Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Οριστικοποιήθηκε προχθές η συμφωνία της ελληνικής πλευράς με τους θεσμούς αναφορικά με τη «φόρμουλα» ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, με τις σχετικές διαδικασίες να ξεκινούν τον Σεπτέμβριο και να ολοκληρώνονται μέσα στο πρώτο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς. Αυτό ανέφερε χθες σε τηλεοπτική εκπομπή ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γ. Σταθάκης, συμπληρώνοντας πως η εταιρεία θα «διασπαστεί» στη ΔΕΠΑ Υποδομές, όπου θα μεταβιβασθούν τα δίκτυα φυσικού αερίου και η οποία θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο, καθώς και σε μία εταιρεία όπου θα διαβιβασθούν οι εμπορικές δραστηριότητες της ΔΕΠΑ και στην οποία το Δημόσιο θα διατηρήσει ποσοστό 15%.
Όσον αφορά τη ΔΕΠΑ Υποδομές, στην κυριότητά της θα περάσει η συμμετοχή της ΔΕΠΑ στην ΕΔΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας (51%), καθώς και όλη η ΕΔΑ Αττικής, αφού η ΔΕΠΑ πρόκειται να αποκτήσει το 100% της εταιρείας που δραστηριοποιείται στο Λεκανοπέδιο, με την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με τη Shell, για την εξαγορά του 51% που κατέχει η δεύτερη καθώς και του μάνατζμεντ. Στη νέα εταιρεία θα μεταβιβασθεί επίσης η ΕΔΑ Λοιπής Ελλάδας, η οποία δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη δικτύων διανομής σε περιφέρειες εκτός των Αττικής, Θεσσαλονίκης- Θεσσαλίας, όπως επίσης και τα διεθνή projects στα οποία συμμετέχει η ΔΕΠΑ - όπως για την κατασκευή του αγωγού IGB και του EastMed.
Από την άλλη πλευρά, στην εταιρεία που θα δραστηριοποιείται στην εμπορία θα «περάσει» το 100% της ΕΠΑ Αττικής, και πάλι μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για την εξαγορά του 51% που αυτή τη στιγμή βρίσκεται υπό την κυριότητα της Shell. Επίσης, η εταιρεία θα αναλάβει και τα διακρατικά συμβόλαια που έχει συνάψει η ΔΕΠΑ στο πλαίσιο της προμήθειας της εγχώριας χονδρεμπορικής αγοράς.
Και στις δύο εταιρείες, το Δημόσιο θα «ξεκινήσει» με το 65% των μετοχών, δηλαδή το μετοχικό ποσοστό που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Σε ό,τι αφορά τη «ΔΕΠΑ εμπορίας», η πώληση θα αφορά το 50% του Δημοσίου σε ιδιώτη, ώστε να διατηρηθεί υπό δημόσιο έλεγχο το 15%. Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με πληροφορίες, στη ΔΕΠΑ Υποδομές είναι ανοικτό το ενδεχόμενο το ποσοστό του Δημοσίου να μην παραμείνει στο 65%. Αυτό θα εξαρτηθεί από την απόφαση που θα πάρουν τα ΕΛΠΕ για το 35% που κατέχουν στη ΔΕΠΑ - αν αποφασίσουν να το εκχωρήσουν, τότε στο προς παραχώρηση «πακέτο» το Δημόσιο θα εισφέρει το 14% των μετοχών του, ώστε η συμμετοχή του στην εταιρεία να μειωθεί στο 51%.
Όπως είναι φυσικό, η υλοποίηση του παραπάνω σχεδίου θα μπορεί να ξεκινήσει μόνο μετά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη ανάμεσα στη ΔΕΠΑ και τη Shell, για την εξαγορά του 49% και του μάνατζμεντ της ΕΠΑ Αττικής και της ΕΔΑ Αττικής. Ωστόσο, αν και σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του υπουργού Ενέργειας η οριστικοποίηση της συμφωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές αναμένεται εντός του τρέχοντος μήνα, στη συνέχεια θα πρέπει η συμφωνία να πάρει το «πράσινο φως» από τη ΡΑΕ και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, σε συνεννόηση με την ευρωπαϊκή Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp.). Γι’ αυτόν τον λόγο και η έναρξη της «διχοτόμησης» της ΔΕΠΑ τοποθετείται τον Σεπτέμβριο, ώστε η ιδιωτικοποίηση να ολοκληρωθεί μέσα στους τρεις πρώτους μήνες του επόμενου έτους.
Πάντως, η έγκριση των αρμόδιων αρχών δεν επηρεάζει απλώς το χρονοδιάγραμμα δρομολόγησης των διαδικασιών, αφού κάθε άλλο παρά αποτελεί τυπική διαδικασία. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη εκφράστηκαν οι πρώτες αντιδράσεις για τη δημιουργία εμποδίων στον ανταγωνισμό από την απόκτηση του 100% της ΕΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ, με την υποβολή υπομνήματος στην Επιτροπή Ανταγωνισμού από τη Motor Oil του Ομίλου Βαρδινογιάννη.
Στο υπόμνημα η εταιρεία αναφέρει πως με αυτόν τον τρόπο η ΔΕΠΑ θα ενισχύσει τη θέση της στη λιανική αγορά, τη στιγμή που αποτελεί δεσπόζοντα προμηθευτή στη χονδρεμπορική, δημιουργώντας έτσι συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά.