Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η Ελλάδα είναι η 10η μεγαλύτερη τουριστική δύναμη μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, με βάση υπολογισμού τον αριθμό των διεθνών τουριστικών αφίξεων το 2016.
Πρόσφατα δημοσιοποιήθηκε η έκθεση του ΟΟΣΑ «Τουριστικές Τάσεις και Πολιτικές 2018», στην οποία -μεταξύ άλλων- γίνεται αναλυτική αναφορά στις χώρες του ΟΟΣΑ, την τουριστική πολιτική τους, αλλά και τα τουριστικά μεγέθη. Σύμφωνα με την έκθεση, η Ελλάδα το 2016 προσέλκυσε 28 εκατ. τουρίστες, 7,5% περισσότερους από το 2015. Οι διανυκτερεύσεις ανήλθαν σε 193,4 εκατ., 2,9% περισσότερες από το 2015. Τα μεγέθη αυτά κατατάσσουν την Ελλάδα στη 10η θέση της σχετικής κατάταξης, πίσω από Γαλλία, ΗΠΑ, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Μεξικό, Ιταλία, Τουρκία και Αυστρία.
Σύμφωνα πάντα με την ίδια έκθεση, η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία του τουρισμού στην Ελλάδα το 2016 ανήλθε σε 9,6 δισ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 6,4% της εθνικής ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας και στηρίζοντας 366.000 θέσεις εργασίας, δηλαδή μία στις δέκα θέσεις εργασίας στην Ελλάδα. Ο προϋπολογισμός του υπουργείου Τουρισμού το 2016 ανήλθε σε 49 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 26 εκατ. προήλθαν από τον τακτικό προϋπολογισμό (τα 10 εκατ. ευρώ από κρατικούς πόρους) για προωθητικές ενέργειες, και τα 13 εκατ. από ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση για υποδομές, καινοτομία, projects, δεξιότητες και στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Σχολιάζοντας την έκθεση του ΟΟΣΑ, ο Ανδρέας Ανδρεάδης, πρώην πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), έγραψε στον προσωπικό λογαριασμό του στο Twitter: «Η Ελλάδα 10η μεγαλύτερη παγκόσμια τουριστική δύναμη μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, μία “αναπνοή” από την 9η Αυστρία. Αναμφίβολα μία τεράστια εθνική επιτυχία του τουριστικού κόσμου της χώρας».
Γαστρονομικοί προορισμοί Εν τω μεταξύ, ο ΣΕΤΕ αναλαμβάνει πρωτοβουλίες εμπλουτισμού του τουριστικού προϊόντος, δημιουργώντας νέους προορισμούς, όπως είναι οι γαστρονομικοί. Ομιλώντας χθες στο SETE Workshop «Τουρισμός, γαστρονομία και τοπική ταυτότητα: μια ελληνική ματιά σε μια παγκόσμια τάση», ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γιάννης Ρέτσος ανακοίνωσε ένα νέο έργο, στο οποίο θα εργαστούν συστηματικά ο ΣΕΤΕ, το Ινστιτούτο ΣΕΤΕ και η Marketing Greece, το οποίο έχει τίτλο «Γαστρονομικοί Προορισμοί» και αποτελεί μία σύμπραξη με το Greek Gastronomy Guide.
Σκοπός των «Γαστρονομικών Προορισμών», όπως τόνισε ο κ. Ρέτσος, είναι «να δούμε στην πράξη την ποιοτική αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος -πιλοτικών προορισμών στην αρχή- μέσα από τη γαστρονομία» Όπως συμπλήρωσε, «θεωρούμε ότι πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό το εγχείρημα πρέπει να έχουν οι τοπικές γαστρονομικές κοινότητες, οι τοπικές κοινωνίες. Γι’ αυτό οι δράσεις του έργου θα συμβάλλουν στην ενδυνάμωση των γαστρονομικών κοινοτήτων, ώστε εκείνες να αποτελούν τον κύριο μοχλό ανάπτυξης και συγκρότησης της πολιτιστικής και της τουριστικής ταυτότητας του κάθε προορισμού».
Τέσσερις βασικοί άξονες
Το έργο έχει τέσσερις βασικούς στόχους:
* Ανάπτυξη της τοπικής γαστρονομικής ταυτότητας και ενίσχυση των συνεργασιών.
* Ενδυνάμωση της προστιθέμενης αξίας των προορισμών.
* Βελτίωση των χαρακτηριστικών της ζήτησης του τοπικού τουριστικού προϊόντος.
* Αύξηση αναγνωρισιμότητας του προορισμού, ως προς τη διάσταση της γαστρονομίας.
«Σε αυτό το πλαίσιο», σημείωσε ο κ. Ρέτσος, «δουλεύουμε εντατικά προς την κατεύθυνση της δημιουργίας μιας κοινωνικής συμμαχίας για τον τουρισμό. Η ενίσχυση των δεσμών μεταξύ του τουρισμού και της αγροδιατροφής, οι συνέργειες και η διασύνδεσή τους, προσφέρουν νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και προοπτικές βιώσιμης ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών».