Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σύσκεψη πραγματοποιείται στο Υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να εξετασθεί το όλο θέμα που έχει δημιουργηθεί με τον πλοιοκτήτη Γιώργο Στεφάνου της Golden Star Ferries που διαμαρτύρεται με «απεργία πείνας» από το απόγευμα της Τρίτης έξω από το γραφείο του Υπουργού Ναυτιλίας για την στάση του Π. Κουρουμπλή στο αίτημα της εταιρείας του να δρομολογήσει ένα συμβατικό πλοίο στη γραμμή Ραφήνα - Ηράκλειο - Κρήτης και το αντίστροφο.
Στη σύσκεψης θα προεδρεύσει ο υφυπουργός Νεκτάριος Σαντορινιός ενώ θα συμμετάσχει και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης ο οποίος εκπροσωπεί το σύνολο του ακτοπλοϊκού κλάδου και αναμένεται ότι θα συμβάλει στην εξεύρεση μιας κοινά αποδεκτής λύσης.
Ο κ. Στεφάνου εγκαλεί τον Υπουργό ότι μεροληπτεί σε βάρος της εταιρείας του, ενώ ο κ. Κουρουμπλής ζητεί από την πλευρά του περιθώριο λίγων ημερών για να διευθετηθούν κάποια θέματα που έχουν σχέση με την καταλληλότητα του λιμανιού της Σαντορίνης.
Οι εντάσεις πάντως γύρω από τα δρομολόγια της Golden Star Ferries είναι ενδεικτικές του έντονου ανταγωνισμού που επικρατεί στον ακτοπλοϊκό κλάδο οποίος προσελκύει τα τελευταία δυο χρόνια νέα πλοία και επενδύσεις.
Παράλληλα υπογραμμίζουν και τα προβλήματα του θεσμικού πλαισίου και της ανάγκης περαιτέρω απελευθέρωσης του, καθώς όπου ο νόμος είναι σαφής όλα λειτουργούν σωστά ενώ όπου η εξέλιξη κάποιων θεμάτων εναπόκεινται αποφάσεις Υπουργών συνήθως παρουσιάζονται εντάσεις.
Πώς όμως έχει η όλη υπόθεση
Η Golden Star Feries είχε καταθέσει στην τελευταία συνεδρίαση του ΣΑΣ τον περασμένο Δεκέμβριο αιτήματα για τη δρομολόγηση δύο συμβατικών της πλοίων από Ραφήνα για Κυκλάδες και Ηράκλειο Κρήτης και για τη δρομολόγηση δύο ταχύπλοων (τα οποία αγόρασε το Νοέμβριο του 2017), από Ραφήνα προς Κυκλάδες και Πειραιά και το αντίστροφο.
INTIME NEWS/ΤΖΑΜΑΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Για το πρώτο αίτημα το ΣΑΣ γνωμοδότησε θετικά με την «υποσημείωση» να συμφωνηθούν οι ώρες αφιξοαναχωρήσεων των δύο πλοίων με τις τοπικές λιμενικές αρχές και σύμφωνα με τους «κανόνες του ΣΑΣ». Για το δεύτερο αίτημα αποφάσισε αναβολή μέχρι να αποφανθεί το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους κατά πόσο μπορεί να γίνει δεκτή η εκπρόθεσμη αίτηση δρομολόγησης των ταχύπλοων.
Επίσης υπάρχει αντίδραση από άλλη ακτοπλοϊκή η οποία επικαλούμενη τη νομοθεσία που αναφέρει ότι έκτακτη δρομολόγηση γίνεται δεκτή από τον Υπουργό υπό προϋποθέσεις και εφόσον υπάρχουν συγκοινωνιακές ανάγκες, υποστηρίζει ότι στις εν λόγω γραμμές υπάρχει ήδη υπερεπάρκεια πλοίων.
Βέβαια η πρόβλεψη του νόμου περί συγκοινωνιακών αναγκών προσφέρεται για πολλαπλές ερμηνείες.
Για την περίπτωση των δύο συμβατικών πλοίων, η Golden Star Ferries υποστηρίζει ότι για πρώτη φορά το Υπουργείο συνεξετάζει δρομολόγια συμβατικών και ταχυπλόων από το ίδιο λιμάνι, κάτι που δεν συνέβη στο παρελθόν σε άλλες περιπτώσεις.
Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τον κώδικα δεοντολογίας του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) τα μέλη του δεν θα πρέπει να δέχονται να συνεξετάζονται αιτήματα ταχύπλοων και συμβατικών πλοίων γιατί τα συμβατικά είναι συνήθως σε μία γραμμή όλο τον χρόνο, ενώ τα ταχύπλοα δραστηριοποιούνται συνήθως τρεις με τέσσερις μήνες μόνο το καλοκαίρι.
Η αρχή αυτή του ΣΕΕΝ δεν είναι όμως και «αρχή» του ΣΑΣ, το οποίο έχει ως κανόνα ένα πλοίο που έρχεται να δρομολογηθεί σε μία γραμμή εκπρόθεσμα να φεύγει είτε μία ώρα νωρίτερα από το πρώτο δρομολόγιο πλοίου που έχει καταθέσει εμπρόθεσμα τα δρομολόγια του, είτε μισή ώρα αργότερα, για να μην διαταράσσεται η λειτουργία των ποίων των εταιρειών που έχουν δηλώσει εμπρόθεσμα τα δρομολόγια.
Σημειώνεται εδώ ότι, υπάρχουν αντιδράσεις για την δρομολόγηση του συμβατικού πλοίου από ανταγωνίστριες εταιρείες οι οποίες έχουν καταθέσει εμπροθέσμως τα δρομολόγια τους και επισημαίνουν ότι δεν θα πρέπει σύμφωνα με τις αρχές του ΣΑΣ να εμποδίζονται στην άσκηση τους από εκπρόθεσμες δρομολογήσεις.
Στην περίπτωση λοιπόν της δρομολόγησης του συμβατικού πλοίου της Golden Star Ferries στη γραμμή Ηράκλειο-Κυκλάδες-Ραφήνα, λόγω της αντίδρασης άλλης ακτοπλοϊκής, ο κ. Κουρουμπλής πρότεινε στους αδελφούς Στεφάνου να φεύγει το πλοίο είτε στις 6.30 το πρωί (μία ώρα πριν το πρώτο ταχύπλοο) είτε στις 9.30 το πρωί (μισή ώρα μετά το δεύτερο ταχύπλοο).
Στο πρώτο ΣΑΣ που θα γίνει (μάλλον αρχές Μαρτίου) να έρθουν και να ζητήσουν τροποποίηση του δρομολογίου όπως έχουν το δικαίωμα. Η Golden Star αρχικά δεν δέχθηκε την πρόταση αυτή. Μετά όμως από ένα μήνα περίπου τελικά την αποδέχτηκε και κατάθεσε νέα πρόταση για την ώρα δρομολόγησης του πλοίου σύμφωνα με την πρόταση Κουρουμπλή. Ενώ λοιπόν όλα είχαν συμφωνηθεί την Τρίτη ο κ. Κουρουμπλής, ζήτησε περιθώριο δυο τριών ημερών γιατί όπως ανέφερε ήδη η «Ν» προέκυψαν δυο θέματα που πρέπει να εξετασθούν.
Το πρώτο αφορά επιστολή που έφτασε στο γραφείο του από την εταιρεία Hellenic Seaways η οποία υποστηρίζει ότι έτσι όπως εγκρίνονται τα δρομολόγια, για ένα διάστημα, στο λιμάνι της Σαντορίνης θα μπαίνουν ταυτόχρονα το πλοίο της HSW και της Golden Star Ferries.
Ο Υπουργός επικαλείται επιστολή του δημάρχου Σαντορίνης που σημειώνει ότι έχει υποστεί καθίζηση ο ένας λιμενοβραχίονας στο λιμάνι του νησιού και υπάρχει πρόβλημα με την προσέγγιση των πλοίων.
Ο κ. Κουρουμπλής έδωσε εντολή να επισκεφθεί τη Σαντορίνη ειδικός λιμενολόγος να εκτιμήσει την κατάσταση και τις αμέσως επόμενες ημέρες θα λάβει τις οριστικές αποφάσεις.
Να σημειωθεί ότι η προσφυγή για το θέμα των ταχύπλοων στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους κρίθηκε από το ΣΑΣ αναγκαία καθώς μετά την πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση για τον χρόνο δήλωσης των δρομολογίων των ταχύπλοων δημιουργήθηκε νομικό κενό που έπρεπε τυπικά να καλυφθεί με γνωμοδότηση του ΝΣΚ.
Ωστόσο εδώ και δυο μήνες δεν έχει καθαρογραφεί ακόμη η απόφαση του ΝΣΚ!