Σε θετικούς ρυθμούς επέστρεψαν τα σούπερ μάρκετ έπειτα από 7 έτη

Παραμένουν υψηλή φορολογία - ανεργία, περιορισμένη αγοραστική δύναμη, υφεσιακό περιβάλλον
Τρίτη, 16 Ιανουαρίου 2018 12:22
EPA/JULIANΒ STRATENSCHULTE

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Nielsen, «αυτή η θετική τάση οδηγείται κυρίως από την επίδοση της αγοράς από τα μέσα του Σεπτεμβρίου κι έπειτα, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, οπότε και εμφανίζονται για πρώτη φορά θετικές τάσεις σε επίπεδο ετήσιας απόδοσης (YTD) στην αγορά, έπειτα από πολλά χρόνια αρνητικών τάσεων».

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Θετικά γύρισε ο τζίρος των σούπερ μάρκετ το 2017, έπειτα από μία επταετία πτωτικής πορείας και σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Nielsen η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου το 2017 (περιλαμβάνονται καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., σε ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη, εξαιρουμένων των νησιών) εμφάνισε ενισχυμένη εικόνα πωλήσεων, με την αξία να καταγράφει αύξηση 1,6% έναντι του 2016.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Nielsen, «αυτή η θετική τάση οδηγείται κυρίως από την επίδοση της αγοράς από τα μέσα του Σεπτεμβρίου κι έπειτα, σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, οπότε και εμφανίζονται για πρώτη φορά θετικές τάσεις σε επίπεδο ετήσιας απόδοσης (YTD) στην αγορά, έπειτα από πολλά χρόνια αρνητικών τάσεων». Κατά την περσινή χρονιά, με βάση πάντα τα στοιχεία της Nielsen, ιδιαίτερα θετική συμβολή στη συνολική εικόνα έχουν τα φρέσκα/χύμα προϊόντα, τα οποία εμφανίζουν τη μεγαλύτερη αύξηση κατά 3,6%, ενώ η ευρύτερη κατηγορία των επονομαζόμενων ταχυκίνητων (FMCGs) κατέγραψε πιο περιορισμένη άνοδο κατά 0,8%.

Πιο συγκεκριμένα, οι κατηγορίες των τροφίμων και ποτών παρουσιάζουν αύξηση σε σχέση με την περασμένη χρονιά κατά 1,1%, με τα ποτά να οδηγούν κυρίως αυτή τη θετική τάση σε αξία (γεγονός που αποδίδεται κυρίως στην αύξηση του φορολογικού συντελεστή σε ορισμένες κατηγορίες ποτών), ενώ τα τρόφιμα αναπτύσσονται με μικρότερο ποσοστό της τάξης του 0,3%. Σε αρνητική τροχιά παραμένουν οι κατηγορίες προσωπικής περιποίησης και οικιακής χρήσης, εμφανίζοντας ωστόσο πιο περιορισμένες απώλειες έναντι του 2016 στο -0,7% και -0,2% αντίστοιχα.

Συγκρατημένη αισιοδοξία

Σχολιάζοντας την επιστροφή σε θετικό πρόσημο των εσόδων, όπως καταγράφουν οι μετρήσεις, παράγοντες της αγοράς μιλώντας στη «Ν» επισημαίνουν ότι «παρά τη βελτιωμένη εικόνα, η αισιοδοξία είναι ιδιαιτέρως συγκρατημένη, καθώς θα πρέπει να προσμετρηθούν διάφορες παράμετροι στο πλαίσιο της ανάγνωσης των στοιχείων που παρουσιάζονται». Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, η βελτιωμένη εικόνα του τζίρου δεν σημαίνει ότι «μεγάλωσε η πίτα της αγοράς».

Όπως εξηγούν, βασικό σημείο που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι το έτος σύγκρισης, ήτοι το 2016, ήταν μια χρονιά που χαρακτήρισε τον κλάδο των σούπερ μάρκετ με την ηχηρή απουσία της Μαρινόπουλος καθώς και την εξαγορά της Βερόπουλος.

«Χωρίς τον τζίρο της Μαρινόπουλος, τα έσοδα συνολικά της αγοράς ήταν πτωτικά, ωστόσο οι περισσότεροι παίχτες κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων» σημειώνουν, προσθέτοντας ότι «η επαναλειτουργία μεγάλου μέρους ανενεργών σημείων σίγουρα βελτιώνει τη συνολική εικόνα. Βέβαια, ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος του τζίρου που είχε περάσει στα χέρια της μικρής λιανικής “επέστρεψε” στους ισχυρούς παίχτες των σούπερ μαρκετ, δεδομένου ότι το 2017 χαρακτηρίστηκε από έναν ιδιαίτερα έντονο προωθητικό πρόγραμμα από τις αλυσίδες, το οποίο βέβαια υπερισχύει έναντι της ευελιξίας των μικρών».

Ακόμα μια παράμετρος θεωρείται η καλή τουριστική σεζόν που είχε θετικό αποτύπωμα σε αρκετές επιχειρήσεις λιανικής, όχι μονάχα στα είδη σούπερ μάρκετ.

Επιφυλακτικοί για το 2018

Αναφορικά με τις εκτιμήσεις της αγοράς για την πορεία της φετινής χρονιάς, παραμένουν επιφυλακτικές. «Το 2018 θα αποτυπώσει τα πρώτα σημάδια των επιχειρηματικών εξελίξεων που έλαβαν χώρα από τα τέλη του 2016. Έπειτα από μια έντονη περίοδο ανακατατάξεων στον χώρο του λιανεμπορίου, θα αρχίσει πλέον να γίνεται ορατό ποιες αλυσίδες θα κερδίσουν το στοίχημα της επόμενης μέρας στον κλάδο» αναφέρουν τα ίδια στελέχη. 

Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι με γνώμονα ότι το «μάζεμα» του ορφανού τζίρου περί το 1,7 δισ. ευρώ Μαρινόπουλου και Βερόπουλου από τους λοιπούς παίχτες βαίνει προς ολοκλήρωση, τα σούπερ μάρκετ βρίσκονται ήδη σε διαδικασία αναζήτησης νέων διεξόδων για να αυξήσουν τα έσοδά τους. Ως εκ τούτου η προσέλκυση πωλήσεων από άλλα κανάλια φαίνεται να αποτελεί το βασικό στοίχημα για τα επόμενα χρόνια. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σήμερα η κατανομή πωλήσεων στην αγορά τροφίμων διαμορφώνεται ως εξής: 60% στα σούπερ μάρκετ και παντοπωλεία και 40% στα εξειδικευμένα καταστήματα (κρεοπωλεία, αρτοποιία, ιχθυοπωλεία, οπωροπωλεία κ.λπ.).

«Οι στρατηγικές της επόμενης μέρας των εμπλεκομένων στη λιανική τροφίμων - ποτών έχουν ως βάση σταθερές όπως: διατήρηση υφεσιακού περιβάλλοντος σε όρους πραγματικής οικονομίας, υψηλή φορολογία, υψηλή ανεργία, περιορισμένη αγοραστική δύναμη και κυρίως μια καταναλωτική συμπεριφορά, βασικός παράγοντας καθορισμού της οποίας αναδεικνύεται η ψυχολογία» επισημαίνουν στελέχη του κλάδου.   



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα