Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Πρώτη δύναμη στα bulkers και στα δεξαμενόπλοια, δεύτερη στα πλοία μεταφοράς LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου), τρίτη στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τέταρτη στα πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG) και πρώτη δύναμη παγκοσμίως στο σύνολο του στόλου, με βάση υπολογισμού τη χωρητικότητα (Gross Tonage), είναι η ελληνόκτητη ναυτιλία στις αρχές του 2018, σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκε η Vesselsvlaue.com για λογαριασμό της «Ναυτεμπορικής», λίγες ημέρες πριν από την ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), η οποία θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου. Στη συνέλευση ο πρόεδρός της Θεόδωρος Βενιάμης αναμένεται να παρουσιάσει αναλυτικά τις θέσεις του ελληνικού εφοπλισμού για τεκταινόμενα στην παγκόσμια ναυτιλία αλλά και την ελληνική οικονομία και παράλληλα θα δώσει το στίγμα της πορείας των διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα θέματα φορολογίας, οι οποίες κινούνται σε θετική κατεύθυνση προς όφελος του κλάδου και της χώρας.
Παράλληλα, στη συνέλευση θα γίνει ενημέρωση για την πορεία της εθελοντικής συνεισφοράς των Ελλήνων εφοπλιστών στα έσοδα του κράτους, ενώ τέλος θα πραγματοποιηθούν και εκλογές για την ανάδειξη νέου διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης για την επόμενη τριετία. Πρόεδρος της ΕΕΕ αναμένεται να επανεκλεγεί για τέταρτη θητεία ο κ. Θεόδωρος Βενιάμης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Vesselsvalue.com, ο ελληνόκτητος στόλος αποτελείται από 4.624 πλοία, συνολικού tonnage 218.820.527 gt και αξίας 99,589 δισ. δολ.
Ξηρού φορτίου Εξ αυτών των πλοίων τα 2.214, το 47,88% του συνόλου, είναι πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, συνολικής χωρητικότητας 97.579.734 gt και αξίας 35,735 δισ. δολ. Περισσότερα πλοία bulkers (σε αριθμό) διαθέτει η Κίνα (1.910 πλοία), αλλά η συγκεκριμένη χώρα βρίσκεται στην τρίτη θέση με βάση το tonnage. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία με 1.823 πλοία, χωρητικότητας 87.988.178 gt και αξίας 38,327 δισ. δολ. Η Κίνα όπως προαναφέρθηκε βρίσκεται στην τρίτη θέση με 1.910 πλοία, 85.151.328 gt και αξίας 29,380 δισ. δολ. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Νότια Κορέα με 403 πλοία, 29.041.826 gt και αξίας 9,498 δισ. δολ και στην πέμπτη θέση η Σιγκαπούρη με 527 πλοία, 27.388.143 gt και αξίας 10,859 δισ. δολ.
Δεξαμενόπλοια
Τα ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια ανέρχονται σε 1.530 και αποτελούν το 33,08% του συνόλου του ελληνόκτητου στόλου. Είναι συνολικής χωρητικότητας 87.641.381 gt και αξίας 35,827 δισ. δολ. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Κίνα με 992 δεξαμενόπλοια, χωρητικότητας 34.355.425 gt και αξίας 18,628 δισ. δολ. και στην τρίτη θέση οι ΗΠΑ με 507 δεξαμενόπλοια, 27.0673.711 gt και αξίας 16,050 δισ. δολ. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Ιαπωνία με1.079 πλοία, 25.978.040 gt και αξίας 18,138 δισ. δολ και την πέμπτη θέση καταλαμβάνει η Σιγκαπούρη με 1.006 πλοία, 23.635.651 gt και αξίας 15,488 δισ. δολ.
Εμπορευματοκιβωτίων
Στην τρίτη μεγάλη κατηγορία πλοίων, τα containerships, η ελληνική πλοιοκτησία ελέγχει 412 πλοία, 21,109.898 gt και αξίας 8,180 δισ. δολ και καταλαμβάνει την τρίτη θέση της σχετικής κατάταξης.
Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Γερμανία, η οποία ελέγχει έναν στόλο από 1.106 πλοία, 45.678.515 gt κι αξίας 18,143 δισ. δολ. Τη δεύτερη θέση καταλαμβάνει η Κίνα με 690 πλοία, 38.058.118 gt χωρητικότητας και αξίας 19,802 δι. δολ. Στην τρίτη είναι η χώρα μας και ακολουθεί η Δανία με 267 πλοία, 21.094.201 gt και αξίας 8,742 δισ. δολ. και την πεντάδα συμπληρώνει η Ιαπωνία με 308 πλοία, χωρητικότητας 20.458.026 gt και αξίας 10,637 δισ. δολ.
Φυσικού αερίου
Τέλος, στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) την πρώτη θέση κατέχει η Ιαπωνία με 115 πλοία, 12,063.136 gt και αξίας 14,587 δισ. δολ και στη δεύτερη θέση βρίσκεται η χώρα μας με 80 πλοία, χωρητικότητας 8.567.508 gt και αξίας 13,514 δισ. δολ. Στην τρίτη βρίσκεται η Νότια Κορέα, στην τέταρτη το Ηνωμένο βασίλειο και στην πέμπτη η Νορβηγία.
Ρίχνοντας μια ματιά στους βασικούς ανταγωνιστές της ελληνικής πλοιοκτησίας σε κάθε κατηγορία πλοίων, να σημειώσουμε ότι η Ιαπωνία είναι μια μεγάλη νησιωτική χώρα, μεγαλύτερος καταναλωτή LNG στον κόσμο, ενώ επίσης είναι παγκόσμια οικονομική δύναμη. Επίσης, η Κίνα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον πλανήτη και το μεγαλύτερο «εργοστάσιο» παραγωγής προϊόντων, η Γερμανία είναι πολύ μεγάλη βιομηχανική δύναμη και η Νορβηγία παραγωγός πετρελαίου και φυσικού αερίου. Με βάση τα παραπάνω είναι εμφανής ο στρατηγικός ρόλος του ελληνόκτητου στόλου στη μεταφορά του εμπορίου και της ενέργειας παγκοσμίως και στην Ε.Ε., η οποία εξαρτάται από τη ναυτιλία για τη μεταφορά του 75% του διεθνούς της εμπορίου.
Ναυτιλιακό συνάλλαγμα
Η ναυτιλία παραμένει ένας από τους δύο πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, καθώς επί δεκαετίες συνεισφέρει σταθερά στην ελληνική οικονομία με ποικίλους τρόπους, προβάλλοντας ταυτόχρονα το προφίλ της χώρας διεθνώς. Οι εισροές από τη ναυτιλία στο ισοζύγιο πληρωμών ανέρχονται περίπου στα 136 δισεκατομμύρια ευρώ για τα έτη 2007-2016.
Η επιβολή των capital controls είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί το 2016 σημαντικά η εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος, τάση που αντιστράφηκε το 2017. Αξίζει να σημειωθεί ότι το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2017 τα έσοδα από τις μεταφορές σύμφωνα με τα στοιχεία του Ισοζυγίου της Τράπεζας της Ελλάδος ανήλθαν στα 8.332,0 εκατ. ευρώ έναντι 7.087,1 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2016 και των 9.313,1 εκατ. ευρώ το 2015.
Οι εισπράξεις από υπηρεσίες μεταφορών αυξήθηκαν κατά 17,6% σε τρέχουσες τιμές το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2017 σημειώνει η Τράπεζα της Ελλάδος και προσθέτει ότι συνέβαλλαν αποφασιστικά στην αύξηση του πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία απασχολεί περίπου 200.000 άτομα, ενώ η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) έχει επανειλημμένα υπογραμμίσει τη δυνατότητα της βιομηχανίας να προσφέρει επιπλέον ευκαιρίες απασχόλησης στους Έλληνες, για μια σταδιοδρομία στη θάλασσα μέσα σε ένα διεθνώς ανταγωνιστικό πλαίσιο.