Οι 4 στόχοι των Ελλήνων σχεδιαστών μόδας

Τόνωση της εγχώριας παραγωγής, επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, εξωστρέφεια και αύξηση των σημείων πώλησης
Δευτέρα, 26 Μαρτίου 2018 12:09
REUTERS/John Kolesidis

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected] 

Διεξόδους για την τόνωση της εγχώριας παραγωγής, για τη διενέργεια επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες, για νέες δράσεις εξωστρέφειας, καθώς και για την αύξηση των σημείων πώλησης ελληνικών designers brands, αναζητούν οι επιχειρηματίες της βιομηχανίας μόδας, σε μια συγκυρία που παρά την κάμψη της παραγωγικής δραστηριότητας (η σωρευτική κάμψη του όγκου παραγωγής από το 2010 ξεπερνά το 50%) το διψήφιο ποσοστό αύξησης των εξαγωγών (10,6% το 2017) καλλιεργεί προσδοκίες για συνέχεια του θετικού momentum. Το μακροοικονομικό περιβάλλον δείχνει σημάδια σταθεροποίησης ύστερα από τη μακρόχρονη κρίση -αν και οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης θέλουν λίγο χρόνο ακόμη για να θεωρηθούν βιώσιμοι- κι αυτό είναι που συντηρεί συγκρατημένη αισιοδοξία στους κόλπους της αγοράς μόδας. Εν όψει της 23ης Εβδομάδας Μόδας της Αθήνας, Αthens Xclusive Designers Week (AXDW), που θα πραγματοποιηθεί 29 Μαρτίου - 1 Απριλίου στο Ζάππειο Μέγαρο, με την υποστήριξη της «Ναυτεμπορικής» και του naftemporiki.gr, ως χορηγών επικοινωνίας, η «N» ζήτησε από τους επιχειρηματίες -εδραιωμένους στην αγορά, αλλά και νεότερους- να εκφράσουν τις εκτιμήσεις τους για την επόμενη μέρα στον κλάδο, σε μια εποχή διεθνοποίησης των brands, με τις νέες τεχνολογίες να αλλάζουν άρδην το τοπίο στη βιομηχανία. 

Κρατικός σχεδιασμός προώθησης

Γιώργος Ελευθεριάδης: Θα απαιτηθούν τουλάχιστον 3 με 4 έτη για να επανέλθουμε εκεί που περίπου βρισκόμασταν προ κρίσης

Ο Γιώργος Ελευθεριάδης, σχεδόν τρεις δεκαετίες στον χώρο της μόδας, με παρουσία και στο εξωτερικό, επισημαίνει στη «N» ότι έπειτα από μια μακρά περίοδο κρίσης, σχεδόν μιας δεκαετίας, με το περιβάλλον οικονομικής αστάθειας να αποτελεί τροχοπέδη στην προσπάθεια ανάκαμψης της αγοράς, «θα απαιτηθούν τουλάχιστον τρία με τέσσερα έτη για να επανέλθουμε εκεί που περίπου βρισκόμασταν προ κρίσης». Αναφέρει ως ανασταλτικό παράγοντα την περιορισμένη αγοραστική δύναμη του Έλληνα καταναλωτή που επηρεάζεται από τη «θηριώδη» φορολογία και το πρόβλημα της ανεργίας και των χαμηλών μισθών. «Οι αλλαγές που συνέβησαν μέσα σε αυτό το διάστημα είναι μεγάλες, με πρώτη την ενδυνάμωση των “mega brands” στις αγορές, καθώς εκμεταλλεύτηκαν τη διεθνή κρίση προς όφελός τους. Ακολούθως, οι νέες τεχνολογίες εξελίχθηκαν μέσα στην τελευταία 10ετία και είναι πολυδάπανες για μια ανεξάρτητη και μικρή επιχείρηση όπως οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις μόδας», σημειώνει χαρακτηριστικά περιγράφοντας το περιβάλλον που έχουν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρηματίες, μέσα στο οποίο πρέπει να αναπτύξουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα όπως η καινοτομία, η ποιότητα, οι προδιαγραφές, η αισθητική πρόταση και εν τέλει η αύξηση των σημείων πώλησης των ελληνικών designers brands. Ο κ. Ελευθεριάδης προσθέτει έναν πολύ σημαντικό παράγοντα, αυτόν του κρατικού σχεδιασμού προώθησης και υποστήριξης του εγχώριου προϊόντος στο εξωτερικό μιλώντας για μηχανισμούς που έχουν στη διάθεσή τους όλα τα προηγμένα κράτη, ώστε να διαθέτουν ισχυρή και ανταγωνιστική παρουσία στις διεθνείς αγορές. «Με έναν ρεαλιστικό υπολογισμό θα έλεγα ότι θα χρειαστούμε μια δεκαετία για να δούμε μια άλλη κατάσταση από αυτή που βρισκόμαστε σήμερα, αν όλα τα παραπάνω προχωρήσουν και εξελιχτούν θετικά», καταλήγει.

Καθυστερεί η άνθηση

Μάκης Τσέλιος: Μικρά δείγματα σε βιοτεχνικές μονάδες εξαγωγής δίνουν κάποιες ελπίδες για περαιτέρω ανάπτυξη

Ο Μάκης Τσέλιος, ένας από τους πιο δημοφιλείς Έλληνες σχεδιαστές, με περισσότερα από 40 χρόνια εμπειρίας στη μόδα, τονίζει στη «N» ότι η μόδα και όλο το κύκλωμα γύρω από αυτή τη βιομηχανία, επλήγησαν πρώτα ως είδος πολυτελείας. «Για τον λόγο αυτόν η ανάπτυξη και η τόνωση της επιχειρηματικότητας όπως και η οικονομική άνθηση, καθυστερεί», εξηγεί επισημαίνοντας ότι μικρά δείγματα σε βιοτεχνικές μονάδες εξαγωγής και ιδιαίτερες μικρές παραγγελίες με ποιοτικές κατασκευές δίνουν κάποιες ελπίδες για περαιτέρω ανάπτυξη. Σύμφωνα με τον κ. Τσέλιο, οι ελληνικές βιοτεχνίες έχουν συρρικνωθεί ενώ όπως σημειώνει «θα μπορούσαν με τη βοήθεια του κράτους να λειτουργούν πολλές μονάδες παραγωγής οι οποίες να έχουν τη δυνατότητα να είναι άρτια εξοπλισμένες με μηχανήματα σύγχρονα βάσει των διεθνών προδιαγραφών».

Καινοτόμες προτάσεις

Γόνος επιχειρηματικής οικογένειας με πολυετή παρουσία στη μόδα και ειδικότερα στο πλεκτό ένδυμα, η Ιωάννα Κουρμπέλα κάνει καριέρα τα τελευταία 15 χρόνια περίπου, με το δικό της ομώνυμο brand. Όπως σημειώνει στη «N», η τόνωση της επιχειρηματικότητας αλλά και η οικονομική ανάπτυξη αποτελούν επιτακτική ανάγκη του κλάδου ένδυσης, ο οποίος στατιστικά έχει εμφανίσει άνοδο από τον προηγούμενο χρόνο, με τον μέσο καταναλωτή να θέτει υψηλότερα standards από ό,τι στο παρελθόν. 

Ιωάννα Κουρμπέλα: Τα προϊόντα που δημιουργούμε όλοι μας είναι απαραίτητο να αφορούν τις διεθνείς αγορές.

«Αναφερόμενοι στη μόδα, είμαστε εξαρχής σε μια κατηγορία εκτός των βασικών αναγκών, οπότε σαφώς η ανάπτυξη είναι κάτι που προσμένουμε. Το δύσκολο περιβάλλον έχει κι ένα αισιόδοξο μήνυμα, ότι νέα παιδιά με πολύ καλή γνώση και θέληση δημιουργούν αποκτώντας εμπειρία μέσα στην κρίση. Ως αποτέλεσμα έχουμε καινοτόμες προτάσεις που προκαλούν το παγκόσμιο ενδιαφέρον», σημειώνει η κ. Κουρμπέλα. Προσθέτει ότι η μόδα διακατέχεται από την αξία της πολυπολιτισμικότητας και το ζητούμενο είναι να δημιουργήσεις κάτι που θα έχει αποδοχή καλλιτεχνική και παράλληλα θα έρθει να καλύψει μια οικουμενική ανάγκη. «Η δική μου τοποθέτηση ως δημιουργός είχε αυτή την πρόθεση εξ αρχής. Φαντάζομαι σε αυτό με έχει καθορίσει το γεγονός ότι γεννήθηκα και αναπτύχθηκα καλλιτεχνικά κάτω από τον βράχο της Ακρόπολης στην περιοχή της Πλάκας. Η οικογενειακή επιχείρηση στην οποία εντάχθηκα παρήγαγε εξολοκλήρου τα προϊόντα της στην Ελλάδα, συνθήκη την οποία συντηρούμε και διαφυλάττουμε έως και σήμερα. Τα προϊόντα που δημιουργούμε και σχεδιάζουμε όλοι μας είναι απαραίτητο να αφορούν τις διεθνείς αγορές ενώ παράλληλα να συντονίζονται με την τεχνολογική εξέλιξη που οφείλει να είναι συνυφασμένη με την ποιότητα». Η κ. Κουρμπέλα οραματίζεται την πατρίδα της ως βάση που μπορεί να αποτελεί πηγή έμπνευσης αλλά και έδρα παραγωγής όλων των ωραίων και μεγάλων οραμάτων και καταληκτικά σημειώνει ότι «η διεθνοποίηση είναι βασική προϋπόθεση για να μπορέσεις να προωθήσεις με σύγχρονους τρόπους το ελληνικό DNA κρατώντας την ταυτότητά σου, ενώ παράλληλα να την κάνεις εύκολα προσβάσιμη σε όλους».

H ΑΧDW

Τόνια Φουσέκη: Oι Έλληνες σχεδιαστές έχουν προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και οι τιμές τους θεωρούνται ανταγωνιστικές

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εξωστρέφεια αποτελεί στρατηγική τόσο των καταξιωμένων Ελλήνων σχεδιαστών όσο και των νεοεισερχόμενων και η ανάγκη υποστήριξης εκφράζεται και από τις δύο αυτές τάσεις, όπως τονίζει στη «N» η Τόνια Φουσέκη, επικεφαλής της AXDW, σημειώνοντας ότι η μεταβλητότητα της αγοράς επιτάσσει συνεχή αλληλεπίδραση των επαγγελματιών με τη διεθνή αγορά. Για τον λόγο αυτόν η διοργάνωση έχει υιοθετήσει διεθνείς πρακτικές. Στην τρέχουσα εβδομάδα μόδας, όπου οι εκδηλώσεις θα έχουν διάρκεια 5 ημέρες, αντί 4 που ήταν συνήθως, προγραμματίζονται δράσεις σε διάφορα μέρη της Αθήνας, από το εμπορικό κέντρο City Link και Κολωνάκι μέχρι το Ωδείο Αθηνών και το περιστύλιο του Ζαππείου. Οι παράλληλες διοργανώσεις είναι ένα concept που χαρακτηρίζει τις αντίστοιχες εβδομάδες μόδας του Παρισιού και του Μιλάνου και ανεβάζουν τον πήχη των προσδοκιών του κόσμου της μόδας για ένα γεγονός που θα έχει κάλυψη από συντάκτες μόδας που θα έρθουν στην Αθήνα από το Λονδίνο, το Μιλάνο, τη Γερμανία, τη Νέα Υόρκη ακόμη και την Κίνα.

Σύμφωνα με την κ. Φουσέκη, η διοργάνωση θα τηρήσει την παράδοση και θα φιλοξενήσει και ξένους επενδυτές. Οι 34 Έλληνες σχεδιαστές που θα συμμετέχουν στα show θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν πιθανές συνεργασίες με αγοραστές από την Κωνσταντινούπολη, το Βερολίνο, τη Φρανκφούρτη, το Μιλάνο και το Λονδίνο. «Οι Έλληνες σχεδιαστές μέσω της διοργάνωσης επιδιώκουν αναγνωρισιμότητα και συνεργασίες, από τοπικούς αγοραστές μέχρι buyers από το εξωτερικό», τονίζει η κ. Φουσέκη, η οποία χαρακτηρίζει ανταγωνιστικά τα ελληνικά brands, τόσο σε επίπεδο ποιότητας, σχεδιασμού και προδιαγραφών όσο και σε επίπεδο τιμών. «Oι Έλληνες σχεδιαστές έχουν προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και οι τιμές τους θεωρούνται ανταγωνιστικές στην Ευρώπη κι αυτό είναι προστιθέμενη αξία σύμφωνα με τους ξένους επενδυτές», αναφέρει χαρακτηριστικά.  [SID:11794928]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα