Από την έντυπη έκδοση
Tης Αγγελικής Κοτσοβού
[email protected]
Σε ένα ιστορικό βήμα προς την απελευθέρωση της κινεζικής αγοράς αυτοκινήτου -της μεγαλύτερης στον κόσμο- προχώρησαν οι αρχές του Πεκίνου, καταργώντας το ανώτατο όριο 50% της συμμετοχής ξένων εταιρειών σε κοινοπραξίες αυτοκινήτων. Η απόφαση συνιστά στροφή 180 μοιρών από την πολιτική της τελευταίας 20ετίας, με το Πεκίνο να κάνει άνοιγμα παρά την ένταση στις σινο-αμερικανικές σχέσεις.
Συγκεκριμένα, η χώρα θα άρει εντός του 2018 τα όρια ξένης ιδιοκτησίας σε εταιρείες που κατασκευάζουν ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, επιτρέποντας σε ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, από τη Volkswagen μέχρι τη Ford Motor, να συμμετέχουν με ποσοστό άνω του 50% σε τοπικές κοινοπραξίες. Για κατασκευαστές εμπορικών οχημάτων, οι περιορισμοί θα καταργηθούν το 2020 και για την ευρύτερη αγορά επιβατικών αυτοκινήτων το 2022, όπως τόνισε σε ανακοίνωσή του ο επικεφαλής κρατικού σχεδιασμού.
Η κίνηση από την πλευρά του Πεκίνου βάζει τέλος στο καθεστώς που ίσχυε από το 1994, στο πλαίσιο του οποίου οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είχαν δικαίωμα ιδιοκτησίας άνω του 50% σε τοπικές κοινοπραξίες. Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως η αμερικανική Tesla -που επιδίωκε την ανέγερση εργοστασίου στη Σαγκάη- επωφελούνται άμεσα από την αλλαγή πλεύσης.
Το βήμα προς την απελευθέρωση της κινεζικής αγοράς αυτοκινήτου ίσως να συμβάλει στην αποκλιμάκωση της έντασης μεταξύ Πεκίνου και Ουάσιγκτον, μετά την ανακοίνωση του προέδρου Τραμπ για την επιβολή δασμών σε κινεζικά προϊόντα και τα αντίμετρα της κινεζικής πλευράς. Για τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, από την Daimler και την BMW έως την General Motors και την Toyota Motor, θα είναι πλέον πιο εύκολο να κατασκευάζουν οχήματα και να δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στην Κίνα.
Παράλληλα, πρόκειται για ένα μέτρο που εφαρμόζεται για να βοηθηθούν οι κινεζικές εταιρείες αυτοκινήτων στον ανταγωνισμό με πιο προηγμένους, ξένους ανταγωνιστές τους.
Μία εβδομάδα νωρίτερα, το Πεκίνο είχε προβεί σε παρόμοια κίνηση στη χρηματοπιστωτική βιομηχανία. «Σε μία δεκαετία, οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες θα καταστούν σταδιακά ανεξάρτητες και οι κινεζικές θα χάσουν τις ροές ρευστότητας από τις κοινοπραξίες», αναφέρει στο Bloomberg ο Γιέιλ Ζαγκ, αναλυτής της Automotive Foresight Co.
Από την πλευρά τους, οι εταιρείες αυτοκινήτων Γερμανίας και ΗΠΑ έσπευσαν να χαιρετίσουν την είδηση, διαβεβαιώνοντας ότι δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν τους τοπικούς τους εταίρους. Η VW ανακοίνωσε ότι θα εξετάσει εάν η κίνηση της Κίνας οδηγεί σε νέες επιλογές και ότι η υφιστάμενη κοινοπραξία της δεν πρόκειται να επηρεασθεί. Για την General Motors, η ανάπτυξη στην Κίνα έρχεται ως αποτέλεσμα συνεργασίας με τους εταίρους και ότι θα συνεχίσει προς αυτή την κατεύθυνση. Η Tesla αρνήθηκε να κάνει κάποιο σχόλιο.
Οι χαλαρότεροι κανονισμοί πιθανότατα θα εντείνουν τις πιέσεις στις κινεζικές εταιρείες αυτοκινήτων, επιφέροντας πλήγμα σε εταιρείες όπως η BYD που υποστηρίζεται από τον μεγαλοεπενδυτή Γουόρεν Μπάφετ. Επί χρόνια, ο επονομαζόμενος κανονισμός «50-50» ήταν η «ιερή αγελάδα» της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας και θεωρείτο αναγκαίο μέτρο που έδινε χρόνο στις κινεζικές εταιρείες να αποκτήσουν τεχνογνωσία και να χτίσουν τα δικά τους εμπορικά σήματα, προτού δώσουν στις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες απεριόριστη πρόσβαση στην αγορά.