Του Βασίλη Κωστούλα
[email protected]
Η προληπτική πιστωτική γραμμή μετά το τέλος του προγράμματος τον Αύγουστο 2018 θα παρείχε ένα μαξιλάρι ασφαλείας και θα διατηρούσε το waiver για τις ελληνικές τράπεζες. Τα πλεονεκτήματα όμως τελειώνουν εκεί για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία έχει λάβει τις αποφάσεις της. Με τη διαφορά βεβαίως ότι δεν ανήκει στους πιστωτές του ελληνικού δημοσίου.
Πηγές της Κομισιόν στην πραγματικότητα προεξοφλούν την επίτευξη του στόχου δημιουργίας αποθεματικού της τάξης των 20 δις ευρώ από και για το ελληνικό δημόσιο, γεγονός που σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις θα καλύψει τις ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους έως το τέλος του 2019.
«Ο μηχανισμός της προληπτικής γραμμής έχει ούτως ή άλλως ισχύ έναν χρόνο», τονίζουν με νόημα, προτού υπογραμμίσουν μάλλον τον πυρήνα του προβλήματος για τα κράτη - μέλη της Ευρωζώνης: «θα χρειαστεί να την εγκρίνουν τα εθνικά κοινοβούλια και, ως ένα νέο είδος προγράμματος, θα δημιουργούσε ευρύτερα πολιτικά θέματα με επίδραση και στη συνέχιση της εφαρμογής μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα».
Παράλληλα, όπως τονίζουν οι πηγές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο σενάριο της προληπτικής γραμμής, οι θεσμοί θα στερούνταν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν το προσδοκώμενο αναξιοποίητο περίσσευμα -27 δις από τα 86 δις- του τρίτου προγράμματος για το reprofiling του ελληνικού χρέους στον ESM.
Αναφορικά με την αναμενόμενη απώλεια του waiver για τις ελληνικές τράπεζες, χωρίς κάποια μορφή προγράμματος για την Ελλάδα μετά τον Αύγουστο 2018, οι ίδιες πηγές αναγνωρίζουν ότι το waiver -το οποίο επιδρά στο κόστος δανεισμού στις τράπεζες, συν τοις άλλοις μειώνοντας την εξάρτηση από τον έκτακτο μηχανισμό της ακριβής χρηματοδότησης του ELA- είναι όντως χρήσιμο αλλά όχι τόσο σημαντικό κι εν πάση περιπτώσει όχι προτιμότερο.
Σημειωτέον, η ΕΚΤ έχει ταχθεί υπέρ μιας προληπτικής γραμμής για την Ελλάδα μετά το τέλος του προγράμματος. Καθοριστικό ρόλο στην τελική απόφαση αναμένεται να διαδραματίσει η τοποθέτηση της νέας γερμανικής κυβέρνησης.