάθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο από CEO της Fiat Chrysler και παραιτήθηκε επίσης από τον διπλό ρόλο του ως διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της Ferrari, την αυτοκινητοβιομηχανία σπορ και αγωνιστικών αυτοκινήτων που αποσχίστηκε από τον όμιλο πριν από περίπου τρία χρόνια.
Ο Μάικ Μάνλεϊ ορίστηκε να τον αντικαταστήσει στην Jeep και ο Λουίς Κάρεϊ Καμιλέρι της Philip Morris να τον διαδεχτεί στη Ferrari. Ο μάνατζερ με τα χαρακτηριστικά μαύρα πόλο και πουλόβερ προτίθετο αρχικά να παραδώσει τα ηνία του ομίλου κατά τη διάρκεια του 2019.
Διορίστηκε ως CEO στη Fiat το 2004 και έγινε ο πέμπτος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας σε μόλις δύο χρόνια, αναλαμβάνοντας μία αυτοκινητοβιομηχανία που παρουσίασε ζημίες πάνω από 6 δισ. ευρώ το 2003. Ξεκίνησε ένα πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στην υπερχρεωμένη εταιρεία, ικανοποιώντας παράλληλα τις απαιτήσεις των πολιτικών κέντρων και των ισχυρών συνδικάτων της Ιταλίας.
Το διαζύγιο με την GM
Μέχρι το 2005 επέστρεψε την εταιρεία σε κέρδος, διοχετεύοντας περίπου 2 δισ. δολάρια στον όμιλο έπειτα από τη λύση της συνεργασίας με την General Motors που είχε ως αποτέλεσμα να απομακρυνθούν χιλιάδες εργαζόμενοι.
Προχώρησε στην είσοδο νέων μοντέλων μειώνοντας τον χρόνο για να φτάσει ένα νέο αυτοκίνητο στην αγορά σε μόλις 18 μήνες, από τέσσερα χρόνια.
Το 2009, η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Μπαράκ Ομπάμα ανακοίνωσε ότι η Fiat θα αναλάβει τον έλεγχο της Chrysler. Με την υποστήριξη της κυβέρνησης Ομπάμα, αλλά και του Καναδά, ο όμιλος Fiat ξεκίνησε μια στρατηγική συμμαχία με την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Chrysler διασώζοντας την αμερικανική εταιρεία από την πτώχευση. Μέσα σε δύο χρόνια η Chrysler είχε εξέλθει από το κεφάλαιο 11 του πτωχευτικού κώδικα έχοντας επιστρέψει στην κερδοφορία.
Ο γάμος με την Chrysler
Το 2014, οι δύο εταιρείες συγχωνεύτηκαν για να δημιουργήσουν τη Fiat Chrysler Automobiles NV και τον ίδιο χρόνο o Μαρκιόνε ανακοίνωσε ότι το χρέος 13 δισ. δολαρίων της κοινής εταιρείας είχε σχεδόν εξαλειφθεί.
Η συμφωνία της Chrysler ήταν μέρος μιας μακράς εκστρατείας του Μαρκιόνε για να τονώσει την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία ισχυριζόταν πως είχε τεράστιες δυνατότητες για να επιβιώσουν όλοι οι πρωταγωνιστές.
Για τον σκοπό αυτό, αγωνίστηκε για να προχωρήσει σε συγχώνευση με την General Motors το 2015, μία πρόταση όμως που απορρίφθηκε από την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Στα περισσότερα από 14 χρόνια της θητείας του στον όμιλο Fiat κατάφερε να μεταμορφώσει μία ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία από τα πρόθυρα της κατάρρευσης, σε έναν παγκόσμιο πρωταγωνιστή στην αγορά των αυτοκινήτων πολλαπλασιάζοντας την αξία της εταιρείας κατά 11 φορές και φέρνοντάς τη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, όπου και χτύπησε το κουδούνι στις 13 Οκτωβρίου 2014, για να σηματοδοτήσει το ντεμπούτο της Fiat Chrysler Automobiles NV.
Ράλι με τη Ferrari στη Wall Street
Το στίγμα του όμως ο Σέρτζιο Μαρκιόνε το άφησε και στον χώρο της Φόρμουλα 1, καθώς μετά την ανάληψη των ηνίων της Ferrari το 2014 επέβλεψε μία σημαντική αναδιάρθρωση της αγωνιστικής ομάδας. Δημιούργησε μία ισχυρή συμμαχία με τη Mercedes και παράλληλα στάθηκε πολέμιος σε σημαντικές αλλαγές στο άθλημα που σχεδιάζουν οι νέοι ιδιοκτήτες της Liberty Media για το 2021.
Μάλιστα, δεν ήταν λίγες οι φορές που είχε απειλήσει να αποσύρει τη Ferrari από τις πίστες της F1 μετά το 2020 αν δεν ήταν ικανοποιημένος από τις αλλαγές. Την εταιρεία όμως την απογειώνει όταν προχωράει σε μία ριζοσπαστική κίνηση και την εισαγάγει στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης τον Οκτώβριο του 2015, με την κεφαλαιοποίησή της να φτάνει τα 10 δισ. δολάρια. Σήμερα η χρηματιστηριακή της αξία ανέρχεται στα 25 δισ. δολάρια, έχοντας καταφέρει να αυξήσει την παραγωγή των σπορ αυτοκινήτων στο πλαίσιο των σχεδίων που είχε εξαγγείλει όταν ανέλαβε τα καθήκοντά του. Ο Τσέις Κάρεϊ, διευθύνων σύμβουλος της F1, περιέγραψε τον Μαρκιόνε ως «έναν μεγάλο ηγέτη» τόσο για τον αθλητισμό όσο και για τον επιχειρηματικό κόσμο γενικότερα.
«Ο ίδιος οδηγούσε με μεγάλο πάθος, με ενέργεια και διορατικότητα και εμπνεόταν από τους γύρω του. Η συνεισφορά του στη Φόρμουλα 1 είναι ανυπολόγιστη. Ήταν επίσης ένας πραγματικός φίλος και είναι αλήθεια πως θα μας λείψει πολύ».
Η πορεία στη Fiat
- Ιούνιος 2004
Ο Μαρκιόνε στον διορισμό του ως δ.σ. της Fiat δεσμεύεται να ολοκληρώσει το σχέδιο ανάκαμψης του προκατόχου του και ανακοινώνει σχέδια για αναβάθμιση της οργάνωσης της Fiat. - Φεβρουάριος 2005
Αποσπά 2 δισ. δολ. από την General Motors, βάζει τέλος στη διαμάχη για την ιδιοκτησία της κοινοπραξίας με τη Fiat Auto και τερματίζει τη συνεργασία με την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. - Ιούνιος 2009
Η Fiat αποκτά τα περιουσιακά στοιχεία της Chrysler και δεσμεύεται να ανοίξει εκ νέου τα εργοστάσια που έκλεισαν κατά τη διάρκεια της πτώχευσής της. - Ιανουάριος 2011
Η Fiat προχωράει σε απόσχιση των βιομηχανικών της περιουσιακών στοιχείων ως πρόδρομος για τη δημιουργία μίας παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, συνδυάζοντας τις δικές της δραστηριότητες με την Chrysler. - Οκτώβριος 2014
Η συγχωνευμένη Fiat Chrysler Automobiles NV κάνει το ντεμπούτο της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Λίγο αργότερα ανακοινώνει την απόσχιση της Ferrari από τον όμιλο. - Οκτώβριος 2015
Η Ferrari, με τον Μαρκιόνε πρόεδρο, ξεκινάει τη διαπραγμάτευσή της στη Νέα Υόρκη με αξία περίπου 10 δισ. δολάρια. - Απρίλιος 2017
Ανακοινώνει σχέδια συγχώνευσης των δραστηριοτήτων Fiat και Chrysler για να μειωθεί το χρέος του ομίλου. - Ιούνιος 2018
Παρουσιάζει ένα πενταετές πλάνο, με στόχο τον διπλασιασμό των κερδών και την απόδοση μερισμάτων για πρώτη φορά μετά τη συγχώνευση το 2014. - Ιούλιος 2018
Αντικαθίσταται το Σάββατο 21 Ιουλίου από τον Μάικ Μάνλεϊ, λόγω της επιδείνωσης της κατάστασης της υγείας του. Χθες η Exor, η εταιρεία χαρτοφυλακίου της οικογένειας Ανιέλι, ανακοίνωσε τον θάνατό του.