Από την έντυπη έκδοση
Tης Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Στα 130 δισ. δολ. υπολογίζεται ότι έφτασε το 2017 η αγορά των υπηρεσιών cloud και ειδικότερα των διαδεδομένων υπηρεσιών του public cloud, που περιλαμβάνει επιχειρηματικές διαδικασίες, λογισμικό, πλατφόρμες και υποδομή που παρέχονται ως υπηρεσία και περιγράφονται με τη λέξη «δημόσιο», επειδή οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται από απομακρυσμένους διακομιστές που φιλοξενούνται στο διαδίκτυο και μοιράζονται από πολλούς πελάτες και όχι αποκλειστικά από έναν χρήστη.
Από πλευράς χωρητικότητας η πρόβλεψη αποθήκευσης κέντρου δεδομένων το 2018 υπολογίζεται ότι θα ανέλθει σε 1.450 exabytes παγκοσμίως. Οι ειδικοί επισημαίνουν πως συνήθως η αγορά υπηρεσιών νέφους χωρίζεται σε τρία βασικά μοντέλα υπηρεσιών, που περιλαμβάνουν υποδομή, πλατφόρμες και λογισμικό. Ανάλογα με τις ανάγκες των επιχειρήσεων και τις ανησυχίες για την ασφάλεια, οι πελάτες μπορούν επίσης να επιλέξουν μεταξύ ιδιωτικής, δημόσιας ή υβριδικής ανάπτυξης cloud για την αποθήκευση, διαχείριση και επεξεργασία δεδομένων. Ως τμήμα υπηρεσιών πληροφορικής, το cloud computing παράγει δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα ετησίως και δείχνει σημαντικό ρυθμό ανάπτυξης.
Όπως τονίζει στη «Ν» ο Cesare Capobianco, αντιπρόεδρος Πωλήσεων Επιχειρηματικών Εφαρμογών Κεντρικής & Νοτιοανατολικής Ευρώπης της Oracle, οι λύσεις cloud αυξάνουν την ταχύτητα μετασχηματισμού την οποία οι επιχειρήσεις θέλουν να υιοθετήσουν ώστε να είναι πιο ανταγωνιστικές και αποτελεσματικές. Οι επιχειρήσεις με έδρα στην περιοχή της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (CEE) υιοθετούν λύσεις cloud σε μεγαλύτερο βαθμό, καθώς αυτός είναι ο τρόπος για να ξεπεράσουν τον ανταγωνισμό, να δράσουν εξυπνότερα και να προστατεύσουν το περιθώριο κέρδους τους.
Ανάλογα με τις ανάγκες
Και επειδή όλοι μιλάνε για ένα ενιαίο πακέτο λύσεων, όταν αναφέρονται στις λύσεις cloud, ο κ. Capobianco μας εξηγεί πώς επιτυγχάνεται όμως η διαφοροποίηση ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε εταιρείας.
Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν η ευελιξία είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα των cloud λύσεων. Οι επιχειρήσεις με ευελιξία, μπορούν να επιβιώσουν στα διάφορα οικονομικά «stress tests» που μπορεί να αντιμετωπίσουν. Οι λύσεις cloud μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτή την πρόκληση και, καθώς βασίζονται σε ανοιχτά πρότυπα, διευκολύνουν σημαντικά την ενοποίηση.
Το κόστος των cloud λύσεων μπορεί να είναι παρόμοιο με εκείνο των on premises λύσεων. Μακροπρόθεσμα, όμως, τα οφέλη των Software as a Service λύσεων είναι πολύ περισσότερα για πολλούς και σημαντικούς λόγους.
Ανακουφίζει σημαντικά το τμήμα ΙΤ και τους επιχειρησιακούς χρήστες, οι οποίοι δεν χρειάζεται να κάνουν αιτήματα προσαρμογής των λύσεων στις ανάγκες τους και να είναι σε αναμονή της λειτουργικότητας για μήνες. Αυτό είναι ένα πραγματικό όφελος για μια επιχείρηση που μπορεί να αντιδρά δυναμικά στις αλλαγές και να βελτιώνει τις διαδικασίες άμεσα, με τη σιγουριά ότι δεν θα προκληθεί το φαινόμενο της «spaghetti» αρχιτεκτονικής που χαρακτηρίζει τα on premises περιβάλλοντα. Το cloud απαιτεί καθαρή σκέψη και απλότητα, γι’ αυτό και τόσες πολλές επιχειρήσεις επενδύουν σε αυτό. Είναι ένα ξεκάθαρο πλεονέκτημα.
Στην ερώτηση ποιες εφαρμογές έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση και ποιες σύγχρονες ανάγκες των εταιρειών καλύπτουν, δεν υπάρχει εύκολη απάντηση. Εξαρτάται κυρίως από το κενό που θέλει να καλύψει επί του παρόντος η κάθε επιχείρηση, τι της λείπει και πρέπει να αντιμετωπιστεί. Ο τομέας του Customer Experience είναι μια πολύ σημαντική προτεραιότητα για όλους τους κλάδους. Η ψηφιακή τεχνολογία είναι ένα πραγματικό έναυσμα για αλλαγή από όλες τις απόψεις: ψηφιακό marketing, πωλήσεις, εμπόριο, υποστήριξη, κοινωνικά δίκτυα κ.λπ. Η αυξανόμενη επέκταση του Internet of Things (IoΤ) -ή αλλιώς η διασύνδεση φυσικών συσκευών που επικοινωνούν με παρόμοιες συσκευές-, το οποίο επιτρέπει στις επιχειρήσεις να συλλέγουν συγκεκριμένα δεδομένα, απαραίτητα για τις επιχειρηματικές διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένης της παρακολούθησης του τρόπου με τον οποίο οι καταναλωτές χρησιμοποιούν τα προϊόντα και τον εξοπλισμό, επηρεάζει τις τάσεις του cloud. Επιπλέον, καθοριστικό ρόλο παίζει η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) στις επιχειρηματικές εφαρμογές.
Ευκαιρίες
Όσον αφορά τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς, σύμφωνα με τον κ. Capobianco, κάθε πρόκληση κρύβει μια ευκαιρία. Αυτό αφορά σίγουρα και την ελληνική αγορά, έπειτα από τόσα χρόνια οικονομικών δυσχερειών. Η ευκαιρία σίγουρα βρίσκεται στην αξιοποίηση της πληροφορικής για τον περιορισμό του κόστους και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Όπως επισημαίνει ο κ. Capobianco, οι SaaS λύσεις της Oracle παρουσιάζουν πολύ καλό ρυθμό υιοθέτησης από τις μεγάλες εταιρείες και κάθε πελάτης έχει το δικό του απομονωμένο Instance της βάσης δεδομένων για ασφαλή και αξιόπιστη απόδοση.