Οριακή αύξηση της αξίας της αγοράς (0,46%) χαρακτήρισε το 2005 τον κλάδο των μεταφορών & logistics, έναντι της μεγάλης ανάπτυξης που βίωσε κατά την περίοδο προετοιμασίας και τέλεσης των Ολυμπιακών Αγώνων, δηλαδή το 2004/2003 (+12,8%) και το 2003/2002 (+12,3%).
Ωστόσο, η διατήρηση της αξία της αγοράς στα –υψηλά- επίπεδα του 2004 είναι ενθαρρυντική για τον κλάδο, γεγονός το οποίο οι αναλυτές της Hellastat χαρακτηρίζουν ως βαρόμετρο με θετικές ενδείξεις για επιχειρηματική δραστηριότητα γενικότερα:
«Σε εταιρικό επίπεδο, το 85% των επιχειρήσεων του δείγματος (συνολικά 182) παρουσίασε αύξηση του κύκλου εργασιών, έναντι 14,4% που υπέστησαν πτώση.
Η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων (85%) εμφάνισε θετικά αποτελέσματα το 2005, ωστόσο μόνο οι 32 (15%) βελτίωσαν τα κέρδη της προηγούμενης χρονιάς, 32 υπέστησαν μείωση ενώ 117 προέρχονται από ζημιογόνο χρήση. Τα συνολικά κέρδη του κλάδου (€54,58 εκ.) αυξήθηκαν μόλις κατά 3,5%, αντανακλώντας την ένταση του ανταγωνισμού στη μετα-ολυμπιακή περίοδο. Σε αυτό το συμπέρασμα οδηγεί άλλωστε η οριακά θετική μέση αύξηση κερδών 05/04 (0,5%), και η σταθερά φθίνουσα πορεία του περιθωρίου ΚΠΦ (από 2,7% το 2003 σε 2,3% το 2005).
Επισημαίνουμε την ενδυνάμωση της θέσης των μικρών «παικτών» στα κέρδη του κλάδου, καθώς, η μέση βελτίωση κατά 7,6% την περίοδο 05/04 (έναντι 0,5% για το σύνολο του κλάδου) αυξάνει τη συμμετοχή τους στα συνολικά κέρδη από 56% το 2004 σε 58,4% το 2005. Ωστόσο, η αδυναμία της πλειοψηφίας των μικρών εταιρειών να αναπτυχθούν στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών (συνδυασμός οδικής-θαλάσσιας-σιδηροδρομικής μεταφοράς χωρίς μεταφόρτωση) λειτουργεί ανασχετικά στην αναπτυξιακή τους πορεία, σε σχέση με την αυξανόμενες απαιτήσεις του διεθνούς εμπορίου.
Η σχέση των ξένων ως προς τα ίδια κεφάλαια διαχρονικά βελτιώνεται, από 3,71 προς 1 το 2003 σε 3,15 προς 1 το 2005, καθώς η σημαντική βελτίωση της κερδοφορίας το Ολυμπιακό έτος αύξησε τη συμμετοχή των αποθεματικών και σωρευμένων κερδών, στα συνολικά κεφάλαια, από 6,5% το 2003 σε 10,2% το 2005, παρά την αύξηση των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων κατά 14,3% την τριετία (μέση αύξηση).
Σε τροχιά ανάπτυξης ο κλάδος
H στρατηγική του outsourcing και η ανάπτυξη του θεσμού των 3PL υπηρεσιών εμφανίζει έντονη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Όμως ο θεσμός βρίσκεται ακόμα σε χαμηλά επίπεδα διείσδυσης σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ περαιτέρω ανάπτυξη ανακόπτεται από τη μη χρησιμοποίηση λύσεων logistics από τους δημόσιους οργανισμούς και υπηρεσίες.
Παράγοντες της αγοράς εκφράζουν τον προβληματισμό τους για τις τιμές των ακινήτων σε περιοχές όπου υπάρχει αυξημένη ζήτηση για αποθηκευτικούς χώρους –κοντά στους οδικούς άξονες- αλλά και για την άνοδο της τιμής του πετρελαίου, η οποία αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε αύξηση των μεταφορικών εξόδων και συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους.
Βήματα για τη βελτίωση των υποδομών
Ευκαιρία για μετατροπή των λιμένων της χώρας σε σύγχρονα εμπορευματικά κέντρα, και κατ’ επέκταση της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο της Ν.Α. Ευρώπης, αποτελεί το πρωτόκολλο χρηματοδότησης που υπεγράφη μεταξύ του ΥΕΝ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων τον Ιούλιο του 2005. Αρκετά επενδυτικά έργα έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον ασιατικών εταιρειών διαχείρισης λιμανιών, αλλά και Ελλήνων κατασκευαστών, και έχουν ήδη ενταχθεί στο πακέτο χρηματοδότησης.
Η διενέργεια των μεταφορών θα ευνοηθεί και από την κατασκευή των 6 μεγάλων οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης που προωθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ (Ιόνια Οδός, Ε65, υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης, Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, Μαλιακός-Κλειδί και Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα), κάτι που θα συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας των οδικών συνδέσεων, μείωση των χρόνων παράδοσης κλπ.
Επίσης ο Ν. 3335/05 καθορίζει το οργανωτικό και θεσμικό πλαίσιο των εμπορευματικών κέντρων, θέτοντας τις βάσεις για δημιουργία σύγχρονων διαμετακομιστικών σταθμών. Π.χ. η κατασκευή του κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, προϋπολογισμού €150 εκ., θα επιτρέψει στις εταιρείες του κλάδου να εκμεταλλευθούν τις εγκαταστάσεις του και τις συνδέσεις με τους οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες της χώρας, με θετικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα, στους χρόνους παραδόσεων, στην εξοικονόμηση κόστους και στον εξορθολογισμό των μεταφορών. Η συγκέντρωση των διαδικασιών μεταφορών-logistics σε μια ενιαία περιοχή θα συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος και θα αποσυμφορήσει το υπάρχον υποβαθμισμένο οδικό δίκτυο, ενισχύοντας παράλληλα τη διενέργεια συνδυασμένων μεταφορών».