Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Περιορισμένης έκτασης δημοσιονομικό κενό, το ύψος του οποίου κυμαίνεται στα επίπεδα των 150-200 εκατ. ευρώ, εντοπίζουν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι θεσμοί στον προϋπολογισμό του 2018.
Το ποσό αυτό θεωρείται από κυβερνητικά στελέχη «διαχειρίσιμο δεδομένου ότι ο τακτικός προϋπολογισμός του 2018 ξεπερνά τα 50 δισ. ευρώ. Έτσι, κατά τη σημερινή τελευταία ημέρα εκ του σύνεγγυς διαπραγματεύσεων -οι επαφές έχει ήδη προγραμματιστεί να συνεχιστούν από τις αρχές της επόμενης εβδομάδας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου- αναμένεται να υπάρξει σημαντική πρόοδος και στο κρίσιμο θέμα του δημοσιονομικού.
Η διαπραγμάτευση για τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς ήταν προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί χθες το απόγευμα. Ωστόσο, οι διπλές συνεδριάσεις σε Euro Working Group και Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης αλλά και η ανάγκη να εξεταστούν εκ νέου εκκρεμή θέματα με δημοσιονομικό αντίκτυπο (όπως το θέμα των οικογενειακών επιδομάτων) οδήγησαν στην ολιγόωρη αναβολή. Αρμόδια κυβερνητική πηγή έλεγε χθες στη «Ν» ότι τόσο σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων όσο και σε επίπεδο επικεφαλής έχει ήδη υπάρξει σημαντική πρόοδος στα δημοσιονομικά. Το ίδιο στέλεχος εξηγεί:
1. Για το 2017, η πλευρά των δανειστών έχει ήδη αποδεχτεί ότι ο προϋπολογισμός κλείνει με υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου. Το τελικό ποσό της υπέρβασης, από το οποίο θα εξαρτηθεί και το ύψος του «κοινωνικού μερίσματος» που θα διανεμηθεί μέσα στον Δεκέμβριο, δεν έχει συμφωνηθεί ακόμη. Η ελληνική πλευρά επιμένει ότι μπορεί να μοιράσει το ποσό των 800 εκατ. ευρώ (σ.σ.: σε ενίσχυση των ασθενέστερων οικονομικών ομάδων, αποπληρωμή οφειλών του Δημοσίου και στον κουμπαρά για την εξυπηρέτηση του χρέους) και να μείνει και πρωτογενές πλεόνασμα 2,2%.
Δηλαδή, εκτιμά ότι θα υπάρξει και ένα «μαξιλάρι ασφαλείας» της τάξεως του 0,45% συγκριτικά με τον μνημονιακό στόχο του 1,75%, προκειμένου να απορροφήσει πιθανές αρνητικές αναπροσαρμογές που θα ανακοινωθούν από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και τη Eurostat τον Απρίλιο του 2018. Να σημειωθεί ότι «προσαρμογές» του πρωτογενούς πλεονάσματος κατά 0,3%-0,4% είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω δεν είναι απίθανες.
Μόλις προ ημερών η ΕΛΣΤΑΤ «διόρθωσε» τα δημοσιονομικά στοιχεία του 2016 με αποτέλεσμα και το μνημονιακό πλεόνασμα να υποχωρήσει από το 4,2% που είχε εκτιμηθεί τον περασμένο Απρίλιο, στο 3,8%. Πάντως, υπέρ της ελληνικής θέσης ότι το 2017 κλείνει με υπέρβαση στόχου συνέβαλε και η ανακοίνωση των οικονομικών επιδόσεων κατά τον κρίσιμο μήνα Σεπτέμβριο.
Στον πιο δύσκολο μήνα του έτους κατά τον οποίο συνέπεσε η 2η δόση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, μια ακόμη δόση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων αλλά και η 1η δόση του ΕΝΦΙΑ, η «τρύπα» στα φορολογικά έσοδα συμμαζεύτηκε από το 1,069 δισ. ευρώ που είχε φτάσει τον Αύγουστο, στα 655 εκατ. ευρώ. Η σύγκριση γίνεται έναντι των στόχων που είχαν τεθεί με βάση το μεσοπρόθεσμο και οι οποίοι έχουν ήδη αναθεωρηθεί στο πλαίσιο κατάρτισης του προσχεδίου του προϋπολογισμού. Μάλιστα, στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου δεν θα απέκλειαν το ενδεχόμενο τελικώς η χρονιά να κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα ακόμη και υψηλότερο του 2,2% που είναι αυτή τη στιγμή η επίσημη πρόβλεψη της ελληνικής κυβέρνησης.
2. Για το 2018 οι θεσμοί εντοπίζουν δημοσιονομικό κενό της τάξεως των 150-200 εκατ. ευρώ, ποσό όμως το οποίο είναι απολύτως «διαχειρίσιμο» όπως τουλάχιστον υποστηρίζουν στελέχη της ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας. Η συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2018 ενδέχεται να μην κλείσει κατά τον σημερινό γύρο επαφών καθώς τα δημοσιονομικά μεγέθη της επόμενης χρονιάς επηρεάζονται και από άλλες αποφάσεις που θα πρέπει να ληφθούν στο πλαίσιο της 3ης αξιολόγησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το θέμα των οικογενειακών επιδομάτων το οποίο συζητήθηκε και κατά τον χθεσινό γύρο διαβουλεύσεων.
Όπως αναμενόταν, οι δανειστές επιμένουν να εφαρμοστεί η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, δηλαδή να καταργηθεί το επίδομα των 500 ευρώ που διανέμεται στους τρίτεκνους και στους πολύτεκνους και να αυξηθεί το επίδομα των οικογενειών με ένα ή δύο παιδιά. Η ελληνική πλευρά, για να προστατεύσει τους πολύτεκνους από την απώλεια εισοδήματος θα πρέπει να βρει «ισοδύναμα» της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ. «Μπορούμε να βρούμε τους πόρους» έλεγε χθες υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος. Η διαπραγμάτευση και επί αυτού θέματος θα συνεχιστεί.
Εγκρίθηκε η υποδόση των 800 εκατ.
Το διοικητικό συμβούλιο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) ενέκρινε χθες την εκταμίευση της υποδόσης των 800 εκατ. ευρώ προς την Ελλάδα, για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.
Το παραπάνω ποσό εντάσσεται στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης κι είχε αποφασιστεί καταρχήν τον Ιούνιο, ενώ αποτελούσε μέρος της συνολικής δόσης των 8,5 δισ. ευρώ. Ωστόσο τα 800 εκατ. ευρώ είχαν εγκριθεί με την προϋπόθεση της προσκόμισης από την Ελλάδα των απαραίτητων δικαιολογητικών που θα πιστοποιούσαν ότι αποπλήρωσε προηγούμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Τελικώς τα στοιχεία παρουσιάστηκαν από την ελληνική πλευρά στον ΕΜΣ, αλλά και χθες στη συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας (EWG) του Eurogroup, όπου κρίθηκαν επαρκή και έλαβε το «πράσινο φως» για την εκταμίευση των 800 εκατ. ευρώ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις 31 Οκτωβρίου έληγε και η διορία εντός της οποίας έπρεπε να ληφθεί η απόφαση, διαφορετικά τα χρήματα θα επέστρεφαν στον ΕΜΣ.
Η εκταμίευση των 800 εκατ. ευρώ αναμένεται να γίνει άμεσα, ενώ η κυβέρνηση οφείλει να χρησιμοποιήσει και αυτό το ποσό για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών προσθέτοντας και τους εθνικούς πόρους που αναλογούν. Όπως επισημαίνει στην ανακοίνωσή του ο ΕΜΣ, η απελευθέρωση των κεφαλαίων ήρθε ως συνέχεια θετικής αξιολόγηση από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα της εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών από την ελληνική κυβέρνηση.
Ταχύτερες οι διαδικασίες αποπληρωμής οφειλών στον εξωδικαστικό μηχανισμό
Των Σταμάτη Σταμάτη Ζησίμου, Στέλιου Παπαπέτρου και Μωυσή Λίτση
Ταχύτερες διαδικασίες ως προς την αποπληρωμή των ρυθμιζόμενων οφειλών προβλέπει το κείμενο συμφωνίας που επετεύχθη χθες μεταξύ οικονομικού επιτελείου και θεσμών αναφορικά με τις επιχειρήσεις που οφείλουν από 20.000 έως 50.000 ευρώ και θα υπαχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η διαδικασία θα έχει ως εξής:
Ο οφειλέτης θα υποβάλει αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία. Με το που υποβάλλεται η αίτηση θα διαγράφονται οι τόκοι υπερημερίας προς τις τράπεζες και τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Στη συνέχεια αυτοματοποιημένο το σύστημα θα διαιρεί τα EBITDA με το εναπομείναν χρέος και αν ο λόγος είναι μικρότερος του οχτώ, τότε στον οφειλέτη θα παρέχεται αυτόματα η ρύθμιση των 120 δόσεων. Στην περίπτωση που τα EBITDA είναι περισσότερα από το 1/3 του συνολικού χρέους, τότε οι δόσεις θα είναι σαφώς μικρότερες καθώς κρίνεται ότι ο οφειλέτης έχει ισχυρότερη ικανότητα αποπληρωμής.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι παραπάνω είναι όροι που προστέθηκαν την τελευταία στιγμή προκειμένου να αυστηροποιηθούν τα κριτήρια και να αποτραπούν από την κατάχρηση της διαδικασίας οι στρατηγικοί κακοπληρωτές, καθώς το αρχικό κείμενο προβλεπόταν πως ο λόγος αυτός δεν θα έπρεπε να υπερβαίνει το 15. Τώρα στην περίπτωση που ο λόγος των EBITDA προς χρέος είναι μεγαλύτερος του οχτώ ή αν η περιουσία του οφειλέτη υπερβαίνει κατά 25 φορές το χρέος του, η διαδικασία θα γίνεται μη αυτοματοποιημένα, θα υποβάλλεται μελέτη βιωσιμότητας και θα ορίζεται συντονιστής. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονομίας αυτό θα γίνεται προκειμένου να αποτραπούν «οι ύποπτες υποθέσεις». Σε ό,τι αφορά την αισθητή μείωση του λόγου του EBITDA έναντι του χρέους τα ίδια στελέχη δηλώνουν πως δεν πρόκειται για κάποιον δυσμενή όρο καθώς πλέον γίνεται λόγος για χρέος που ήδη έχει κουρευτεί (πρόστιμα, προσαυξήσεις, τόκοι υπερημερίας), κάτι που δεν προβλεπόταν στο προηγούμενο κείμενο.
Ως προς τη διαδικασία την επόμενη εβδομάδα θα συνταχθεί η κοινή υπουργική απόφαση που θα υπογραφεί από τους υπουργούς Οικονομίας, Οικονομικών, Εργασίας και Δικαιοσύνης και θα αποσταλεί προς τελική έγκριση στους θεσμούς. Ανάλογη πρόταση με την παραπάνω κατατέθηκε σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων και για τους ελεύθερους επαγγελματίες, στην οποία όμως θα λαμβάνονται υπ’ όψιν οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης. Οι θεσμοί την έκριναν ρεαλιστική, αναφέροντας ωστόσο ότι δεν είναι της παρούσης να συζητηθεί και θα εξεταστεί στην επόμενη μετάβασή του στην Αθήνα που προσδιορίζεται για τις 20 Νοεμβρίου.
Παράλληλα με αλλαγές που επέρχονται στον κώδικα πολιτικής δικονομίας το προϊόν από την εξόφληση των χρεών θα μοιράζεται με την εξής σειρά: Εργαζόμενοι, τράπεζες και Δημόσιο - ΕΦΚΑ.
Ασφαλιστικά - εργασιακά
Με γρήγορους ρυθμούς και σε θετικό κλίμα για τρίτη συνεχόμενη ημέρα διεξήχθησαν χθες οι διαπραγματεύσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με τους εκπροσώπους των πιστωτών και κατέληξαν σε συμφωνίες για τρία μείζονα ζητήματα. Στο θέμα του ασφαλιστικού έγινε αποδεκτή η πρόταση της ελληνικής πλευράς για κατώτατο όριο στις συντάξεις χηρείας με 20 έτη ασφάλισης στο ύψος των 384 ευρώ.
Η συμφωνία προβλέπει ότι εκτός από το ποσό των 384 ευρώ που δικαιούται ο εν ζωή σύζυγος, δικαιούται συνολικά επιπλέον 384 ευρώ το τέκνο ή τα τέκνα του αποθανόντος μέχρι την ηλικία των 24 ετών, ενώ η σύνταξη χηρείας με 15 έτη ασφάλισης ορίζεται στα 360 ευρώ.
Επίσης «κλείδωσε» το θέμα της αλλαγής του τρόπου λήψης αποφάσεων για απεργίες στα πρωτοβάθμια σωματεία με το 50%+1 των μελών του επιχειρησιακού σωματείου. Σημαντική εξέλιξη αποτελεί και η συμφωνία των δύο πλευρών για διατήρηση της αυτονομίας του ΕΔΟΕΑΠ στο πλαίσιο της πρότασης που κατέθεσε το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Κατά τη διάρκεια των χθεσινών διαβουλεύσεων εξετάστηκε και το θέμα της αναμόρφωσης του προνοιακού χάρτη της χώρας και των οικογενειακών επιδομάτων. Στη συνάντηση στην οποία συμμετείχαν οι συναρμόδιοι υπουργοί Έφη Αχτσιόγλου, Θεανώ Φωτίου και Ευκλείδης Τσακαλώτος, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης έγινε συζήτηση «για την αρχιτεκτονική του νέου προνοιακού χάρτη της χώρας και την αναδιανομή των πόρων που αφορούν τα οικογενειακά επιδόματα».
Οι αλλαγές που θα αποφασιστούν θα γίνουν σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας. Στο πλαίσιο αυτό θα περάσουν από «κόσκινο» τα 25 διαφορετικά επιδόματα που χορηγούν σήμερα τέσσερα υπουργεία και οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και σύμφωνα με την προτροπή της έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας θα πρέπει να αλλάξει και όλο το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη χορήγησή τους.
Τι αλλάζει στις απεργίες
Σήμερα, σύμφωνα με το ν.1264/1982 (άρθρο 8) για τη λήψη απόφασης για απεργιακή κινητοποίηση από ένα πρωτοβάθμιο σωματείο, εφόσον το καταστατικό του επιχειρησιακού σωματείου δεν ορίζει διαφορετικά, για να γίνει συζήτηση και για να ληφθεί απόφαση απαιτείται στις συνελεύσεις η παρουσία τουλάχιστον του ενός τρίτου (1/3) των οικονομικά τακτοποιημένων µελών. Οι εκπρόσωποι των θεσμών και κυρίως το ΔΝΤ -προκειμένου αυτό να συμμετάσχει στο ελληνικό πρόγραμμα- ζητούσαν να υπάρξει αλλαγή του νόμου που να προβλέπει ότι για να αποφασιστεί απεργία θα πρέπει να συμμετέχει το 50% +1 των εργαζομένων που εκπροσωπούνται στα σωματεία.
Μετά την ολοκλήρωση και των χθεσινών διαβουλεύσεων μεταξύ των δύο πλευρών συμφωνήθηκε ότι «για την απαρτία στις συνελεύσεις των πρωτοβάθμιων επιχειρησιακών σωματείων θα απαιτείται η συμμετοχή του 1/2 (από το 1/3 που ισχύει) των οικονομικά τακτοποιημένων μελών για τη λήψη απόφασης απεργίας». Το υπουργείο Εργασίας επισημαίνει ότι καμία αλλαγή δεν επέρχεται στις δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες οργανώσεις και τονίζει ότι «σε αντίθεση με όσα έχουν γραφτεί, καμία αλλαγή δεν θα υπάρξει στον χρόνο προειδοποίησης για κήρυξη απεργίας, ούτε στους λόγους απόλυσης των συνδικαλιστικών στελεχών». Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας, η ελληνική πλευρά δεσμεύθηκε να συντάξει μελέτη την οποία θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου του 2018. Μέσα στο επόμενο διάστημα θα πρέπει να καθοριστεί και η ανεξάρτητη αρχή η οποία θα συντάξει τη σχετική έκθεση.
Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου, επιβεβαιώθηκε η θετική πορεία των οικονομικών του ΕΦΚΑ καθώς και τα στοιχεία του προϋπολογισμού του. Επίσης, επιβεβαιώθηκε η τήρηση του χρονοδιαγράμματος για την υλοποίηση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης τόσο αναφορικά με την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών των εκκρεμών συντάξεων, όσο και με τον επανυπολογισμό των συντάξεων. Το υπουργείο εκτιμά ότι μέχρι σήμερα έχει επανυπολογιστεί σχεδόν το 70% των συντάξεων, ενώ επισημαίνει ότι «χάρη στην εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων εξασφαλίστηκε η καταβολή της υποδόσης των 800 εκατομμυρίων ευρώ». Πρόοδος σημειώθηκε και στο ζήτημα ενιαιοποίησης της είσπραξης φόρων και ασφαλιστικών εισφορών με τη συνεργασία ΑΑΔΕ και ΕΦΚΑ.
Στο στάδιο της συμφωνίας βρίσκεται το ζήτημα της ρύθμισης οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού για οφειλές που κυμαίνονται από 20.000 έως και 50.000 ευρώ. Για το θέμα αυτό απομένουν να συζητηθούν οι τελευταίες τεχνικές λεπτομέρειες μεταξύ των δύο πλευρών, έτσι ώστε μέσα στον Νοέμβριο να εκδοθεί και η σχετική υπουργική απόφαση για τη νέα ρύθμιση των 120 δόσεων. Σε ό,τι αφορά τον ΕΔΟΕΑΠ, σε εξέλιξη βρίσκονται οι συζητήσεις για τις εισφορές στο ταμείο, ενώ οι πιστωτές έχουν ζητήσει και συγκεκριμένα αναλυτικά στοιχεία για όλες τις κατηγορίες των ασφαλισμένων του οργανισμού. Την αντίθεση των πιστωτών συναντά η πρόταση της ελληνικής πλευράς για μείωση των εισφορών των ελευθέρων επαγγελματιών, καθώς μόλις πριν από 5 μήνες -τον περασμένο Μάιο- άλλαξε η βάση υπολογισμού από το 2018, προκειμένου να μην αφαιρούνται οι εισφορές της προηγούμενης χρονιάς από το εισόδημα επί του οποίου υπολογίζονται οι εισφορές της επόμενης.
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης που είχε η αρμόδια υπουργός Έφη Αχτσιόγλου με τους πιστωτές συζητήθηκε διεξοδικά και το θέμα του ΕΔΟΕΑΠ, για τον οποίο «κλείδωσε» η συμφωνία διατήρησης της αυτόνομης και αυτοδιοικούμενης λειτουργίας του. Ουσιαστικά, μετά την ολοκλήρωση και των χθεσινών διαβουλεύσεων οι εκπρόσωποι των θεσμών έδωσαν το «πράσινο φως» για να προχωρήσει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης στη νομοθέτηση των προτάσεών του για τους κλάδους υγείας και επικουρικής ασφάλισης του ΕΔΟΕΑΠ, στο πλαίσιο πάντα των θέσεων που επεξεργάστηκε λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις σχετικές προτάσεις της ΕΣΗΕΑ και των ενώσεων των εργαζομένων στον χώρο του Τύπου. Σήμερα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας θα ενημερώσει αναλυτικά τους εκπροσώπους των ενώσεων του Τύπου για τα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων με τους θεσμούς, καθώς και για τη νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος του ΕΔΟΕΑΠ με σχετική τροπολογία εντός των επόμενων ημερών.
Μέσα στον Νοέμβριο θα έχουν κλείσει όλα τα προαπαιτούμενα που σχετίζονται με το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ανέφερε στέλεχος του υπουργείου με αφορμή τη συνάντηση που είχε η υπουργός Όλγα Γεροβασίλη με τους επικεφαλής των κλιμακίων των θεσμών.
Η ίδια πηγή επισήμανε ότι η συνάντηση με τους θεσμούς «πήγε εξαιρετικά, επιβεβαιώθηκε και επιβραβεύθηκε η προσπάθεια του υπουργείου για τη διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας». Είπε ακόμη πως όπως δείχνουν τα στοιχεία από τα υπουργεία «τα ποσοστά της αξιολόγησης είναι ικανοποιητικά», διευκρινίζοντας ότι όσοι προϊστάμενοι δεν συμμετάσχουν στη διαδικασία δεν θα μπουν στις επόμενες κρίσεις.
Τόνισε, παράλληλα, ότι έχουν εκδοθεί σε ΦΕΚ τα Προεδρικά Διατάγματα για τα νέα οργανογράμματα οκτώ υπουργείων και εντός του επόμενου δεκαημέρου αναμένονται και για τα υπόλοιπα. Την προσεχή Δευτέρα θα συνεδριάσει η Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας και τις επόμενες ημέρες αναμένεται να λειτουργήσει η ηλεκτρονική πλατφόρμα, στην οποία θα αποτυπώνονται οι προσφερόμενες θέσεις για μετατάξεις και αποσπάσεις. Σημειώνεται ότι 7-8 υπουργεία έχουν υποβάλει αιτήματα για κάλυψη περίπου 1.000 θέσεων μέσω της κινητικότητας.
Όσον αφορά τους μόνιμους διοικητικούς γραμματείς πενταετούς θητείας στα υπουργεία, οι θέσεις αυτές θα προκηρυχθούν τον Νοέμβριο. Η προκήρυξη θα είναι ανοικτή και μετά την υποβολή των βιογραφικών θα υπάρξει και διαδικασία προφορικών συνεντεύξεων των ενδιαφερομένων.
Στα 309 δισ. το χρέος
Στα 309,136 δισ. ευρώ ή 175% του ΑΕΠ υποχώρησε το δημόσιο χρέος της Ελλάδας το δεύτερο τρίμηνο του 2017, ενώ ήταν μακράν το ψηλότερο σε ποσοστό του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη και την Ε.Ε.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Εurostat, το δεύτερο τρίμηνο του 2017 το χρέος υποχώρησε σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο κατά 1,577 δισ. ευρώ ή 1,2 μονάδα του ΑΕΠ.
Σε διάστημα 12 μηνών, δηλαδή το πρώτο δεύτερο τρίμηνο του 2017 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016 το χρέος μειώθηκε κατά 6,255 δισ. ευρώ ή 4,7 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ.
Η δομή του ελληνικού χρέους το δεύτερο τρίμηνο του 2017 ήταν σε ποσοστό του ΑΕΠ η εξής: 139,8% δάνεια, 31,8% τίτλοι και 3,4% ταμειακά διαθέσιμα και καταθέσεις.
Το μέσο δημόσιο χρέος στην Ευρωζώνη ήταν 89,1% του ΑΕΠ, έναντι 89,2% το πρώτο τρίμηνο 2017 και 90,8% το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Στο σύνολο της Ε.Ε. το χρέος μειώθηκε στο 83,4% από 83,6% του ΑΕΠ.
Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στο σύνολο της Ε.Ε. σε ποσοστό του ΑΕΠ, ενώ ακολουθούν η Πορτογαλία και η Ιταλία. Το συνολικό δημόσιο χρέος των χωρών της Ευρωζώνης ανήλθε το δεύτερο τρίμηνο 2017 σε 9,752 τρισ. ευρώ και της Ε.Ε. στα 12,532 τρισ. ευρώ.