Off και online καταναλωτές οι Έλληνες

Μελέτη GFK: Συνδυάζουν τόσο το ψηφιακό όσο και το αναλογικό κανάλι για τις αγορές τους
Τετάρτη, 22 Νοεμβρίου 2017 17:04
SHUTTERSTOCK

Σχεδόν οι μισοί Έλληνες καταναλωτές (47%) ανέφεραν ότι αρχικά έψαξαν τα προϊόντα online και αργότερα επισκέφθηκαν το κατάστημα για να τα αγοράσουν («webrooming»), σε αντίθεση με εκείνους (24%) που έψαξαν για ένα προϊόν σε κατάστημα και έπειτα το αγόρασαν online («showrooming»). 

Από την έντυπη έκδοση

Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]

Οι Έλληνες καταναλωτές είναι πλέον πολυκαναλικοί, που σημαίνει πως χρησιμοποιούν με δυναμικό τρόπο τόσο το ψηφιακό όσο και το αναλογικό κανάλι για τις αγορές τους, ακολουθώντας την ευρωπαϊκή τάση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της σχετικής για την καταναλωτική συμπεριφορά ετήσιας μελέτης FutureBuy της GFK, υπάρχουν σημαντικές ενδείξεις για συνδυασμό online και offline αγοραστικού ταξιδιού κυρίως στις κατηγορίες ένδυσης, παιχνιδιών, μικρών οικιακών συσκευών και προϊόντων πληροφορικής.

Στόχος είναι η αναζήτηση της ευκαιρίας σε συνδυασμό με την ασφάλεια που παρέχει η προσωπική επαφή με το προϊόν πριν από την αγορά, μια και δεν είναι εποχές για λάθη που κοστίζουν οικονομικά. Σε μια δύσκολη λοιπόν καταναλωτική εποχή, με τους εμπόρους να προσπαθούν με τις προσφορές και τις εκπτώσεις να κεντρίσουν το αγοραστικό ενδιαφέρον των οικονομικά αποδυναμωμένων Ελλήνων καταναλωτών, οι αναλυτές της GFK τονίζουν πως σημαντική ευκαιρία είναι η προσφορά στους καταναλωτές πιο γρήγορων και εύκολων επιλογών, ώστε οι αγορές να αποτελούν μέρος του απαιτητικού προγράμματός τους, ενισχύοντας τη δυνατότητα αγοράς οπουδήποτε, οποτεδήποτε και με οποιονδήποτε τρόπο.   

Αναλυτικά, όπως δείχνουν τα στοιχεία, όλο και πιο απαραίτητες στην αγορά καθημερινών καταναλωτικών αγαθών καθίστανται οι ψηφιακές συσκευές για τους Έλληνες καταναλωτές. Πέντε στους δέκα ερωτηθέντες συμφωνούν με τη δήλωση ότι «η φορητή συσκευή μου (smartphone ή / και tablet) γίνεται ολοένα και πιο σημαντικό εργαλείο για τις αγορές μου», σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό για την Ευρώπη που φτάνει το 31%. Η σημαντικότητα της φορητής συσκευής είναι ακόμα πιο καθοριστική (52%) μέσα στο κοινό των καταναλωτών της γενιάς Y. Τέσσερις στους δέκα δηλώνουν ότι «τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν καταστεί εξίσου σημαντικά με άλλες πηγές πληροφοριών» σχετικά με τις αποφάσεις αγορών (σε αντίθεση με 26% των Ευρωπαίων καταναλωτών), ενώ το συγκεκριμένο ποσοστό ανεβαίνει στο 71% μεταξύ των καταναλωτών που θεωρούνται πρωτοπόροι και ρυθμιστές των τάσεων Leading Edge Consumers (LEC). Ωστόσο, οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να βασίζονται στα φυσικά καταστήματα για την περιήγηση και την τελική αγορά. 

Οι Έλληνες καταναλωτές χρησιμοποιούν τόσο το κατάστημα όσο και online πηγές κατά τη διάρκεια του αγοραστικού τους ταξιδιού. Συγκεκριμένα στις αγορές για Ένδυση 51% (Ευρώπη: 52%), Μικρές οικιακές συσκευές 41% (Ευρώπη: 41%), Παιχνίδια 41% (Ευρώπη: 49%), Είδη πληροφορικής 40% (Ευρώπη: 40%), Χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες 36% (Ευρώπη: 33%), Smartphones / κινητά τηλέφωνα: 34% (Ευρώπη: 35%), Συσκευές τηλεόρασης και βίντεο 32% (Ευρώπη: 40%), Μεγάλες οικιακές συσκευές 31% (Ευρώπη: 37%), Είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς 30% (Ευρώπη: 29%), Wearables (π.χ., Fitness & Health Trackers) 28% (Ευρώπη: 38%), Βρεφικά είδη (Baby Care) 24% (Ευρώπη: 30%), Ξυριστικά 20% (Ευρώπη: 18%), Προϊόντα OTC (μη συνταγογραφούμενα) 18% (Ευρώπη: 19%), Τροφές και αξεσουάρ για κατοικίδια 16% (Ευρώπη: 23%), Αντικατάσταση ελαστικών 12% (Ευρώπη: 21%), Τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά 10% (Ευρώπη: 14%), Απορρυπαντικά / καθαριστικά 10% (Ευρώπη: 13%).

Αναλογικό - ψηφιακό κανάλι 
Τα φυσικά καταστήματα διατηρούν τη σημαντικότητά τους. Σχεδόν οι μισοί Έλληνες καταναλωτές (47%) ανέφεραν ότι αρχικά έψαξαν τα προϊόντα online και αργότερα επισκέφθηκαν το κατάστημα για να τα αγοράσουν («webrooming»), σε αντίθεση με εκείνους (24%) που έψαξαν για ένα προϊόν σε κατάστημα και έπειτα το αγόρασαν online («showrooming»). Ανάμεσα σε εκείνους που επέλεξαν να αγοράσουν ένα προϊόν σε κατάστημα, σχεδόν οι μισοί ανέφεραν σαν κύριο λόγο τη δυνατότητα να δουν το προϊόν πριν το αγοράσουν.

Αναφέρθηκε επίσης, ως δεύτερος λόγος, η στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων (34%), με τη δυνατότητα να παραλάβουν τα προϊόντα νωρίτερα να έρχεται τρίτη σε σημαντικότητα (29%). Όσον αφορά τους καταναλωτές που θεωρούνται πρωτοπόροι και ρυθμιστές των τάσεων (Leading Edge Consumers, LEC) η προσωπική αλληλεπίδραση με το προϊόν στο κατάστημα αποτελεί σημαντικό παράγοντα ενώ ακολουθεί η ευκολία επιστροφών (35%) και η ταχύτητα αγορών (32%). Η δυνατότητα να δουν το προϊόν πριν το αγοράσουν, καθώς και η στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων είναι εξίσου σημαντικές για τη γενιά Y (ηλικία 28-37) και τη γενιά X (ηλικία 38-52). Η δυνατότητα να παραλάβουν τα προϊόντα νωρίτερα (32%) έρχεται τρίτη στους καταναλωτές της γενιάς X σε αντίθεση με την ευκολία επιστροφών (29%) μεταξύ των καταναλωτών της γενιάς Y.

Από την άλλη πλευρά, για τους καταναλωτές που αγόρασαν ένα προϊόν διαδικτυακά, η εξοικονόμηση χρημάτων είναι μακράν ο πιο κοινά αναφερόμενος παράγοντας, καθώς επιλέχθηκε σε ποσοστό 62% στους online αγοραστές και σε ποσοστό 55% ανάμεσα στους Leading Edge Consumers, LEC. Ο ίδιος λόγος αναφέρεται σε ποσοστό 63% μεταξύ των αγοραστών ταχυκίνητων προϊόντων (π.χ., απορρυπαντικά, προϊόντα υγιεινής, τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά). Η ευκολία στην αγορά έρχεται δεύτερη (32%), ενώ ανάμεσα στους πρωτοπόρους καταναλωτές οι καλύτερες επιλογές πληρωμής αναφέρονται πιο συχνά σε ποσοστό 37%.
 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα