Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Συνάντηση θα έχει σήμερα, Πέμπτη 1η Μαρτίου, ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής με εκπροσώπους των ναυτιλιακών εταιρειών Golden Star Ferries και Seajets, που εμπλέκονται σε έντονες επιχειρηματικές κόντρες στην ακτοπλοΐα.
Κόντρες που βγήκαν και επίσημα στον... αφρό, καθώς χθες το απόγευμα δόθηκαν δύο συνεντεύξεις Τύπου. Η μία από τον κ. Δημήτρη Στεφάνου της Golden Star Ferries και η άλλη από τους κ.κ. Μάριο Ηλιόπουλο, εκ μέρους της Sea Jets, και Γιάννη Δεπάστα, εκ μέρους της Aegean Speed Lines. Την ίδια ώρα που η κάθε πλευρά κατέθετε τις θέσεις της στο υπουργείο Ναυτιλίας έγινε ένα βήμα εκτόνωσης της κατάστασης, καθώς οι εκπρόσωποι της Golden Star Ferries δέχθηκαν την πρόταση που έγινε από το υπουργείο αναφορικά με την προσέγγιση των πλοίων της στη Σαντορίνη και διεκόπη η διαμαρτυρία (απεργία πείνας) του κ. Γιώργου Στεφάνου, συνιδρυτή της Golden Star Ferries. Το θέμα του λιμανιού της Σαντορίνης είναι η κορυφή του παγόβουνου στην επιχειρηματική κόντρα.
Το υπουργείο σε ανακοίνωσή του ανέφερε ότι με αφορμή τη δημοσιότητα που έδωσε η εταιρεία Golden Star Ferries στο θέμα σχετικά με τα δρομολόγια των πλοίων της και μετά από ενημέρωση που είχε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής από το δήμαρχο Σαντορίνης για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει το λιμάνι του νησιού, ο κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής ζήτησε από την αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου να στείλει τεχνικό κλιμάκιο στο νησί, ώστε να προσδιοριστεί το πρόβλημα και να βρεθεί λύση.
INTIME NEWS
Ο κ. Δημήτρης Στεφάνου, συνιδρυτής της Golden Star Ferries, αναφέρθηκε αναλυτικά στις θέσεις της εταιρείας αναφορικά με τη δρομολόγηση των δύο ταχύπλοων πλοίων και των δύο συμβατικών. Πάντως, το θέμα του λιμανιού της Σαντορίνης είναι η κορυφή του παγόβουνου στην επιχειρηματική κόντρα.
Στην ανακοίνωση προστίθεται ότι «παράλληλα ακολούθησαν συσκέψεις με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, υπηρεσιακούς παράγοντες, αλλά και με εκπροσώπους της εταιρείας. Στις συσκέψεις αποφασίστηκε να εκδοθεί πρώτα η τεχνική έκθεση για το λιμάνι της Σαντορίνης και στη συνέχεια να αναζητηθεί λύση για το θέμα των δρομολογίων. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διακοπεί η διαμαρτυρία του κ. Γιώργου Στεφάνου στο υπουργείο. Αύριο έχει οριστεί συνάντηση των εμπλεκομένων πλευρών προκειμένου να βρεθεί συμβιβαστική λύση μεταξύ των ενδιαφερομένων εταιρειών».
Να σημειωθεί ακόμη ότι νωρίς χθες το απόγευμα έδωσε συνέντευξη Τύπου ο κ. Δημήτρης Στεφάνου, συνιδρυτής της Golden Star Ferries, ο οποίος αναφέρθηκε αναλυτικά στις θέσεις της εταιρείας αναφορικά με τη δρομολόγηση των δύο ταχυπλόων πλοίων και των δύο συμβατικών και επανέλαβε ότι ο κ. Κουρουμπλής μεροληπτεί σε βάρος της εταιρείας του.
Ο κ. Στεφάνου υποστήριξε ότι η δρομολόγηση των δύο συμβατικών πλοίων στη γραμμή Ραφήνας - Ηρακλείου και το αντίστροφο είναι επέκταση δρομολογίου που είχε κατατεθεί εμπρόθεσμα και ως εκ τούτου νόμιμη. Για τη δρομολόγηση των ταχύπλοων υποστήριξε ότι ποτέ στο παρελθόν δεν απαγορεύτηκε η δρομολόγηση νέων πλοίων στην ακτοπλοΐα και εκπρόθεσμα, είτε πρόκειται για νεότευκτα είτε για second hand.
Λίγο αργότερα κοινή συνέντευξη Τύπου έδωσαν και οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών Sea Jets και Aegean Speed Lines, οι οποίοι «απάντησαν» στις διαμαρτυρίες τη Golden Star Ferries, καθώς εμπλέκονται ως ανταγωνίστριες εταιρείες στις δρομολογήσεις πλοίων της Golden Star Ferries.
Τόσο ο κ. Μάριος Ηλιόπουλος εκ μέρους της Sea Jets όσο και ο κ. Γιάννης Δεπάστας εκ μέρους της Aegean Speed Lines ζήτησαν να τηρηθούν οι νόμοι που, όπως υποστήριξαν, δεν επιτρέπουν εκπρόθεσμες δρομολογήσεις παρά μόνο εφόσον υπάρχουν συγκοινωνιακές ανάγκες, δεν διαταράσσονται οι ακτοπλοϊκές γραμμές και δεν γίνεται διάκριση σε βάρος των άλλων πλοιοκτητών.
«Η εκπρόθεσμη δρομολόγηση δύο ταχυπλόων και η δρομολόγηση των συμβατικών πλοίων από Ηράκλειο για Ραφήνα και το αντίστροφο δεν είναι με βάση τις παραπάνω τρεις παραδοχές νόμιμες. Μέχρι τώρα ο υπουργός και ο γενικός γραμματέας Ναυτιλίας τήρησαν τη νομιμότητα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ηλιόπουλος και πρόσθεσε ότι «δεν πρέπει να γίνονται διακρίσεις εις βάρος των πλοιοκτητών». «Ναι στα εκπρόθεσμα δρομολόγια εφόσον υπάρχουν γραμμές που δεν εξυπηρετούνται, κάτι που δεν συμβαίνει στην περίπτωση της Golden Star Ferries», υποστήριξε ο κ. Ηλιόπουλος.
Ο κ. Δεπάστας από την πλευρά του σημείωσε ότι η εταιρεία του έχει καταθέσει τα δρομολόγια εμπρόθεσμα από πέρυσι τον Ιανουάριο και πριν δύο μήνες ήρθε η Golden Star ferries και ζήτησε τη δρομολόγηση των ταχυπλόων της με την ίδια ακριβώς ώρα αναχώρησης από τον Πειραιά.
Ο Κώδικας δεοντολογίας του ΣΕΕΝ
Σύμφωνα με τον Κώδικα δεοντολογίας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), τα μέλη του δεν θα πρέπει να δέχονται να συνεξετάζονται αιτήματα ταχύπλοων και συμβατικών πλοίων, γιατί τα συμβατικά είναι συνήθως σε μία γραμμή όλο τον χρόνο, ενώ τα ταχύπλοα δραστηριοποιούνται συνήθως τρεις με τέσσερις μήνες μόνο το καλοκαίρι.
Ο κ. Ηλιόπουλος ρωτήθηκε σχετικά από τη «Ν» για το θέμα του Κώδικα και απάντησε ότι πέρυσι η εταιρεία του είχε ζητήσει για έναν μήνα έκτακτη δρομολόγηση ταχύπλοου με προορισμό τη Μύκονο λόγω μη λειτουργίας του αεροδρομίου, όμως η Golden Star Ferries εξέφρασε αντίρρηση «συνεξετάζοντας» το συμβατικό πλοίο που ήδη είχε η ίδια δρομολογημένο εμπρόθεσμα.
Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, η αρχή αυτή του ΣΕΕΝ δεν είναι και αρχή του ΣΑΣ, το οποίο έχει ως κανόνα ένα πλοίο που έρχεται να δρομολογηθεί σε μία γραμμή εκπρόθεσμα να φεύγει είτε μία ώρα νωρίτερα από το πρώτο δρομολόγιο πλοίου που έχει καταθέσει εμπρόθεσμα τα δρομολόγιά του, είτε μισή ώρα αργότερα, για να μη διαταράσσεται η λειτουργία των πλοίων των εταιρειών που έχουν δηλώσει εμπρόθεσμα τα δρομολόγια.
Να σημειωθεί ότι η προσφυγή για το θέμα των ταχύπλοων στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους κρίθηκε από το ΣΑΣ αναγκαία, καθώς μετά την πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση για τον χρόνο δήλωσης των δρομολογίων των ταχύπλοων δημιουργήθηκε νομικό κενό που έπρεπε τυπικά να καλυφθεί με γνωμοδότηση του ΝΣΚ.
Ωστόσο, εδώ και δύο μήνες δεν έχει καθαρογραφεί ακόμη η απόφαση του ΝΣΚ! Από την πλευρά του ο κ. Ηλιόπουλος ζήτησε ένορκη διοικητική εξέταση γιατί, όπως υποστήριξε, σημειώθηκε διαρροή αναφορικά με την απόφαση, γεγονός που είναι παράνομο.