Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Χωρίς το ελληνικό «dna», αλλά με ισχυρό διεθνές αποτύπωμα μένει η μπίρα Φιξ μετά την απόκτηση του 100% του ελέγχου της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας από τον όμιλο της Carlsberg Group.
Ειδικότερα, όπως γνωστοποίησε χθες ο ισχυρός όμιλος απέκτησε το υπόλοιπο 49% των μετοχών που κατείχαν ο Γιάννης Χήτος (25%) και τα αδέλφια Ηλίας και Γιώργος Γκρέκης (12% έκαστος).
Σχολιάζοντας ο CEO του Group Cees’t Hart «η Ολυμπιακή Ζυθοποιία είναι μια ιστορική ελληνική εταιρεία και ένας πολύ ισχυρός παίκτης στην ελληνική αγορά. Ως εκ τούτου είναι ένα θετικό και λογικό επόμενο βήμα αυτό που ανακοινώνουμε, ενισχύοντας την παρουσία μας στη Νότια Ευρώπη».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εν λόγω εξέλιξη δεν φέρεται να έχει κάποια άμεση επίδραση ως προς τη λειτουργία της εταιρείας, ενώ από τη πλευρά του ο επικεφαλής στην Ελλάδα Dejan Beko αναφέρει στη «Ν» ότι «η εξαγορά του 100% της εταιρείας αποτελεί μέρος της αρχικής συμφωνίας. Διατηρούμε την εμπιστοσύνη μας στην Ελλάδα και στο επιχειρείν στη χώρα. Στόχος μας είναι η περαιτέρω ανάπτυξη του ισχυρού ελληνικού προϊοντικού χαρτοφυλακίου μας, το οποίο περιλαμβάνει αυτή τη στιγμή 10 τοπικώς παραγόμενα προϊόντα, ενώ θα συνεχίσουμε να συνεισφέρουμε στην εξέλιξη της εγχώριας αγοράς μπίρας, στην περαιτέρω διείσδυση στις αγορές του εξωτερικού και στην προσφορά εναλλακτικών επιλογών στους καταναλωτές».
Αναφορικά με τον σχεδιασμό ανάπτυξης της εταιρείας για το επόμενο διάστημα, όπως έχει ήδη αναφέρει ο κ. Beko, περιλαμβάνει κινήσεις ενίσχυσης των εξαγωγών, η οποία αναμένεται να επιτευχθεί και μέσω συμφωνιών για παραγωγή κωδικών για άλλες εταιρείες του ομίλου, ενώ και η κατηγορία των αναψυκτικών βρίσκεται στο μικροσκόπιο προκειμένου να διευρυνθεί η γκάμα των προϊόντων.
Επενδυτικά, το πλάνο της εταιρείας με ορίζοντα το 2019 προβλέπει κεφάλαια ύψους 45 εκατ. ευρώ, μέρος των οποίων, ήτοι τα 3,2 εκατ. ευρώ, ήδη αξιοποιήθηκαν για τη νέα γραμμή παραγωγής στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, που εγκαινιάστηκε το φθινόπωρο του 2017. Να σημειωθεί ότι η Ολυμπιακή Ζυθοποιία είναι, βάσει μεριδίου αγοράς, η δεύτερη μεγαλύτερη ζυθοποιία στην Ελλάδα, έχοντας κάτω από την «ομπρέλα» της brands όπως Μύθος, FIX, Kaiser και Henninger. Ειδικότερα, η πορεία των μεγεθών της ζυθοποιίας το 2017, σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει, κινήθηκε μπροστά από τις επιδόσεις της προηγούμενης χρονιάς, με το μερίδιο αγοράς να διαμορφώνεται στο 31,6%, (YTD Αύγουστος 2017). Υπενθυμίζεται ότι η Ολυμπιακή Ζυθοποιία έκλεισε το 2016 εμφανίζοντας έσοδα 146,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά περίπου 15% κυρίως λόγω του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, και κέρδη προ φόρων 1,8 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι η Ολυμπιακή Ζυθοποιία προέκυψε από τη συγχώνευση των Μύθος (θυγατρική του ομίλου Carlsberg) και Ολυμπιακής στα τέλη του 2015. Διαθέτει δύο ζυθοποιεία σε περιοχές της Θεσσαλονίκης και της Εύβοιας. Απασχολεί περίπου 450 εργαζόμενους στην Ελλάδα και διαθέτει ευρύ δίκτυο πωλήσεων σε 90.000 διαφορετικά σημεία.
Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι η ιστορία του brand ΦΙΞ «μετρά» πάνω από 150 χρόνια, καθώς η εταιρεία ιδρύθηκε το 1864 από τον βαυαρικής καταγωγής Γιόχαν Καρλ Φιξ και ήταν η πρώτη ζυθοποιία μεγάλης κλίμακας της Ελλάδας. Ως προμηθευτής της βασιλικής αυλής στην Ελλάδα μπόρεσε η επιχείρηση επί περίπου 100 χρόνια να διατηρήσει μια μονοπωλιακή θέση στην αγορά. Η εταιρεία απέκτησε ιδιόκτητο εργοστάσιο στη Λεωφόρο Συγγρού το 1893. Έπειτα από επενδύσεις ξένων ανταγωνιστών στην Ελλάδα η εταιρεία έπεσε σε κρίση και χρεοκόπησε το 1983. Το όνομα περιήλθε στην ιδιοκτησία της Εθνικής Τράπεζας, η οποία το πώλησε στην εταιρία Δ. Κουρτάκη το 1995. Το 2009 οι τρεις επιχειρηματίες, Γιάννης Χήτος και οι Ηλίας & Γιώργος Γκρέκης, εξαγοράζουν την εταιρεία Ολυμπιακή Ζυθοποιία, μαζί με το σήμα της FIX Hellas. Το επαναλανσάρισμα του ιστορικού σήματος έγινε την άνοιξη του 2010, ενώ το 2012 ξεκινάει η εξαγωγική δραστηριότητα. Το 2015 οι εταιρείες Ολυμπιακή Ζυθοποιία και Μύθος Ζυθοποιία συγχωνεύονται, δι’ απορροφήσεως της Μύθος Ζυθοποιίας από την Ολυμπιακή Ζυθοποιία και δημιουργείται το νέο σχήμα.